Når man tror man kan noe... les: trenger hjelp til å dyrke den #%$@£@£@ gjæren..

Hei, folkens!

Som jeg vagt insinuerte, jeg trenger visst litt førstehjelp i å stepdyrke litt gjær her, til tross for at det gikk så greit i hodet mitt..

Målet og eksperimentet mitt består i å dyrke nok Weihenstephan-gjær til å lage happy days for 80 liter øl av 1 gjærpakke.
(Det her tilfeldigvis nettopp her vi finner skjæringspunktet mellom eksperimenteringsvilje og dårlig råd - go figure...)

Til min rådighet har jeg en femliterskolbe (og forsåvidt en toliterskolbe) - vagt hjulpet av en hjemmemekkmagnetrører, samt denne siden:
http://www.yeastcalc.com/index.html og tilnærmet uendelige mengder uflaks, klønethet og ditto mengde nekte-å-gi-seg-het.

Med en gjærdato på 031112, oppgitt firelitersstarter (for litt plass i kolben) og to steg, får jeg her oppgitt 917 milliarder celler pent oppført i en grønn farge, noe som burde tilsi at det er nok. Spørsmålet, dersom noen fortsatt henger med, er altså om fremgangsmåten:
Jeg kyler i 400g spraymalt i 4-ish liter vann, koker, tilsetter en pakke gjær, setter på røreren, venter til stormgjæringen gir seg, kjøler og skiller gjærkaken fra den brukte vørteren, lager til en ny 400g spraymalt- og 4 liter vannblanding, koker, slenger i den nyervervede gjærkaken (etter kjøling, jupp)  og venter til stormgjæringen gir seg, for så å bruke den nye gjærmengden i det uforlignelige gode bygget som enda ikke har fått noe navn.

Edit: Spørsmålet er altså: Er dette korrekt?

Hm, jeg ser nå litt for meg at dersom dette er galt kommer ingen til å orke å rette på det... note to self: ikke snakk så mye...

nok en note to self: slutt å lage notes to self i plenum...

Ha en fin en, og på forhånd 917 milliarder takk for hjelpen!
Andreas

Edit: hvor mange dager vil forresten dette erfaringsmessig ta?

EGENTLIG litt usikker på hva du spør om hjelp med..
Men synes programmet ditt ser OK ut ..Dog er jeg noe usikker på om 2.gangs malting trengs  på en så stor starter ...

Flygel skrev:
EGENTLIG litt usikker på hva du spør om hjelp med..
Men synes programmet ditt ser OK ut ..Dog er jeg noe usikker på om 2.gangs malting trengs  på en så stor starter ...

Hm, glemte jeg spørsmålet mitt inni der? *kremt* Ja, nei, altså, jeg lurte vel ganske enkelt egentlig på om fremgangsmåten og tallene jeg fikk stemmer...

Jeg synes det ser heeelt ok ut..

Jeg har flere ganger gjort det enklere enn dette på noe mindre batch, men tilsvarende mindre Gjær.

Jeg synes det virker mye enklere å brygge en liten øl og bruke gjær kaka fra den isteden for å steppe opp en starter på denne måten. brygger du en øl på 22 liter burde du få antagelig mere gjærseller på kortere tid pluss at du få mere øl. har du temperaturstyrt gjæring krasjer du bare det lille ølet i et par dager og tapper den av samme dag som du brygger det store ølet.

en kolbe med gjær holder fint til 22 liter med OG 1.040-50.

jeg synes også det virker mere logiskt å først lage en starter på 1 liter får så å gå til 4 eller 6, viss du skal bygge opp en starter. men jeg er ikke noen ekspert

Hei Andreas!

Jeg var innom et lignende problem nylig da jeg skulle dyrke opp gjær til en lager. Jeg fant da dette regnearket via homebrewtalk.

Et kjapt overslag på 80 liter øl med OG 1.050 tilsier at du trenger ca 750 milliarder celler (Jeg bruker da pitching rate på 750 millioner celler per grad plato per milliliter i henhold til anbefalingen for weissbier i "Yeast" av Zainasheff og White). Jeg regner med at du bruker magnetrører, og plotter inn 2.5 liter og 4 liter i regnearket med opprinnelig antall celler satt til 850 millioner siden du har ca 85% viability med pakken fra 3.11.2012. Da ender du opp med 754 millarder celler etter 2 steg, som burde holde.

Jeg kom frem til 2.5 og 4 liter som stepstørrelse ved å prøve å feile, bare sånn at metodikken er klar ;) Populert regneark med verdiene over vedlagt. Lykke til!

Oppdatering: To fireliterstartere vil gjøre jobben, men jeg tror jeg ville brukt 2 og 4 i stedet for å gi gjæren bedre vekstforhold. Du får høyest vekstfaktor om du har i området 50 millioner celler per milliliter, så da kan du spare litt spraymalt i det første steget og få samme resultat. Metoden din for å lage startervørter er helt ok, men stalltipset er å ta e.g. 400 g spraymalt og så måle opp til 4 liter inkludert spraymalten.

Vedlegg

• andreas weissbier.xls
    22,5 KB · Sett: 50
AndreasB skrev:
Edit: Spørsmålet er altså: Er dette korrekt?

Jeg bruker samme kalkulator for å finne ut hvor store gjærstartere og hvor mang steg jeg trenger. Det ser i grunnen helt riktig ut.

AndreasB skrev:
Edit: hvor mange dager vil forresten dette erfaringsmessig ta?

Jeg pleier å la magnetrøreren snurre i 36 timer. Og jeg setter starteren i kjøleskap for bunnfelling. Her pleier å jeg å la den stå i 24-36timer alt etter hvordan resten av hverdagen er organisert.

Hei igjen, folkens! Takk for mange givende innspill. Nå ser det ut til at jeg må gjennom en liten forkjølelse før jeg får startet gjærgenesisprosjektet mitt, men den som venter på noe godt osv  :angel:

Tilbake
Topp