1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Motor/drift av maltmølle?

En tråd i 'Utstyr' startet av Kvernengse, 26 Aug 2016.

  1. Brynsj

    Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Fetsund
    Du må prøve å koble på noen av de andre "pinnene" i kontakten til motoren. Jeg har koblet på de ytterste "pinnene" i kontakten til motoren. Den til venstre er jord, mener jeg å huske, de andre regulerer hastighet, som på bil...
    Snur du strømkoblingen, går mølla motsatt vei. Jeg prøvde med andre strømforsyninger først, og opplevde da at de ikke gav nok strøm for å drive møllen, så kanskje gir din for lite til kontinuerlig drift, kun puls.
     
    LarsUlv liker dette.
  2. Kalvatn

    Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Legg ledningene ned på batteripolene på bilen din (eller annen 12v kilde) så ser du fort om det er noko gale med straumforsyninga di :)

    Synst 5A hørtest litt skralt ut til en viskermotor, men skulle no gå rundt uten last iallefall.
     
  3. LarsUlv

    LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Nesttun, Bergen
    Ah. I min inkompetanse trodde jeg at jeg måtte koble på de to kontaktene som hadde ledning videre, og at de andre ikke var i bruk.
    Får teste ut litt senere i kveld.
     
  4. LarsUlv

    LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Nesttun, Bergen
    Denne skal visstnok være
    Hehe, tørr ikke å legge noe som helst på batteriet på elbilen. Selv ikke på 12 volts batteriet.

    5A skal fungere, @TorfinnS har linket inn denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ansformatorer/spenningsomformer-604149/#tab02
    Den har 12V, 6A, 72W: https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/604149_se-no-pl-en.pdf

    Min har 12V, 5A, 60W.

    Og etter å ha fulgt rådet til @Brynsj om å teste ulike pinner på koblingen, så snurrer det så fint rundt her.
    Så gjenstår det å teste om den drar rundt med malt, men det tror jeg går bra.

    Takk for hjelpen :)
     
    Brynsj liker dette.
  5. Kalvatn

    Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Hehe, test den på HV batteriet so skal du sjå du får fart på den! :D

    Bra det fungerte til slutt!
     
  6. Holmentoppen

    Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
  7. TorfinnS

    TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Båtsfjord
    Fint å se at den går rundt. Nå var ikke det jeg som linket til noe lengre opp. Men viskermotorer til biler har innebygget litt automatikk med sleperinger som gjør at viskerne parkerer i riktig stilling selv om du bare gir en liten dytt på bryteren så går motoren enhel runde og parkerer med viskerne nede. Det er blant annet det de andre pinnene er til, i tillegg har de fleste viskermotorene to hastigheter.
     
  8. TorfinnS

    TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Båtsfjord
    Ja og etter det jeg kjenner til av vindusviskermotorer så går de ganske sakte. Ut fra hukommelsen så bruker vel viskerne ca ett sekund eller litt over på en runde over frontruta. Noe som tilsvarer en omdreining. Det skulle tilsvare ca 60 rpm. Så da får man ta tida til hjelp.
     
  9. LarsUlv

    LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Nesttun, Bergen
    Nei, ikke lenger opp i denne tråden.

    Men her borte i denne posten i denne tråden: Deilige bilder!!!

    :)
     
  10. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Jeg går for en mattmill kompakt. Det er 7cm diameter på valsene så jeg trenger litt mer gass, og da er overkill akkurat passe.
     
  11. Birhanen

    Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Jeg tenkte å skaffe meg en maltmølle og drive den med en hastighetsregulert vaskemaskin motor.
    De selges med ganske varierende diameter på rullene og noe forskjellige lengder. Hvor viktig er dette (spesielt diameter) for problemfri knusing og godt resultat?
     
  12. Steinar Huneide

    Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Til større diameter så får du flatere knusing.
     
  13. ThomasSt

    ThomasSt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Ah, da er det nok ikke så overkill likevel :)
    Det er 39mm valser på min mølle, stor forskjell det.
     
  14. Vinnes Ølet

    Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Hadde noe av det samme problemet med min motor av samme type, strømforsyning fra Jula der gikk sikringen/ble varm hele tiden, og gikk hakkvis til tider. Kjøpte denne på 100W fra ebuy, og den har fungert uten problemer siden https://www.ebay.com/sch/sis.html?_...id=142560674682&&_trksid=p2060353.m2749.l2658
     
    LarsUlv liker dette.
  15. Mc.

    Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hitra
    Går det ann å koble en trinnløs hastighetsregulator på dette ?
    Er så Grønn når det elektrisitet at jeg nesten skjemmes.
    Er det wattstyrken som blir redusert med en slik eller hva ?
    Kan en kjøpe en omformer som har mere watt og så regulere ned med en hastighetsregulator om en er redd for at 60 watt blir lite ?
     
  16. TorfinnS

    TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Båtsfjord
    Ja. Alle motordrifter kan hastighetsreguleres. Regulatorer er forskjellig etter hvilken type motor man har. En dc motor er forholdsvis enkel å regulere hastigheten på. Dersom man regulerer ned spenningen så vil strømmen bli mindre og turall og effekt minskes. Dette benyttes ofte ved hastighetsregulering av vifter og pumper. Vifter og pumper har et motmoment som øker med kvadratet av turtallet. Det vil si at ei vifte er lett å snurre i gang på lave turtall, men det blir tyngre og tyngre jo fortere den går. Dette i motsetning til en belastning med konstant motmoment som for eksempel et transportbånd eller ei kvern. Disse er tunge å dra i gang også på lave turtall. Dermed vil ikke en spenningsregulering fungere på slike drifter. Man må her ha en pulsbredderegulator. Denne vil pulse ut spenningen til motoren slik at den vil kunne ha fullt moment fra null turtall. Momentet til motoren henger sammen med strømmen.

    Et noe teknisk svar, men det korte svaret er at det kan du. Du må bare ha riktig type regulator.
     
    Kalvatn, svalevatn og YngveKL liker dette.
  17. Mc.

    Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hitra
    En pulsbredderegulator ja. Hadde det på følelsen :rolleyes: ja, he he.
    Tusen takk for et godt svar. Hva heter pullsbredderegulator på e-baysk mon tro?
    Google vet sikkert svaret.
    Hvis noen vet om en som funker så si fra.
     
  18. NilsOF

    NilsOF
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    PWM https://no.m.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddemodulasjon

    Som du ser så er hele effekten innkoblet periodevis, det er et gjennomsnitt man regner forbrukt effekt (watt).
    Derfor bør man ha en strømforsyning sm klarer å levere 100% pluss moms og kinafaktor.
     
    msevland liker dette.
  19. Kalvatn

    Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Trur kanskje @TorfinnS svarte på noko anna en det du spurte om egentlig?
    Det er bere ei straumforsyning til motoren. Du vil ikkje få høgare turtall med en omformer som kan levere større effekt. Kan kjøpe så stor du vil
    Det er spenninga som bestemmer turtallet.
     
  20. Mc.

    Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hitra
    Hmmm, tenkte på å kjøpe en omformer med større wattstyrke for å ha mere å gå på. Mer som en 5 liters v8 kontra en 1.6 liters rekkemotor. Samme turtall, men mere bunndrag ved lavt turtall.
    Er ikke en slik pulsbredderegulator da bra for å regulere turtallet ned og også da opp?
     

Del denne siden