Motstrømskjøler eller platekjøler

Motstrømskjøler eller Platekjøler?

• Motstrømskjøler

Stemmer: 24 85,7%
  • Platekjøler

Stemmer: 4 14,3%

• Totalt antall stemmer
    28
Den var snedig. Men, jeg lurer på hvor langt i coilen du kommer før vørtertemperatur er lik som kjølevannstemperatur? 25m er en lang coil.

Har lengden på coilen forøvrig noe å si ifht hva vørtertemperatur holder? Det går jo saktere jo kaldere vørteren er.
Testet tempen på returvannet kontra vørter. I begynnelsen var det ca 5 grader, halvveis i kjølinga ble det 4 grader og rundt 20 var det 3 grader. Inntemp på 8,5 grader.

Ville bare si ifra etter første 2 bryggene med den 4 meter lange kobbermotstrømskjøleren fra Bryggselv.no. Fungerer knallfint. Kommer ned i 23 grader ved å kjøre det rett over i gjæringskaret. Gjort på 3 minutter med 25 liter!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Denne har jeg laget selv av 25m 10mm kobberrør. Kjøler 60 liter til 20 grader på 20 min i april. Totalpris rundt 1500,-

Vi har akkurat fått vår nye motstrømskjøler i drift. Den er på 2x10 meter 12mm kobberrør.

Vi resirkulerer med ei Sanwa magnetdrevet pumpe og klarer 28-30 liter/min med den gjennom kjøleren. Vannflowen ligger på ca 35 liter/min.

I går var 1. brygg på denne kjøleren, og vi kjølte 170 liter vørter til 17°C på rett under 20 minutter. Dette er ei klar forbedring fra platekjøleren.

Hovedgrunnen for oppgraderingen fra platekjøleren er renholdsproblemer på denne.
Etter å først la den ligge i kraftig lut, skylle, så koke den i 2 timer i kraftig sterkrens, så skyll, så fikk vi ut ca 1 kaffekopp med "tørrstoff" fra trub/humlepellets. Vi har hatt hovedrengjøring av denne ca 1 gang hvert år og sett at det kom ut mye. I år tok vi vare på dette for å faktisk måle hvor mye det var. Vår metode for "daglig" renhold er for det første å aldri la den tørke inn, backflushe med fullt vanntrykk. pumpe kokende vørter gjennom den i ca 10 minutter for dessinfisering/rens.

Sjå der ja, noe sånt kunne jeg tenkt meg. Motstrømskjøler med pumpe som kjøler hele kjelen i en smell. Tar litt lengere tid men med noen flere fordeler!
Ser at jeg spør på en svært gammel post. Men lurer såpass, at jeg spør allikevel: Hvordan får du til en motsrømskjøler som kjøler hele kjelen i en smell? Dypper du hele motstrømskjølereren i gryta?

Tilbake
Topp