Mulig og stoppe gjærings prosessen?

TO

 
Hei på dere.
Jeg har satt mitt første brygg, og var litt uheldig og reduserte ( dampet bort ) litt masse væske under koking, men hadde fortsatt i antall gjær som stod i oppskriften.
OG var 1.046, og ønsket FG er 1,010, men den er pr nå på 1.0000.
Er det mulig og stoppedenne prosessen slik en er nå?

HJELP

Mvh Ole
 
Jeg ville først sjekket om hydrometeret ditt viser riktig. Test det i rent, romtemperert vann. Om det viser 1,00 der, og ølet også viser 1,00, kan du antakelig kaste ølet (med mindre det mot formodning skulle smake godt – så smak på det først).

Forøvrig vil ikke en litt for stor mengde gjær føre til for god utgjæring, ettersom gjæren uansett vil gi seg når det ikke er noe gjærbart sukker igjen.
 
Jeg får ikke sjekket hydrometeret idag, men vi målte på tirsdag, og da viste det 1.011, og det har stått i 21 grader i to uker. Hydrometeret er det som fulgte med i biab settet til brygg selv, og er ikke brukt føre.
 
Vel. Om det falt 11 punkter på to dager, tror jeg vi kan slå infeksjon fra oss. Du har antakelig bare målt feil.
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Jeg ville først sjekket om hydrometeret ditt viser riktig. Test det i rent, romtemperert vann. Om det viser 1,00 der, og ølet også viser 1,00, kan du antakelig kaste ølet (med mindre det mot formodning skulle smake godt – så smak på det først).

Forøvrig vil ikke en litt for stor mengde gjær føre til for god utgjæring, ettersom gjæren uansett vil gi seg når det ikke er noe gjærbart sukker igjen.


Ja da var hydrometeret sjekket, og det viste seg at han som skulle lese av hydrometeret ikke virket. Han hadde lest feil. Målte i dag, og verdien var den samme som på tirsdag ( 1,011 )
Så da er neste spm. Gjør det noe om den står i gjæringskarret frem til mandag?
 
Tilbake
Topp