Når må gjærstarter tilsettes?

Heisann, nok et spørsmål om gjær. Jeg satte en gjærstarter (OG 1.030 - 1.040) på 125ml Wyeast 1318 som brukte over normalt lang tid på å starte. Først etter 24t begynte det med forsiktig bobling, og nå etter 48 timer er det god CO2 utvikling. Dette ødela selvsagt mine planer for bryggedagen, som nå kanskje må utsettes til neste helg.

Spørsmålet er da : gjør det noe om starteren tilsettes etter at den er helt gjæret ut? Eller bør jeg pitche den i en "sekundær" starter for å få full fres på den igjen? Jeg har lest de andre trådene om starter på forumet, og det virker som det er mange ulike metoder ute å går..
 
Jeg venter alltid til gjærstarteren har gjæret helt ut. Heller av starter-ølet, og har oppi bare slurryen. Starteren tåler å stå opp mot en uke før det tilsettes. Du kan med hell sette den kaldt så lenge (etter at den er gjæret ut - gjæren tåler kulde mye bedre etter at den har lagt seg til å sove)
 
Pass på at du ikke heller den helt tørr - da blir det vrient å få gjæren oppi. La det være igjen litt væske, som du "swirler" opp gjæren med.
 
Tilbake
Topp