Modifisering av ølsett

Tenkte å legge ut hva som blir mitt første bryggeprosjekt.
Jeg starter ganske enkelt med å modifisere et ølsett, vel vitende om at jeg egentlig bare burde kuttet ølsettet.
Er veldig glad i tysk hefe weissbier, og vil derfor lage noe lignende.
23 liter vørter.

Muntons Connoisseurs, Wheat Beer, 1,8 kg blir utgangspunktet.
Tilsetter så Muntons Maltekstrakt Hvete 1,5 kg, (istedet for sukker)
Humle; Hallertau Perle Pellets og Tettnanger Pellets
Gjær; Wyeast 3638 Bavarian Wheat ACTIVATOR xl 125 ml

Ingrediensene skal koke 90 min i en 10 liters kjele, og kjøles raskt ned til 20 grader.
De resterende 13 litrene skal kokes på forhånd, og kjøles ned til 20 grader, samt beskyttes mot infeksjon selvfølgelig.
Har lest meg opp på rengjøring av alt utstyr, gjærstarter, flasking med sukkerlake, og slikt.
Vørteren skal gjære i 18-20 grader, i opp til 2 uker, til gjæren har ryddet skikkelig opp.
Ølen skal flaskes på rengjorte erdinger flasker, 0,5 liter.
Flaskene skal stå 2 uker i romtemperatur, så stå kjølig i ytterligere 2 uker.
Er det noe viktig jeg åpenbart har oversett her?
Ser ingrediensene ok ut?
Eller er det noe annet jeg burde valgt, eller krydret med i tillegg?

Veldig takknemmelig for eventuelle kommentarer.
 
Velkommen  :biersmile:
Du har gjort "hjemmeleksa" og det ser ut som dette skal gå meget bra. Jeg kjenner ikke til de ølsettene du skal bruke, men alt ser riktig ut for meg. Det viktigste er å komme igang - og lære underveis - og ha det moro.
Stå på  :skitbra:
 
Takker for det, gleder meg til all læring!
Ekstraktbrygging blir vel etterhvert min greie, inntil jeg befinner meg i en litt større bolig.
Men dette blir veldig gøy.
Fremtidig plan blir vel å ikke bare forsøke å lage "kopier" av øl jeg foretrekker.
Men også eksperimentere og finne nye smaker og varianter.
Medlemskapet i norbrygg er underveis  :)
 
Hallo!

Dette ølsettet du tenker på er meget bra! Men siden det er humlet bør du ikke koke det noe særlig (jeg gjør det ikke i det hele tatt), da du endrer den humlebalansen som produsenten har skapt. Siden dette er snakk om en hveteøl så er det ikke behov for ytterligere aromahumle, så spar humlen til et annet brygg. Oppskriften din forøvrig synes jeg er meget bra.

Hvis du har lyst å eksperimentere så anbefaler jeg å lage en minimesk med hvete og havre (petit-agentur.no) hvilket forsterker både skummengde og stabilitet samt følelsen av silke i munnen når du tar en slurk av øllet, jeg blir tørst bare ved tanken... Du blir å smile hvis du sammenligner brygget med de hveteøl som finnes å kjøpe på polet!

For de mer eventyrlystne så anbefaler jeg tillsetting av koriander (knuste frø) samt sitrusskall (sk zest). Bryggelitteraturen anbefaler i tillegg kamomilleblomst (gjerne fra teposer), men det har jeg ikke prøvd selv. En bryggekompis var nesten på gråten når vi testet karbonert øl med koriander og appelsinskall, det var en så parfymert smak at man skulle være nokså hardhudet for å be om påfyll.... Men noen uker senere var kryddersmaken passe avrundet, og det var et herlig øl! Mao: tilsetning av krydder øker kravet til lagringstid, og ikke få panikk hvis du smaker for tidlig.

Et siste tips dersom du etterhvert får en trang til å lese litteratur vedrørende typeriktighet til ditt brygg (den slags er best egnet til å trekke i tvil gleden ved et velsmakende brygg): Hvis du grubler over den relativt mørke fargen som skyldes bruken av ekstrakt, så tilsett heller litt carafa spesial (sk dehusked chocholademalt; Humle.se) så får du en dunkel weizen som er både herlig og typeriktig. Nå blir jeg nødttil å gå å tappe meg en øl... Lykke til!
 
