Motor/drift av maltmølle?

Trenger litt hjelp her.

Jeg har kjøpt samme vindusvikskermotor som du @TorfinnS (https://www.skruvat.no/Viskermotor-P17363.aspx)
Og så har jeg kjøpt strømforsyning med output 12V 5A 60W (https://www.ebay.com/itm/AC-110V-220V-TO-DC-5V-12V-24V-Switch-Power-Supply-Driver-Adapter-LED-Strip-Light/252684250454?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=551624761429&_trksid=p2057872.m2749.l2649)

Når jeg kobler dette så går ikke motoren rundt som forventet, men går bittelitt rundt i korte pulser.
Har jeg kjøpt en strømforsyning som ikke passer? Eller gjør jeg noe feil?

Noen som har tips?
Du må prøve å koble på noen av de andre "pinnene" i kontakten til motoren. Jeg har koblet på de ytterste "pinnene" i kontakten til motoren. Den til venstre er jord, mener jeg å huske, de andre regulerer hastighet, som på bil...
Snur du strømkoblingen, går mølla motsatt vei. Jeg prøvde med andre strømforsyninger først, og opplevde da at de ikke gav nok strøm for å drive møllen, så kanskje gir din for lite til kontinuerlig drift, kun puls.
 
Legg ledningene ned på batteripolene på bilen din (eller annen 12v kilde) så ser du fort om det er noko gale med straumforsyninga di :)

Synst 5A hørtest litt skralt ut til en viskermotor, men skulle no gå rundt uten last iallefall.
 
Du må prøve å koble på noen av de andre "pinnene" i kontakten til motoren. Jeg har koblet på de ytterste "pinnene" i kontakten til motoren. Den til venstre er jord, mener jeg å huske, de andre regulerer hastighet, som på bil...
Snur du strømkoblingen, går mølla motsatt vei. Jeg prøvde med andre strømforsyninger først, og opplevde da at de ikke gav nok strøm for å drive møllen, så kanskje gir din for lite til kontinuerlig drift, kun puls.
Ah. I min inkompetanse trodde jeg at jeg måtte koble på de to kontaktene som hadde ledning videre, og at de andre ikke var i bruk.
Får teste ut litt senere i kveld.
 
Denne skal visstnok være
Legg ledningene ned på batteripolene på bilen din (eller annen 12v kilde) så ser du fort om det er noko gale med straumforsyninga di :)

Synst 5A hørtest litt skralt ut til en viskermotor, men skulle no gå rundt uten last iallefall.
Hehe, tørr ikke å legge noe som helst på batteriet på elbilen. Selv ikke på 12 volts batteriet.

5A skal fungere, @TorfinnS har linket inn denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ansformatorer/spenningsomformer-604149/#tab02
Den har 12V, 6A, 72W: https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/604149_se-no-pl-en.pdf

Min har 12V, 5A, 60W.

Og etter å ha fulgt rådet til @Brynsj om å teste ulike pinner på koblingen, så snurrer det så fint rundt her.
Så gjenstår det å teste om den drar rundt med malt, men det tror jeg går bra.

Takk for hjelpen :)
 
Denne skal visstnok være

Hehe, tørr ikke å legge noe som helst på batteriet på elbilen. Selv ikke på 12 volts batteriet.

5A skal fungere, @TorfinnS har linket inn denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ansformatorer/spenningsomformer-604149/#tab02
Den har 12V, 6A, 72W: https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/604149_se-no-pl-en.pdf

Min har 12V, 5A, 60W.

Og etter å ha fulgt rådet til @Brynsj om å teste ulike pinner på koblingen, så snurrer det så fint rundt her.
Så gjenstår det å teste om den drar rundt med malt, men det tror jeg går bra.

Takk for hjelpen :)

Hehe, test den på HV batteriet so skal du sjå du får fart på den! :D

Bra det fungerte til slutt!
 
Denne skal visstnok være

Hehe, tørr ikke å legge noe som helst på batteriet på elbilen. Selv ikke på 12 volts batteriet.

