Mr. malty og justering av growth factor

Tenkte å prøve meg på en Kinn Vestkyst i nær fremtid. Ser av nettisdene til bryggselv.no at den aktuelle gjæren de har inne (Wyeast 1318 London Ale III) ikke er helt mr. current affairs siden produksjonsdato er 31 Juli 2014.

For å slippe å bruke mange poser av "gammel" gjær er det et alternativ i Mr. Malty å bruke større startere for å trenge færre gjærpakker. Er det noen prinsipielle problemer med dette? Jeg har magnetrør og 5 liters kolbe så rent praktisk er det ikke noe problem for meg å sette en stor starter.

Eller sagt på en annen måte: Finnes det noen god grunn til å bruke liten starter med flere gjærpakker kontra støre starter med færre gjærpakker (eller omvendt...) ?

Dersom jeg skulle brygge i dag (tar utgangspunkt i 20 liter i gjæringskar med OG 1.068) kan jeg eksempelvis bruke to pakker til en 2.1 liters starter eller 3 pakker til en 1.23 liters starter. Vil begge valgene i praksis gi samme resultat?
 
Ingen spesielle fordeler ved å starte med mange pakker som jeg kan komme på iallefall. Det er ikke så dumt å trappe opp starteren hvis du har tid til det, i stedet for å kjøre på med en stor starter med en gang.

Edit: vekstfaktoren til gjæren endrer seg med cellekonsentrasjonen. Størrelsen på starteren og antall pakker du bruker spiller altså inn her, men hvor stor sammenheng det er mellom teori og virkelighet i denne skalaen vet jeg ikke. Så lenge du bruker kalkulatoren er du nok "in the ballpark" uansett.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp