Fikk en Monster Mill 2 i hus i går som jeg har lyst til å motorisere. Det vanlige er å bruke en drill, men jeg har en motor fra en gammel sementblander liggende som går veldig stille. Hastigheten er 1360 RPM og kileremskiva er 49mm. Hjulet som driver trommelen er 250 mm som gir en utveksling på ca 1:5. Planen er å montere hjulet med 12 mm aksling og nye kulelager, samt bruke en fleksibel kobling (gummislange?) mot mølla for å unngå unødig slitasje på kulelagrene om akslingene ikke er perfekt i linje. Usikker på om jeg skal bruke 250 mm hjulet fra sementblanderen eller om jeg skal lage nytt. Det er uansett ikke den største utfordringen. Problemet jeg har er at motoren går mot klokken og akslingen i Monster Mill skal drives med klokken. En mulighet er å snu mølla opp ned. Såvidt jeg kan se så skal ikke det være noe problem. Nå er det imidlertid slik at jeg har veldig lyst til å oppgradere til MM-3 ved å bytte inn trakten som fulgte med, og da er det ikke lenger mulig å snu mølla.
Er det noen som har tips til hvordan jeg kan snu rotasjonsretningen? Jeg har et enkelt verksted i garasjen, men har ikke særlig mulighet til metallarbeid. Er derfor ute etter løsning som lar seg gjøre selv om jeg ikke har mulighet til å bygge med 0.1mm presisjon. (Er det f.eks mulig å endre på motoren slik at den går motsatt vei?)
Er det noen som har tips til hvordan jeg kan snu rotasjonsretningen? Jeg har et enkelt verksted i garasjen, men har ikke særlig mulighet til metallarbeid. Er derfor ute etter løsning som lar seg gjøre selv om jeg ikke har mulighet til å bygge med 0.1mm presisjon. (Er det f.eks mulig å endre på motoren slik at den går motsatt vei?)