Mottrykksfyller vs. Beergun

Joda, enkelt og greit, men tenkte mer i retning O2-reduksjon. Her er en video av resultatet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bare lurte.. fikk svar og faktisk...

Can you do a O2 mesurment after filling a bottle using only co2 purging,no vacuum. and one using no co2 purging

I have, actually. The readings were .2, and .4. The highest acceptable packaging DO is .15, with it optimally being in the PPB.


Men er det egentlig et problem,for en hjemme brygger... etter det jeg leser her på forumet så virker det ikke som det er det..

Har tenkt tanken selv med å fjerne O2 helt fra flaske fylling prosessen men har ikke helt funnet noe grunn til å gjøre det enda..Mottrykks fylling med flushing av flaske fungerer fint for meg..

Men kommer nok til å lage det til en gang jeg får tid..
 
Sist redigert:
Jeg er langt unna dette selv. Men jeg vet at Ægir har under 0.1ppm som TPO-mål (total packaged oxygen. Dvs de har mer avansert måleutstyr som er på ppb-nivå, mener det er 50 som er målet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg skal anskaffe enten mottrykksfyller eller beergun. Kan noen si litt om hvordan de ulike fungerer? Fordeler og ulemper, hva er enklest å bruke? Hva er enklest mtp vask og desinfisering? Hvilke er best i forhold til holdbarhet på ølet når du får det over på flaske?
Jeg har begge deler, og har lagt beergunen på hylla for godt. Den fungerer fint til engelske og midlere karbonerte øl. Men med en gang du kommer over på høyere karbonering blir det mye søl og frustrasjon. En mottrykksfyller kan du fint bruke til belgiske, hveteøl og annet som krever litt ekstra. Jeg har den som #Runeska nevner – og har brukt den ca. 50 batcher uten problem. Det finnes billigere løsninger der man må operere redskapen med begge hender – har ikke testet dem. Ulempen er at det tar tid – og det er mye som rigges. Men det gjelder også beergun.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg har begge deler, og har lagt beergunen på hylla for godt. Den fungerer fint til engelske og midlere karbonerte øl. Men med en gang du kommer over på høyere karbonering blir det mye søl og frustrasjon. En mottrykksfyller kan du fint bruke til belgiske, hveteøl og annet som krever litt ekstra. Jeg har den som #Runeska nevner – og har brukt den ca. 50 batcher uten problem. Det finnes billigere løsninger der man må operere redskapen med begge hender – har ikke testet dem. Ulempen er at det tar tid – og det er mye som rigges. Men det gjelder også beergun.

Takk for tilbakemelding, men nå ligger allerede et eks Beergun her hjemme og venter på å bli testet ut :)
 
Har hatt BeerGun lenge og er svært fornøyd med den. Kjøpte nylig en mottrykksfyller også, for å kunne tappe for lengre lagring. Har dog ikke fått testet denne ennå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva anbefaler du nå som du har hatt begge deler en stund? :)
 
Jeg har plukket beergunen frem igjen. Det var bare en liten justering som skulle til for at den fungerer bra. Man må nemlig bytte slangen til 3/16 OD. Da forsvinner skumproblemene. Ellers har olbrygging.no og brewshop.no tatt inn den Kegland-regulatoren man kobler rett på øl ut. Da kan man like gjerne bruke originalslangen, tipper jeg. Til å fylle bokser er det ikke noe alternativ til beergun, medmindre man karbonerer naturlig.
Flow control Ball Lock Disconnect rustfritt stål - Ølbrygging AS

 
Sist redigert:
Jeg har plukket beergunen frem igjen. Det var bare en liten justering som skulle til for at den fungerer bra. Man må nemlig bytte slangen til 3/16 OD. Da forsvinner skumproblemene. Ellers har olbrygging.no og brewshop.no tatt inn den Kegland-regulatoren man kobler rett på øl ut. Da kan man like gjerne bruke originalslangen, tipper jeg. Til å fylle bokser er det ikke noe alternativ til beergun, medmindre man karbonerer naturlig.
Flow control Ball Lock Disconnect rustfritt stål - Ølbrygging AS
Skumproblemene forsvinner, gjelder det også på høyt karbonerte øl?
 
Ja, opp til 2,7 vol går bra. Høyere enn det er ølsorter jeg karbonerer naturlig, så det er ikke testet. Har bestilt den nye regulatoren fra Kegland - er spent på den. Hadde vært fint å kunne bruke samme ølslange på mottrykksfylleren og beergunnen.
 
Tilbake
Topp