Motor/drift av maltmølle?

Hmmm, tenkte på å kjøpe en omformer med større wattstyrke for å ha mere å gå på. Mer som en 5 liters v8 kontra en 1.6 liters rekkemotor. Samme turtall, men mere bunndrag ved lavt turtall.
Er ikke en slik pulsbredderegulator da bra for å regulere turtallet ned og også da opp?

Er ikkje elektriker sjølv, men slik har iallefall eg forstått det:

Litt enkelt sagt: Om motoren er max 60 watt vil ikkje den gi noke meir med 200 watt omformer en med en 60 watt omformer. Det viktige er iallefall at omformeren ikkje er for liten.

Pwm er ein god måte å regulere turtall på, men det er bedre å kjøpe en motor med reduseringsgir på (f.eks viskermotor). Då har du fordelen med mykje større moment en visst du kjøper en motor uten gir og reduserer turtallet kun med pulsregulering (Med mindre du kjøper en veldig kraftig motor selvfølgelig). Du kan no ha begge deler selvfølgelig om du vil finjustere turtallet, men ser ikkje heilt at det er nødvendig egentlig..
 
Med mindre du har flere gir, klarer du ikke å beregne RPM nøyaktig nok. Du trenger derfor begge. Tidvis ønsker du også å kjøre forskjellig hastighet.
Du trenger derfor gir for å skape tilstrekkelig kraft, og PWM for finjustering av hastighet.
 
Med mindre du har flere gir, klarer du ikke å beregne RPM nøyaktig nok. Du trenger derfor begge. Tidvis ønsker du også å kjøre forskjellig hastighet.
Du trenger derfor gir for å skape tilstrekkelig kraft, og PWM for finjustering av hastighet.
Akkurat det jeg tenkte på.
 
Det aller enkleste for å drive en slik mølle er å kjøpe en (billig) oppladbar drill. For eksemel en slik. Meget kraftig og riktig turtallsområde. https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/boremaskiner/drill-og-skrutrekker-cd-18-2000037142
Takk for utfyllende video. Skjønner litt mere nå.
Men elektriker er jeg ikke. Jeg skjønner lite av hva jeg skal ta hensyn til hvis jeg f.eks. skal kjøpe en vinduspussermotor, en 220 til 12 volts omformer og en regulator som passer sammen.
Den store skrekken er å bygge en boks som det plutselig begynner å komme svart røyk ut av. Selvfølgelig når jeg ikke er til stede.
Du har nok rett i at en batteridrill er det enkleste. Men av å til så får en lyst til å gjøre ting vanskelig ..
 
Prøve å google litt hvor mye strøm en gjennomsnittlig pussermotor trekker. Den trekker ca 2 ampere uten last, og opp mot 10ampere ved høy belastning. Så ei strømforsyning bør være på minst 10ampere. 10 a på 12 volt er 120watt. Selv om ei mølle nok ikke drar så mye, så ville jeg nok uansett ha satset på en 120 watt forsyning.
 
Prøve å google litt hvor mye strøm en gjennomsnittlig pussermotor trekker. Den trekker ca 2 ampere uten last, og opp mot 10ampere ved høy belastning. Så ei strømforsyning bør være på minst 10ampere. 10 a på 12 volt er 120watt. Selv om ei mølle nok ikke drar så mye, så ville jeg nok uansett ha satset på en 120 watt forsyning.
Ok. Men den regulatoren må også tåle 10 Amper ?
En slik f.eks.
DC 12V-40V 10A PWM Current Motor Speed Contriller Regulator Dimmer Module+Knob | eBay
 
Takk for at du tok deg bryet med å svare såpass grundig. Dette forumet er mer som førsteåret på videregående skole i alt mellom himmel og jord. Tror de kaller det TIP nå for tiden.Skjønt der lærer de vel bare en brøkdel av det en kan lære her.
 
