mulig mugginfeksjon i gjærtank

Hei!

Stakk nesa nedi gjæringstanken min her en dag. Den har ikke vært brukt på noen måneder og det luktet som om det har satt seg noe uhumsk i bunnen av den. mulig at det er helt i bunnen hvor jeg har sveiset inn en gjengemuffe for avtapping, og at skyllingen min etter forrige brygg ikke har vært grundig nok. Muffen ligger slik til at skrubbing inni den er så og si umulig. Hva er det beste middelet for å drepe en eventuell mugginfeksjon? Starsan dreper ikke gjær, og er vel da heller tvilsomt at den tar livet av muggsopp?

Ren klor vil vel ta livet av det meste, eller? Eventuelt svovel, som (etter hva jeg har hørt) blir brukt som gjærstopp i vin?

Starsan dreper gjær. Men hvis du tenker på at man heller på skum et det fordi at konsentrasjonen av starsan blir veldig lav.

Starsan dreper gjær. Men hvis du tenker på at man heller på skum et det fordi at konsentrasjonen av starsan blir veldig lav.
Man lærer så lenge man lever :) hvis jeg da blander ut litt ekstra sterk starsanblanding (la oss si dobbelt av anbefalt) og fyller nedi etter å ha skrubbet og vasket med soda e.l. så godt jeg kan på forhånd, kan jeg være noenlunde trygg på at eventuell mugg dør?

Starsan dreper gjær (litt usikker på hvor det kommer fra at den ikke gjør det).

Du er avhengig av å få rengjort skikkelig og desinfisert etterpå. Jeg er vanligvis forsiktig med å anbefale kaustisk soda, for det er et skummelt middel å håndtere, men med skikkelig verneutstyr (hansker, briller) er det kanskje det mest effektive middelet som finnes for å vaske vekk gjenstridige bryggerester (og lik). La utstyret stå lut ei god stund og skylle godt etterpå.

Så ville jeg desinfisert med klorin. Det fungerer rimelig greit selv om det er små rester av kaustisk soda, og er et av de mest effektive desinfiserinsmidlene vi har. Til slutt kan du eventuelt ta en runde med Starsan eller et annet middel som ikke trenger skylling.

Altså: Skikkelig vask, etterfulgt av desinfisering med et eller to midler.

Starsan dreper gjær (litt usikker på hvor det kommer fra at den ikke gjør det).

Du er avhengig av å få rengjort skikkelig og desinfisert etterpå. Jeg er vanligvis forsiktig med å anbefale kaustisk soda, for det er et skummelt middel å håndtere, men med skikkelig verneutstyr (hansker, briller) er det kanskje det mest effektive middelet som finnes for å vaske vekk gjenstridige bryggerester (og lik). La utstyret stå lut ei god stund og skylle godt etterpå.

Så ville jeg desinfisert med klorin. Det fungerer rimelig greit selv om det er små rester av kaustisk soda, og er et av de mest effektive desinfiserinsmidlene vi har. Til slutt kan du eventuelt ta en runde med Starsan eller et annet middel som ikke trenger skylling.

Altså: Skikkelig vask, etterfulgt av desinfisering med et eller to midler.
Mange takk! Liker heller ikke kaustisk soda så veldig godt personlig. Vanligvis bruker jeg rett og slett oppvaskmaskinpulver til tankvask. Veldig effektivt har jeg funnet ut! men til akkurat dette kan det hende jeg bør bruke kraftigere lut.

Litt star-san spray i en større mengde vann høres jo ut som at skal gå greit. Det er når det er så mye starsan at PHen synker betraktelig at det ikke er helt gunstig. Starsan dreper vel ved å være surt med en PH under 3 eller noe.

Selv koker jeg vann i en kjele, kjøler ned den og gjør alt der.

Tilbake
Topp