Mulig å redigere Gahr sin juleøl amber christmas?

Du kan jo bruke et brygge program. Sette oppskriften inn der og justere etter dine ønsker.

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Er et ok sted å begynne. Og det er gratis..

Du vil få ett annet øl hvis du justerer ned IBU, men blir sikkert ikke et dårlig øl.

Lurer på om jeg bare skal la IBU blir som det blir. Jeg er ingen IPA mann, for å si det mildt, så bitter øl går ikke lett ned. Til noe som ribbe ser jeg dog at det kommer godt med? Eventuelt syren fra humlen? Hvis jeg sikter meg inn på 40 IBU og 5% alkohol så er det en trygg endring? Har virkelig ikke peiling men det var den nærmeste jeg fant som virket oppnåelig å lage (modifiserer til partial ekstrakt)

Er den bedre enn brewersfriend?;) Den jeg ser litt på nå.

50 IBU er ikke mye, sannsynligvis heller ikke for deg, og det passer godt til dette ølet. Øl med 30 IBU og/eller 5 % er også godt, men du vil nok oppleve at det smaker "tynt" i forhold til det Gahr sin oppskrift vil gi. Jeg har laget flere øl basert på Gahrs oppskrifter, og aldri angret.

Det er helt sikkert ingen problem med IBU. Du endrer jo den opprinnelige ølen men som sagt blir det sikkert en knall øl.

Jeg har ingen erfaring med brewerfriends. Så det kan jeg ikke si.

Kjør på

Det er helt sikkert ingen problem med IBU. Du endrer jo den opprinnelige ølen men som sagt blir det sikkert en knall øl.

Jeg har ingen erfaring med brewerfriends. Så det kan jeg ikke si.

Kjør på
Neimen ikke sikker på hva jeg skal gjøre :p

For å si det sånn så synes jeg aas pilsner er litt for bitter hvis det gir en pekepinn. Kan fint drikke de men blir lei etter en-to omtrent

50 IBU med ein OG på over 60 blir ikkje så himla bittert som ein skulle tru. Er du heldig så smakar den bra i år og kjempegod neste år. (Vel, treng kanskje ikkje vere heldig heller om du skal brygge no - for då blir det garantert slik.)

50 IBU med ein OG på over 60 blir ikkje så himla bittert som ein skulle tru. Er du heldig så smakar den bra i år og kjempegod neste år. (Vel, treng kanskje ikkje vere heldig heller om du skal brygge no - for då blir det garantert slik.)

Tenkte å redusere OG sånn at ABV blir 5% som sagt sånn at den trenger mindre lagring, det var tanken siden jul nærmer seg..

A-ha! Fekk ikkje heilt med denne i "gleden" over ein del godt øl i glaset.

Eg har brukt beercalc.dk sidan eg starta som bryggar i 2010, brukar det framleis = anbefaling! Og brukar du berrecalc då er der eit eige felt der du ser bitterheita opp mot vørterstyrken / OG (BU:OG). Ei amberøl med BU:OG rundt 0,4 blir nok drikkbar ganske raskt.

A-ha! Fekk ikkje heilt med denne i "gleden" over ein del godt øl i glaset.

Eg har brukt beercalc.dk sidan eg starta som bryggar i 2010, brukar det framleis = anbefaling! Og brukar du berrecalc då er der eit eige felt der du ser bitterheita opp mot vørterstyrken / OG (BU:OG). Ei amberøl med BU:OG rundt 0,4 blir nok drikkbar ganske raskt.

Så tanken om å redusere styrke og IBU samtidig var ikke så dum da? Det var ren intuisjon :p

Det er intuisjon du skal gå etter ;)
hvis du vil endre litt på en oppskrift så gjør du det. Det blir som regel godt øl uansett. Og ned så små endringer så er det ikke noe å lure på. Men jeg synes ikke man kan sammenligne en hjemme brygget øl med noe av det "vannet" man kjøper i butikken på pall.
Blir ikke samme bitterheten når du har så mye mer malt og fylde som duger når du lager det selv. Så bitterheten blir gjerne tonet ned.

Gahr eller noen andre: Jeg brygget denne i helga og endte med en OG på 1072.
Er det mulig å ha i litt ekstra vann sammen med sukker før flasking for å få litt lavere OG. Brukte WLP001 og om denne går ned til 1010 eller der omkring så blir det kanskje litt vel mye alkohol for en slik øl. Dette er en øl jeg har brygget for deling med gjester i jula.

Noen som vet hvordan jeg kan regne ut hvor mye vann som skal til for å komme ned på en OG på 1065?

Eller er det bare tull å forsøke å få ned OG?

Kommer nok til å vente med å ta en avgjørelse på om jeg vil vanne ned eller ikke. Gjærer den ned til under 1015 så vil det være aktuelt.

hmm... (1072 x 17 l/1065) - 17 l= 0,11 l

1 dl vann i gjæringskaret så går OG ned til 1065? Det er jo omtrent den vannmengden som uansett må til for å løse opp sukkeret til flaskekarbonering.

hmm... (1072 x 17 l/1065) - 17 l= 0,11 l

1 dl vann i gjæringskaret så går OG ned til 1065? Det er jo omtrent den vannmengden som uansett må til for å løse opp sukkeret til flaskekarbonering.
Det er vanskelig å regne med SG direkte, ettersom "nullpunktet" ligger på 1,000. Derfor er det vanligere å bruke "SG-poeng" i beregningene, for å gjøre ligningene enklere. I ditt tilfelle blir det da:

(72/65) * 17 - 17 = 1,83 L.

Prøver å legge denne oppskriften inn i Beersmith 2. Men finner ikke Caramalt 30 ebc i listen over grain? Har den et annet navn eller?

Tilbake
Topp