5A skal fungere, @TorfinnS har linket inn denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ansformatorer/spenningsomformer-604149/#tab02
Den har 12V, 6A, 72W: https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/604149_se-no-pl-en.pdf

Min har 12V, 5A, 60W.

Og etter å ha fulgt rådet til @Brynsj om å teste ulike pinner på koblingen, så snurrer det så fint rundt her.
Så gjenstår det å teste om den drar rundt med malt, men det tror jeg går bra.

Takk for hjelpen :)
Fint å se at den går rundt. Nå var ikke det jeg som linket til noe lengre opp. Men viskermotorer til biler har innebygget litt automatikk med sleperinger som gjør at viskerne parkerer i riktig stilling selv om du bare gir en liten dytt på bryteren så går motoren enhel runde og parkerer med viskerne nede. Det er blant annet det de andre pinnene er til, i tillegg har de fleste viskermotorene to hastigheter.
 
Jeg har denne mølla: http://www.mashmaster.com/p/4571858/millmaster-grain-mill.html
Motoren driver den greit, men hører jo at turtallet varierer litt underveis.
Den bruker kanskje 5 minutter på en 5kg batch.
Sikkert mange som vil ha høyere turtall, og da må man ihvertfall ha større effekt enn 60W.

Jeg tror 35Nm er overkill (avhengig av hvilken mølle du har), men det skader jo ikke.

Jeg går for en mattmill kompakt. Det er 7cm diameter på valsene så jeg trenger litt mer gass, og da er overkill akkurat passe.
 
Jeg går for en mattmill kompakt. Det er 7cm diameter på valsene så jeg trenger litt mer gass, og da er overkill akkurat passe.
Jeg tenkte å skaffe meg en maltmølle og drive den med en hastighetsregulert vaskemaskin motor.
De selges med ganske varierende diameter på rullene og noe forskjellige lengder. Hvor viktig er dette (spesielt diameter) for problemfri knusing og godt resultat?
 
Trenger litt hjelp her.

Jeg har kjøpt samme vindusvikskermotor som du @TorfinnS (https://www.skruvat.no/Viskermotor-P17363.aspx)
Og så har jeg kjøpt strømforsyning med output 12V 5A 60W (https://www.ebay.com/itm/AC-110V-220V-TO-DC-5V-12V-24V-Switch-Power-Supply-Driver-Adapter-LED-Strip-Light/252684250454?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=551624761429&_trksid=p2057872.m2749.l2649)

Når jeg kobler dette så går ikke motoren rundt som forventet, men går bittelitt rundt i korte pulser.
Har jeg kjøpt en strømforsyning som ikke passer? Eller gjør jeg noe feil?

Noen som har tips?
Hadde noe av det samme problemet med min motor av samme type, strømforsyning fra Jula der gikk sikringen/ble varm hele tiden, og gikk hakkvis til tider. Kjøpte denne på 100W fra ebuy, og den har fungert uten problemer siden https://www.ebay.com/sch/sis.html?_...id=142560674682&&_trksid=p2060353.m2749.l2658
 
Denne skal visstnok være

Hehe, tørr ikke å legge noe som helst på batteriet på elbilen. Selv ikke på 12 volts batteriet.

5A skal fungere, @TorfinnS har linket inn denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...ansformatorer/spenningsomformer-604149/#tab02
Den har 12V, 6A, 72W: https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/604149_se-no-pl-en.pdf

Min har 12V, 5A, 60W.

Og etter å ha fulgt rådet til @Brynsj om å teste ulike pinner på koblingen, så snurrer det så fint rundt her.
Så gjenstår det å teste om den drar rundt med malt, men det tror jeg går bra.

Takk for hjelpen :)
Går det ann å koble en trinnløs hastighetsregulator på dette ?
Er så Grønn når det elektrisitet at jeg nesten skjemmes.
Er det wattstyrken som blir redusert med en slik eller hva ?
Kan en kjøpe en omformer som har mere watt og så regulere ned med en hastighetsregulator om en er redd for at 60 watt blir lite ?
 
