1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Motor/drift av maltmølle?

En tråd i 'Utstyr' startet av Kvernengse, 26 Aug 2016.

1. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er ikkje elektriker sjølv, men slik har iallefall eg forstått det:

Litt enkelt sagt: Om motoren er max 60 watt vil ikkje den gi noke meir med 200 watt omformer en med en 60 watt omformer. Det viktige er iallefall at omformeren ikkje er for liten.

Pwm er ein god måte å regulere turtall på, men det er bedre å kjøpe en motor med reduseringsgir på (f.eks viskermotor). Då har du fordelen med mykje større moment en visst du kjøper en motor uten gir og reduserer turtallet kun med pulsregulering (Med mindre du kjøper en veldig kraftig motor selvfølgelig). Du kan no ha begge deler selvfølgelig om du vil finjustere turtallet, men ser ikkje heilt at det er nødvendig egentlig..

2. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med mindre du har flere gir, klarer du ikke å beregne RPM nøyaktig nok. Du trenger derfor begge. Tidvis ønsker du også å kjøre forskjellig hastighet.
    Du trenger derfor gir for å skape tilstrekkelig kraft, og PWM for finjustering av hastighet.

TorfinnS liker dette.
  3. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Akkurat det jeg tenkte på.

4. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Denne her videoen forklarer ganske godt hvordan en pulsbreddemodulering (PWM) fungerer. Han bygger også sin egen krets. Man ser godt hvordan spenningskurven forandrer seg på oscilloskopet.

Her er en type som nok vil fungere for en dc motor. Denne er for 3 ampere, men så en video der en kar testet denne helt opp til 10 ampere. https://www.ebay.com/itm/DC-6V-28V-...734415?hash=item3d089122cf:g:wQoAAOSwmOJaPIl7

NilsOF liker dette.
  5. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for utfyllende video. Skjønner litt mere nå.
    Men elektriker er jeg ikke. Jeg skjønner lite av hva jeg skal ta hensyn til hvis jeg f.eks. skal kjøpe en vinduspussermotor, en 220 til 12 volts omformer og en regulator som passer sammen.
    Den store skrekken er å bygge en boks som det plutselig begynner å komme svart røyk ut av. Selvfølgelig når jeg ikke er til stede.
    Du har nok rett i at en batteridrill er det enkleste. Men av å til så får en lyst til å gjøre ting vanskelig ..

7. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Prøve å google litt hvor mye strøm en gjennomsnittlig pussermotor trekker. Den trekker ca 2 ampere uten last, og opp mot 10ampere ved høy belastning. Så ei strømforsyning bør være på minst 10ampere. 10 a på 12 volt er 120watt. Selv om ei mølle nok ikke drar så mye, så ville jeg nok uansett ha satset på en 120 watt forsyning.

Kalvatn liker dette.
  8. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok. Men den regulatoren må også tåle 10 Amper ?
    En slik f.eks.
    DC 12V-40V 10A PWM Current Motor Speed Contriller Regulator Dimmer Module+Knob | eBay

9. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

10. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for at du tok deg bryet med å svare såpass grundig. Dette forumet er mer som førsteåret på videregående skole i alt mellom himmel og jord. Tror de kaller det TIP nå for tiden.Skjønt der lærer de vel bare en brøkdel av det en kan lære her.

TorfinnS liker dette.
  11. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

F66F329C-F901-4B86-BB21-0269538A93E7.jpeg Jeg bruker en trinløs hastighetsregulerende mørtelblander til formålet, dvs først må jeg finne noe som tåler dreiemomentet. Forsøket som er avbildet holdt ikke.... Venter på en kobling som skal holde fra ebay.
    Mørtelblanderen er kjøpt på Megaflis, kan enkelt låses slik at den går, og kan trinløst regulere omdreininger fra 0-750 pr min. Kan også brukes som mørtelblander da jeg ikke har ødelagt den på noe vis.

perolavsen, Vinnes Ølet og YngveKL liker dette.
  12. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vinnes Ølet og LarsUlv liker dette.

Del denne siden