Modne på fat eller boks…?

TomR

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en Porter og denne er karbonert på fat, dette ølet trenger lang modningstid og da kommer spm. Kan jeg allerede etter en uke bokse dette ølet eller ville dere ventet litt med boksinga?
 
Takk for svar, holdbarheten er jeg ikke så bekymret for, men ser at jeg formulerte meg klønete. Det jeg egentlig lurte på er og ølets utvikling/modning vil skje uavhengig av lagringsmedium. Er det klare fordeler eller bakdeler som jeg bør hensynta før jeg fyrer opp Beergun’en?
 
Jeg har brygget en Porter og denne er karbonert på fat, dette ølet trenger lang modningstid og da kommer spm. Kan jeg allerede etter en uke bokse dette ølet eller ville dere ventet litt med boksinga?
Jeg ville ha boksa den direkte.

Jeg bruker ikke fat, så jeg har ingen erfaringer med dette. Men all overføring innebærer tilføring av oksygen, uansett hvor forsiktig du er. Det spiller ikke så stor rolle så lenge det er aktiv gjær til stede, for gjæren vil ta seg av moderate mengder oksygen. Så om du tenker å lagre på flaske eller boks, bør du ikke gå veien om fat - trur jeg.

Nå har du gått veien om fat, men det er kanskje stadig aktiv gjær der. Det er i alle fall ingen grunn til å vente - uansett.
 
Jeg regner med at du karbonerer på fat med tilført co2 og at det er derfor du har den på fat? I så fall ville jeg latt den modne på fatet.

Jeg vet ikke hvor lenge du vil modne, men la oss si et år og at du drikker den opp på et halvt år. Det blir, som Finn skriver, altid oksygen ved overføring. Jo kortere tid oksygenet får ødelegge ølet, jo bedre for deg. Vent med siste oksygentilførsel, altså når du fyller på boks, til du skal drikke ølet.

Finns metode er ut fra at du karbonerer med gjæring ikke tilført CO2. Og da er jeg enig med ham. Dropp fatet og få det på.boks eller flaske rett fra gjæringskaret/omstikkingskaret.
 
Tilbake
Topp