Jeg gjør det akkurat på samme måte, bruker sjelden vaskemiddel, bare vann og oppvaskkost, lar det tørke og så Star-San før ny bruk.
Jeg har aldri skjønt dette med redsel for riper i gjæringskar, jeg får det ikke til å stemme med hva jeg vet om bakterier.
Et plastgjæringskar er ikke perfekt glatt innvendig, hvis en ser på plasten i et mikroskop vil en se at den har groper og riper selv rett etter produksjon. En bakterie er en encellet organisme, har typisk en størrelse på noen få tusendels millimeter og har ingen problemer med å komme inn i ujevnhetene i plasten. Men det er ikke noe problem da et vannmolekyl er enda mindre, så surt vann (Star-San) kommer til og dreper bakteriene.
Så hvorfor er store riper et problem? For at organisk materiale kan samle seg her? Det vil man vel i tilfelle se og fjerne det? Og det skal i tilfelle mye til før desinfiseringen ikke virker også her.
Jeg velger foreløpig å se på redselen for riper som en myte i bryggeverdenen, hvis ingen har gode motargumenter eller vet om det er gjort forsøk med dette?