Naturlig karbonering med Tap-a-draft

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg har den gamle versjonen, med 2x8g patroner. Dere som har Tap-A-Draft; hvordan gjør dere det?
Primer dere som om dere skulle flasket?
Hvor mange patroner bruker dere til å drive ut ølet?

Jeg vil helst ikke tvangskarbonere, da jeg mistenker dette systemet i å karbonere høyere enn jeg er interessert i.
 
i og med at det ikke er justerbar regulator så vil nok karboneringen øke til til det systemet har satt etter du har satt i patron, uavhengig om du karbonerer lavere. Hvis du har de svarte lokkene og/eller flasker som kan stå vertikalt av seg selv ville jeg vært forsiktig med den naturlige karboneringen. Men med de hvite lokkene og rund bunn kan du karbonere høyere. Som sagt så tror eg at det ikke er gjennomførbart med lavere karbonering enn standard på 8g systemet. Kanskje en patron nitrogen vil ha noen effekt, det vet ikke jeg. Evt å feste opp standard co2 opplegg via en modifisert patron, det ville gjort trikset.

Jeg primer som ved flasking, stort sett i området 2,5-3 vol.

Har bare prøvd 8g kranene en gang, med farris, da tok det 3 patroner å drive ut flasken. 16g patronene holder til en flaske de gangene jeg har brukt det. Tror at hvis du prøver å karbonere lavere så vil mer av gassen løses opp i vesken og flere patroner trengs. Hvis du skal bruke det til engelske stiler ville jeg vurdert å se på diverse diy cask ale løsninger. Man kan trikse til noe slikt med en tad tror jeg.

ellers tenker jeg å prøve meg på å koble flaskene opp til standard co2/kransystem etter hvert.
 
Takk igjen. Jeg har nok for mange tommeltotter til å modde noe særlig. Men fant ut at jeg har har svarte korker og hvitt tappesystem. Flaskene står heller ikke av seg selv vertikalt.
Så da primer jeg som vanlig (som ved flasking), karbonerer i et par uker i romtemp. Når jeg skal tappe, setter jeg inn begge patronene og håper på det beste. Høres det ut som en plan?
 
flasker med rund bunn: tåler mye karbonade. Svarte korker: tåler lite karbonade (naturlig karbonering bør gjøres stående). Med det hvite tappeanlegget er det beste å begynne med en patron, for så å sette i nummer to når den andre begynner å gi seg. Har lest at en kan miste litt gass ut overtrykksventilen hvis man klemmer i begge på en gang.
 
Tilbake
Topp