Den var bra. Klargjørende om virkemåten. Jeg formulerte meg klønete i en tidligere post her om det. Grensa ved ca. 60 grader er selvfølelig grensa for hvor langt ned du må før oppløsningsprosessen stopper.
Men selvfølgelig er stoffet aktivt som proteinbinder også etter at det er nedkjølt.
Tilbake til
@BrewDerp sin opprinnelige problemstilling - og
@Oberstbräu sitt svar: Det er åpenbart at de doseringene vi bruker når vi følger bruksanvisningene, er unødig høye. Og at det fort kan bli urimelig mye trub. Så ja: Å kutte dosen kan hjelpe, seret ut som.
Jeg fikk et lite sjokk da jeg sjekket dataarket til Supermoss:
Use at rate 1oz. in 10 bbls. You may use less, but do not use more. Det tilsvarer grovt regnet 1 gram på 40 liter. Men på boksen min står det at jeg kan bruke opptil 2 gram per 10 liter. Sterkt forvirrende
. Så forvirrende, faktisk, at jeg går ut fra at det finnes en eller annen forklaring på det. (Håper det ikke er regneferdighetene mine
.)
Det står også videre:
Place in a covered jar that is one half filled with cold water. Close jar and then shake vigorously for 30 seconds. Moss will swell within ten minutes, then apply to last 15 minutes of boil. Whirl pool as necessary. Det må vel bety at jeg skal la stoffet sveller i 10 minutter før jeg heller det i kjelen med kokende vørter? Men på boksen står det at jeg bare skal ha det i etter at jeg har rørt det ut i kaldt vann i 30 sekunder.
Ulike råd angående måten karragenan skal blandes i på kan forøvrig komme av at det er snakk om ulike typer karragenan som har ulike egenskaper når det gjelder løselighet. Det fant jeg ut her:
http://www.agargel.com.br/carrageenan-tec.html