F66F329C-F901-4B86-BB21-0269538A93E7.jpeg Jeg bruker en trinløs hastighetsregulerende mørtelblander til formålet, dvs først må jeg finne noe som tåler dreiemomentet. Forsøket som er avbildet holdt ikke.... Venter på en kobling som skal holde fra ebay.
Mørtelblanderen er kjøpt på Megaflis, kan enkelt låses slik at den går, og kan trinløst regulere omdreininger fra 0-750 pr min. Kan også brukes som mørtelblander da jeg ikke har ødelagt den på noe vis.
 
Har fått has på en Monster Mill MM2 Pro SL - min første mølle. Eier ikke drill fra før, så står på bar bakke for valg. Men, jeg har jo, som alle andre, generelt behov for en drill... Likevel er jeg interessert i en så økonomisk og praktisk "mølle-motor" som mulig (riktignok med mulighet for lavt turtall og nok moment, antar jeg) - derfor kan svaret både være en drill eller et annet verktøy (betongblander etc).

Mitt dumme spørsmål er: bør jeg gå til innkjøp av en god drill og legge litt mer penger i det, eller finnes dere langt billigere og bedre løsninger for en mølle?

Er klar over at dette spørsmålet er blitt stillt flere ganger, men tenkte å ta en litt mer spesifikk og oppdatert runde (nå som vi er over i andre halvdel av 2020). Lenker blir også verdsatt!
 
Dersom du ikke trenger en drill, kjøper du den rimeligste du kan finne med 220V kabel og trinnløs hastighetsstyring
 
Dersom du ikke trenger en drill, kjøper du den rimeligste du kan finne med 220V kabel og trinnløs hastighetsstyring
Det som er aberet fra min erfaring er at disse leverer bare greit moment på delvis grei spiker. Så man ender opp med å kjøre veldig høy RPM når det først snurrer.
 
Har fått has på en Monster Mill MM2 Pro SL - min første mølle. Eier ikke drill fra før, så står på bar bakke for valg. Men, jeg har jo, som alle andre, generelt behov for en drill... Likevel er jeg interessert i en så økonomisk og praktisk "mølle-motor" som mulig (riktignok med mulighet for lavt turtall og nok moment, antar jeg) - derfor kan svaret både være en drill eller et annet verktøy (betongblander etc).

Mitt dumme spørsmål er: bør jeg gå til innkjøp av en god drill og legge litt mer penger i det, eller finnes dere langt billigere og bedre løsninger for en mølle?

Er klar over at dette spørsmålet er blitt stillt flere ganger, men tenkte å ta en litt mer spesifikk og oppdatert runde (nå som vi er over i andre halvdel av 2020). Lenker blir også verdsatt!

Her er et av stedene du faktisk får det du betaler for, iallefall til en viss grad.
Hva trenger du en drill til utenom møllen?
 
Her er et av stedene du faktisk får det du betaler for, iallefall til en viss grad.
Hva trenger du en drill til utenom møllen?

Generelt til hjemmesnekring, sette sammen IKEA-skap etc. - i situasjoner hvor man vil ha noe motorisert fremfor en stjerneskrutrekker.
 
Generelt til hjemmesnekring, sette sammen IKEA-skap etc. - i situasjoner hvor man vil ha noe motorisert fremfor en stjerneskrutrekker.
Ethvert hjem bør ha en god batteridrill. Den drar greit en mølle – og kan brukes til praktisk talt alt av skru og monteringsjobber. Her lønner det seg å kjøpe kvalitet, men det er alltids tilbud på denslags hos byggvarehandleren. Skulle jeg bli dømt til å bare ha ett eneste verktøy i huset, ville det vært en batteridrill.
 
Mitt dumme spørsmål er: bør jeg gå til innkjøp av en god drill og legge litt mer penger i det, eller finnes dere langt billigere og bedre løsninger for en mølle?
Jeg hadde kjøpt en slik en som er foreslått lenger opp i tråden. I lavgiret har den 150 rpm, som er innafor på hastighet, så du kan bare dra et strips rundt, så du slipper å holde inne.

Det aller enkleste for å drive en slik mølle er å kjøpe en (billig) oppladbar drill. For eksemel en slik. Meget kraftig og riktig turtallsområde. Drill og skrutrekker CD 18
 
Tilbake
Topp