Går det ann å koble en trinnløs hastighetsregulator på dette ?
Er så Grønn når det elektrisitet at jeg nesten skjemmes.
Er det wattstyrken som blir redusert med en slik eller hva ?
Kan en kjøpe en omformer som har mere watt og så regulere ned med en hastighetsregulator om en er redd for at 60 watt blir lite ?
Ja. Alle motordrifter kan hastighetsreguleres. Regulatorer er forskjellig etter hvilken type motor man har. En dc motor er forholdsvis enkel å regulere hastigheten på. Dersom man regulerer ned spenningen så vil strømmen bli mindre og turall og effekt minskes. Dette benyttes ofte ved hastighetsregulering av vifter og pumper. Vifter og pumper har et motmoment som øker med kvadratet av turtallet. Det vil si at ei vifte er lett å snurre i gang på lave turtall, men det blir tyngre og tyngre jo fortere den går. Dette i motsetning til en belastning med konstant motmoment som for eksempel et transportbånd eller ei kvern. Disse er tunge å dra i gang også på lave turtall. Dermed vil ikke en spenningsregulering fungere på slike drifter. Man må her ha en pulsbredderegulator. Denne vil pulse ut spenningen til motoren slik at den vil kunne ha fullt moment fra null turtall. Momentet til motoren henger sammen med strømmen.

Et noe teknisk svar, men det korte svaret er at det kan du. Du må bare ha riktig type regulator.
 
Ja. Alle motordrifter kan hastighetsreguleres. Regulatorer er forskjellig etter hvilken type motor man har. En dc motor er forholdsvis enkel å regulere hastigheten på. Dersom man regulerer ned spenningen så vil strømmen bli mindre og turall og effekt minskes. Dette benyttes ofte ved hastighetsregulering av vifter og pumper. Vifter og pumper har et motmoment som øker med kvadratet av turtallet. Det vil si at ei vifte er lett å snurre i gang på lave turtall, men det blir tyngre og tyngre jo fortere den går. Dette i motsetning til en belastning med konstant motmoment som for eksempel et transportbånd eller ei kvern. Disse er tunge å dra i gang også på lave turtall. Dermed vil ikke en spenningsregulering fungere på slike drifter. Man må her ha en pulsbredderegulator. Denne vil pulse ut spenningen til motoren slik at den vil kunne ha fullt moment fra null turtall. Momentet til motoren henger sammen med strømmen.

Et noe teknisk svar, men det korte svaret er at det kan du. Du må bare ha riktig type regulator.
En pulsbredderegulator ja. Hadde det på følelsen :rolleyes: ja, he he.
Tusen takk for et godt svar. Hva heter pullsbredderegulator på e-baysk mon tro?
Google vet sikkert svaret.
Hvis noen vet om en som funker så si fra.
 
Går det ann å koble en trinnløs hastighetsregulator på dette ?
Er så Grønn når det elektrisitet at jeg nesten skjemmes.
Er det wattstyrken som blir redusert med en slik eller hva ?
Kan en kjøpe en omformer som har mere watt og så regulere ned med en hastighetsregulator om en er redd for at 60 watt blir lite ?

Trur kanskje @TorfinnS svarte på noko anna en det du spurte om egentlig?
Det er bere ei straumforsyning til motoren. Du vil ikkje få høgare turtall med en omformer som kan levere større effekt. Kan kjøpe så stor du vil
Det er spenninga som bestemmer turtallet.
 
Trur kanskje @TorfinnS svarte på noko anna en det du spurte om egentlig?
Det er bere ei straumforsyning til motoren. Du vil ikkje få høgare turtall med en omformer som kan levere større effekt. Kan kjøpe så stor du vil
Det er spenninga som bestemmer turtallet.
Hmmm, tenkte på å kjøpe en omformer med større wattstyrke for å ha mere å gå på. Mer som en 5 liters v8 kontra en 1.6 liters rekkemotor. Samme turtall, men mere bunndrag ved lavt turtall.
Er ikke en slik pulsbredderegulator da bra for å regulere turtallet ned og også da opp?
 
Tilbake
Topp