Muntons Gold pilsner, Extrakt sett.

Kan dele litt erfaringer etter at eg har satt et Muntons Gold extrakt sett(kjøpt på Maltbua på Voss). Dette settet inneholder 2 bokser med tilsammen 3 kg ekstrakt, og eg har brygget det etter bruksannvisning. Brygget satte eg rett før jul, og har stått ca 2,5 veker på 19-20C. Har nå stukket det om på fat og har tilført 2Bar med kullsyre, har så ristet inn kullsyren. Og satt det til kjøling i 3-4 timer, dette ølet drikkes nå med godt resultat. Det smaker godt og er lett drukket, men er ikkje serligt sterkt på alkohol%.
Dette settet anbefales spesielt til førstegang bryggere. Utifra det som står på settet, skal det ha en styrke på 4,5%. Det  er lett og brygge, tar maks 1-2 timer til det er på gjerings dunken. Eg har ikkje nøyaktigt måleutstyr, men det er på ca samme styrke som vanlig butikk øl.
Eg har ikkje tilført ekstra sukker eller lignende til dette brygget.
Liter pris blir ca 10 kroner. Ikkje spesielt billig,men absolutt verdt kronene.
 
Jeg laget et slik for nesten et år siden (laget en tråd her på forumet).

Jeg reduserte litt på vannmengden (for å øke alkoholstyrken), noe som resulterte i et litt for bittert øl for min smak. I tillegg så luktet det veldig banan mens det gjæret og det er fortsatt en liten bismak på ølet. Fikk du den samme bananlukten/smaken?

Ølet er jo godt drikkendes på tross av disse to små minusene da ;)

Jeg har vel konkludert med at det var resultat av en infeksjon og ikke gjæringen som ga bananaroma men det kan kanskje du "bekrefte"?
 
Ja er ingen bismak av banan i dette ølet her, men det vart litt svakt i %. Og eg fekk vel ein god del bedre resultat med Geordie Scottish Eksport settet, men da tilsatte eg 1Kg brunt sukker.
 
Tilbake
Topp