Nabobryggeriet

Bjarte H skrev:
Pent! Kjenner bryggeabstinensene kicker ganske kraftig når du legger ut slike bilder ;D

Vet hvordan du har det!
Jeg begynte å bygge dette bryggeriet i Juni, og først nå kunne jeg brygge. Sist gang jeg brygga var vel i April!. Så det gjorde godt til sjela. Men kjente jeg var en smule urutinert.
Dumpet blant annet 0min tilsetninga med humle på 90 min istedet. Så det ble en meget bitter APA :bank2:

Mangler bare en pumpe til så er bryggeriet helt ferdig :skitbra:
 
Oppdatering!

Denne gang på engelsk av alle språk!

http://www.nabobryggeriet.com/2014/06/a-long-awaited-update-to-nabobryggeriet.html
 
SUUPER fornøyd med resultatet av min første lager siden brygg #2. OG 1.046, FG 1.007, ingen skummel svovel aroma og ingen merkbar diacetyl og det etter bare 10 dager! Lager blir det nok flere av.
 
Det ligger vel i en del lagergjær sin natur å produsere svovelkomponenter, spesielt på lave temperaturer. Den organiske kjemien bak dette kan jeg ikke, men det finner du sikkert ut av om du googler litt :)
 
Forbereder bryggedagen i morgen med å lage starter, tre forskjellige gjærtyper på samme oppskrift. Nå skal Tank 7 fra Boulevard Brewing bli min :)



Kode:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 65,65 l
Post Boil Volume: 63,44 l
Batch Size (fermenter): 60,00 l  
Bottling Volume: 59,50 l
Estimated OG: 1,067 SG
Estimated Color: 9,7 EBC
Estimated IBU: 36,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 85,00 %
Est Mash Efficiency: 86,4 %
Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
12,17 kg              Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)           Grain         1        77,5 %       
3,14 kg               Corn, Flaked (2,6 EBC)                   Grain         2        20,0 %       
0,39 kg               Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                Grain         3        2,5 %        
10,00 g               Hallertau Magnum [14,00 %] - First Wort  Hop           4        5,9 IBUs     
11,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 55,0 min         Hop           5        5,2 IBUs     
230,00 g              Amarillo [9,20 %] - Boil 5,0 min         Hop           6        15,7 IBUs    
150,00 g              Amarillo [9,20 %] - Steep/Whirlpool  10, Hop           7        9,3 IBUs     
1,0 pkg               Abbey Ale (White Labs #WLP530) [35,49 ml Yeast         8        -            
456,00 g              Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 7,0 Days     Hop           9        0,0 IBUs     


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 15,70 kg
----------------------------
Name                Description                             Step Temperat Step Time    
Beta-amylase        Add 40,25 l of water at 69,0 C          63,0 C        50 min       
Alpha-amylase       Add 0,00 l of water and heat to 68,0 C  68,0 C        25 min       
Alpha-amylase 2     Heat to 72,0 C over 4 min               72,0 C        15 min       

Sparge: Fly sparge with 42,12 l water at 75,6 C

Bilde fra humlerestene etter forrige brygg! Gleder meg til å smake på resultatet :)

 
Kjempefornøyd med min siste investering fra ibei. Hadde ukarbonert øl på fat klar for karbonering og ville ta med litt på hytta men hadde ikke tid til å vente til ølet var karbonert. Satte på denne fantastiske toppa på flaska og koblet på en karboneringsstein. Med 1 bars trykk og halvt påsatt topp så tok det bare en halv time før ølet var ferdig karbonert rett på flaska. Ser litt ghetto ut but thats how i roll:)

image.jpg
 
Har du testet toppen på noen av de nyere PET-flaskene? Toppene er jo helt annerledes en det de var tidligere, men mulig gjengene stemmer overens..?
 
Har ikke prøvd det, men de er også litt tynnere så for transport så ville jeg ha en av de gamle. Kan prøve og komme med rapport iløpet av helgen!
 
Kjempefornøyd med min siste investering fra ibei. Hadde ukarbonert øl på fat klar for karbonering og ville ta med litt på hytta men hadde ikke tid til å vente til ølet var karbonert. Satte på denne fantastiske toppa på flaska og koblet på en karboneringsstein. Med 1 bars trykk og halvt påsatt topp så tok det bare en halv time før ølet var ferdig karbonert rett på flaska. Ser litt ghetto ut but thats how i roll:)

Vis vedlegget 13552

High end Ghetto Growler
 
Herlige deler til bryggeriet, av en eller annen merkelig grunn har jeg valgt å bruke manuelle ventiler. Selv om jeg jobber med automatisering til daglig så setter jeg pris på litt manuell styring av og til, slik de gjorde på de gamle tyske bryggeriene.

DSC_0070.jpg
 
Ja, og så føler jeg at jeg har større kontroll når jeg vrir ventilene selv. Et lite moment er det selvfølgelig også at tri-clamp solenoid er DRIITdyrt.
 
Tilbake
Topp