Her er det mange fristende forslag, som alle må prøves på sikt.
Allerede er jeg igang med å planlegge mange fremtidige brygg  ;D

Men litt forvirrende noe av siste svaret her, etter å ha lest artikkel; Bedre instrukser for brygging fra ølsett
Her står det at man gjerne kan tilsette humle, ettersom humlen i ølsett er diskutabelt.
Og at man alltid skal koke, uansett hva bruksanvisning sier, eller aller helst bare kaste oppskriften og følge råd herfra.
Ser noen mener man skal koke i 60 min, noen 90 min. Hadde selv tenkt 90 min, hvor litt humle i pellets form skal tilsettes til spesifikke tidspunkt.
 
Bjørn Lantz skrev:
Men litt forvirrende noe av siste svaret her, etter å ha lest artikkel; Bedre instrukser for brygging fra ølsett
Her står det at man gjerne kan tilsette humle, ettersom humlen i ølsett er diskutabelt.
Og at man alltid skal koke, uansett hva bruksanvisning sier, eller aller helst bare kaste oppskriften og følge råd herfra.
Ser noen mener man skal koke i 60 min, noen 90 min. Hadde selv tenkt 90 min, hvor litt humle i pellets form skal tilsettes til spesifikke tidspunkt.

Jeg vil påstå at artikkelen har blitt mindre aktuell for tiden, da tilgang til gode ølsett har økt siden det ble skrevet (en gang på sene 1990-tallet, ikke 2007 som det står over teksten). Generelt sett så kan man si at ølsett inneholder nok bitterhet fra bitterhumle, mens det er bare lite humlearoma å spore i det ferdige produktet. Det man f eks kan gjøre er å tørrhumle brygget, eller tilsette en te av kortkokt humle. Jeg tror det er Trygve fra Bergen som bruker presskanne og kokende vann for å lage denne téen som han så tilsetter brygget rett før gjærtilsetningen. Her er det utvilsomt mye å hente!

EDIT: Jeg ser at du lager Hefe Weißbier, dette er en øltype som tradisjonelt knapt har noe humlearoma. Så her skal du egentlig slippe å bruke humle i det hele tatt. Anbefaler å varme maltekstrakten i boksen i en gryte med vann ('au bain marie') og koke opp maltekstrakten sammen med en del vann. Resten av vannet du trenger til brygget kan du koke på forhånd og slenge i gjæringskaret slik at det er nedkjølt ved tilsetning av den kokte maltekstrakten og ølsettet. Sett evt gjæringskaret med vannet ute for å oppnå lav nok temperatur slik at du havner rundt 16 grader når du blander alt sammen. Du har allerede nevnt hvordan du tenkte gjøre dette, så her er det lite som kan gå galt.  :brygging:
 
Ok, godt svar det her siste, jeg kan bli bedre til å se på datostempling.
Nå har jeg også bestemt meg for å kjøre ren ekstrakt, men kjekt å vite uansett.
Man kan sikkert tilsette litt pellets til gjæringen også, så lange man ikke får for mye av dette over på flaske.

Og humlen jeg skal bruke; Hallertau Perle Pellets og Tettnanger Pellets
Er jo da selvfølgelig straks mer aktuelt uten ølsettet  :)
 
Det viktigste er å skille på humlet ekstrakt (typ ølsett) og uhumlet ekstrakt. Aromahumletilsetningen i ølsettene vil være bortkastet ved koking. Det kan være en meget god ide å tørrhule et brygg basert på ølsett, men siden du tenkte lage en hveteøl (som vanligvis ikke har noe særlig aromahumle) mener jeg at du bør spare humlen til et annet ølsett. Har du i tillegg krydder i bør du ihvertfall være forsiktig med humletilsetningen.

Altså: for andre ølsorter der man ønsker mer fremtredende humlesmak og lukt er det flott med litt frisk humle.  Håper dette er klargjørende... til slutt må du bare ta en avgjørelse og starte et sted.
 
johanj; Du har så rett så rett, man må bare ta en avgjørelse og starte.
Men forumet her er fantastisk, raske og gode erfarne råd, samt tidligere tråder.
Bøyer meg i støvet, og satser på et storartet kveld ikveld  :amen:

Legger til at jeg nå har en formening om hele prosessen på mitt første forsøk.
Ved forsøk etter dette, pale ale eller IPA (helst i nærheten av fantastiske nøgne ø), får jeg heller vurdere å utforske minimesking.
Gleder meg som en liten unge, hehe
 
Tilbake
Topp