Mye trub..

Brygget en Ipa igår og jeg fikk veldig mye trub.
Jeg brukte 2 meskeposer, en med litt store masker og en med finere masker utenpå.
Avkjølte vørteren og whirlpoolet med sleiv, samt lot den stå i 40 min før jeg overførte til gjæringskaret.
Jeg endte da opp med nesten 4 liter trub?

Noen som har tips til å unngå så mye?
 
Det stjeler plass i gjæringskaret.

Gode råd har jeg ikke men sil eller dørslag har jeg liten tro på. Noe bedre tror jeg det blir med tøysil.
Har tidligere brukt to gardintyper fra Ikea, hhv Teresia og Vivan. Førstnevnte er ok å meske med men slipper litt mye humle gjennom. Vivan er tettere og stanser noe humlegrums men det tar lang tid å renne gjennom. Mye for tett til mesking om du ikke vil stå minst en times tid å vente. Anbefaler egentlig ikke slik siling til humlefjerning.

Det jeg fra tid til annen gjør er å ta hoveddelen av vørteren som er blitt klar i en bøtte.
Resten i kokekjelen tømmes i en 15l Jula bøtte. Rubbel og bit går i denne.
En fordel med å gjøre det slik er at det blir enklere med gjenbruk av gjær fra "hovedbøtta".
Og så tør man kanskje eksprimentere mer med det som ser ut som suppe i 15literen :)
Men en pumpehevert bør man ha.
Har erfart at ølet blir like klart i begge bøttene.
 
Selv tar jeg minst mulig trub med i gjæringskaret. Dette fordi faglitteratur anbefaler det og profesjonelle bryggerier gjør det samme. Skal visstnok ha mest å si for langtids stabilitet/smak på ølet. Gjæren derimot liker godt å spise litt trub/lipider,spesielt hvis det er underskudd på oksygen.Ølet blir gjerne raskere klart med trub i gjæringskaret.

Selv har jeg konkludert med at jeg ønsker å følge faglitteraturen da jeg streber mot et best mulig øl, og å forske selv på hva som er bra eller ikke nok vil ta et helt liv siden jeg sjelden brygger det samme hver gang.

Har benyttet gardinstoff med hell som filter, tetter seg fort men hvis du har en kvadratmeter og dørslag kan du trekke stoffet med humle til side og få igang filtreringen igjen. Noe grisete og øker risiko for infeksjon men effektivt.
I det siste har jeg satt de 2-4 literne med trub i kjøleskapet til dagen etter og da er det noe mere kompakt så jeg kan helle ihvertfall halvparten i gjæringskaret.
 
uploadfromtaptalk1451992758808.jpg

Men denne løsningen får me omtrent heilt rein vørter over til gjæring. Når me brygger pils og øl med små mengder homle går alt I koke karet. Når det er meir homle holdige øl bruker me hop speider. Funker ok for oss

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Hvis man har begrenset plass i gjæringskaret sitt så ser jeg hvorfor man ville prøve å minske mengden trub. Min egen erfaring og det jeg har lest, er det at trub har ingen direkte negativ effekt på ferdig øl, og litt motstridende kan ølet faktisk bli klarere i glasset ved servering[1].

En av de fantasktiske tingene med hjemmebrygg er at man lager øl på så liten skala at man kan gå mot konvensjonene til fagliteraturen og de store bryggeriene og finne ut hva som er faktiske sannheter, og hva som bare blir gjort fordi det alltid har blitt gjort sånn, eller det lønner seg når en brygger på stor skala.

For de som lager "whirpool", er det noen som for til dette med en kjølespiral i kjelen? Lager man whirpool før man setter i kjølespiralen?

[1] http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/
 
Ser jo at det er mange som setter sin lit til egen erfaring og dermed konkluderer med at de har debunket en myte og funnet en eller flere faktiske sannheter. Jeg har et avslappet forhold til dette og synes Bårdd oppsummerer det hele fint i denne posten https://forum.norbrygg.no/threads/e...torrgjaer-eller-ikke.23295/page-3#post-268118

Godt øl kan du lage selv om du bryter med gjeldende best practices, dermed er det ikke sagt at du har avkreftet betydningen av de.

Akkurat dette med å ta med trub skal som nevnt ha mest å si for øl som ikke drikkes den første måneden, og de eksperimentene jeg har sett har ikke prøvd å avkrefte dette. Hvilket illusterer svakheten i slike eksperimenter, den som gjør eksperimentet har ikke giddet å sette seg inn vitenskapen bak anbefalingen.

Trub eller ikke har sikkert lite å si for de fleste av ølene vi brygger hjemme. Jeg synes det blir unødvendig å vaske gjæren før gjenbruk når den ikke er full av trub og humlerester, det er god nok grunn for meg til ikke å ta med trub i gjæringskaret.

Edit : Se de siste postene i denne tråden for noen sitater fra litteratur der det hevdes at trub i gjæringskaret ikke er bra https://forum.norbrygg.no/threads/fusel.29145/page-4#post-325476
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp