Når dumpe trub/gjær?

Nå har vi havnet godt utafor trådtemaet, men jeg klarer ikke å ikke kommentere humlebruken din:p. Du tørrhumler med 16 gram per liter, om ikke hueregninga mi er helt utafor, og da er antakelig - hvis det siste jeg har lest/hørt om dette, stemmer - minst halvparten bortkasta. Ølet blir rett og slett metta. Når det gjelder citrus/frukt, går grensa ved 4 gram per liter, mens den går ved 8 gram for urter/te. (Fra en Beersmtith-podcast, men jeg husker i farten ikke hvilken.)

Stan Hieronymus går inn for å bruke mindre til tørrhumling, og mer i WP: Hops and IPAs with Stan Hieronymus - BeerSmith Podcast #189 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™

Hvor lenge humlefriskheta holder seg, avhenger også av hvilke humler som brukes. Noen taper seg veldig fort. Mosaic skal være en sånn, og Mandarina Bavaria en annen. (Espen Kinn i en av de siste Vestkast-episodene.)

Så det der angående mengde, og derfor er mengden også halvert på det ølet som nå står til gjæring :) Når det er sagt har eksempelvis Northern Monk på enkelte av sine øl brukt mer enn hva jeg har benyttet på det meste, og de lager veldig gode humleøl. Uansett, her tenker jeg det er rom for eksperimentering og mulighet for å gjøre seg opp egne meninger. Blir spennende å se hva halve mengden gir meg. Jeg var meget fornøyd med forrige versjon med det dobbelte, men tror ikke nødvendigvis at jo mer jo bedre er veien å gå. Men du har rett, nå sporer vi av.
 
Det er selvfølgelig en mulig løsning. Jeg har aldri testet dette, så det blir synsing, men en utfordring her (som sikkert også enkelt lar seg løse) er at man da må kappe nok av stigerøret til å få plass til gjærkake og solide mengder med humletrub dersom man eksempelvis brygger NEIPA. Man vil jo gjerne ha fullt fat av sluttproduktet, men her går det mye bort i trub. Man kan selvfølgelig fordele ølet til gjæring og gjære i to fat... Kapper man litt for lite av stigerøret vil det kunne tette seg ved overføring. Da er det enklere med en roterbar racking arm, og muligheten for eventuelt å kunne dumpe om det er krise. Uansett, jeg har ingen problem med å innrømme at blingfaktoren har hatt en viss betydning for min anskaffelse, samtidig har det og gitt mine humlerike øl (les: NEIPA) et løft. Men, den effekten kunne man som sagt (og som du har foreslått en måte å gjøre det på) fått til med enklere og billigere metoder.
Mitt siste øl var en NEIPA gjæret på denne måten. Du har rett i at det ikke passer så godt å overføre til et nytt 19-liters fat, men for en halv batch er det perfekt. Da er det plass til headspace i fat 1 og akkurat passe mengde ferdig øl til et 12-liters fat. Resultatet ble veldig bra – angrer egentlig litt på at jeg ikke sendte inn til NM.
 
Fermentasaurus med trykksett er et godt alternativ som gir mye av fordelene men desverre ingen bling. Ekstra fordel at en kan visuellt følge med på gjæringen.
 
Tilbake
Topp