Nei, ha'ru sett "The World first Personal Brewery"

Sykt og sykt..
En konisk gjæringstank fra morebeer med kjøling og varming koster $2000 alene.
Denne ser jo sykt mye bedre ut og har tapping etc. Noe dyrt er det, men så sykt er det vel ikke..

Kundegruppen deres er vel og de med over gjennomsnittlig inntekt som egentlig ikke er interessert i brygging, men vil skryte på neste hagefest om det nye fete bryggeriet de har kjøpt.
Ser ikke for meg entusiastene hive seg over denne og brygge en slags ekstrakt brygg framfor all-grain.
 
Røyrvik skrev:
Sykt og sykt..
En konisk gjæringstank fra MoreBeer med kjøling og varming koster $2000 alene.
Denne ser jo sykt mye bedre ut og har tapping etc. Noe dyrt er det, men så sykt er det vel ikke..

Kundegruppen deres er vel og de med over gjennomsnittlig inntekt som egentlig ikke er interessert i brygging, men vil skryte på neste hagefest om det nye fete bryggeriet de har kjøpt.
Ser ikke for meg entusiastene hive seg over denne og brygge en slags ekstrakt brygg framfor all-grain.

Tja nå har det vel vært slått fast mange ganger at en kan lage kanon-bra øl fra ekstrakt. Om en dessuten kombinerer ekstrakt med spesialmalt og en liten Brew in a bag (biab).  så er det plutselig nærmest ingen grenser for hvor komplekse øl du kan brygge på denne. Du har nok rett mtp på kundegruppen deres, men at noen har penger betyr ikke nødvendigvis at de ikke er entusiaster.

Og ser en nøkternt på det så er det nok bra mange av våre forumlesere som har lagt ned betydelig mer enn 5.000 $ totalt på sine bryggerier over noen år. Mange har kanskje startet enkelt med med ekstraktbrygg/ølsett via biab eller kjøleboks for så å oppgradere med pumper, kjeler og haugevis med koblinger. Ganske snart har de kanskje kjørt komplette rims/herms og kanskje likevel endt opp med en Speidel. Så heller enn å gå hele veien fra det enkleste BIAB oppsettet til Speidel Braumeister er det nok mange som ville spart penger om de hoppet rett på løsningen til Williamswarn.

Noen hjemmebryggere ønsker å lage mest mulig av utstyret selv og har ingen problemer med å sveise, lodde osv., andre ønsker kanskje heller å brygge til lavest mulig kostnad per enhet øl, mens atter andre heller ønsker å lage best mulig øl på enklest mulig vis og med et minimalt tidsforbruk. Og jeg er sikker på at den siste typen mennesker vil bli svært godt fornøyd med sitt personlige bryggeri fra Williamswarn.com.  
 
Dersom du har sett videoen og hvordan det brygges på dette oppsettet ville du oppdaget at dette er ikke ekstraktbrygging i vanlig forstand.
Det er snakk om tilsetting av et form for ekstraktsett du kjøper fra produsenten, som ikke blir kokt eller tilsatt humle på vanlig måte.
Det er kanskje i bestefall mulig å tørrhumle..
Det er kun, fyll opp med vann, tilsett ølsettet og gjær, sett gjærtemperatur på ønsket temp, vent 6 dager, kjøl ned til 5 grader vent 1 dag og drikk.

Så dette er nok ikke rettet mot bryggeentusiasten overhodet!

Jeg har ingenting i mot ekstraktbrygging, men ekstraktbrygging uten oppkok... vel.. tja...
Sikkert morro 1 og 2. gang, men det holder vel med det.
 
Røyrvik skrev:
Dersom du har sett videoen og hvordan det brygges på dette oppsettet ville du oppdaget at dette er ikke ekstraktbrygging i vanlig forstand.
Det er snakk om tilsetting av et form for ekstraktsett du kjøper fra produsenten, som ikke blir kokt eller tilsatt humle på vanlig måte.
Det er kanskje i bestefall mulig å tørrhumle..
Det er kun, fyll opp med vann, tilsett ølsettet og gjær, sett gjærtemperatur på ønsket temp, vent 6 dager, kjøl ned til 5 grader vent 1 dag og drikk.

Så dette er nok ikke rettet mot bryggeentusiasten overhodet!

Jeg har ingenting i mot ekstraktbrygging, men ekstraktbrygging uten oppkok... vel.. tja...
Sikkert morro 1 og 2. gang, men det holder vel med det.

Tja er en stund siden jeg så den videoen skal innrømme det, men det er jo fult mulig å humle om en kjører en kombiløsning med en liten biab sammens med williamswarn. For da kan en jo bare erstatte deler av vannet med ferdiglaget vørter som også er ferdig humlet. Om en laster ned mediapakken fra williamswarn var det skrevet noe om akkurat dette mener jeg. Og forresten er en vel ikke låst fast til ekstrakt fra williamswarn?
 
Såklart du kan brygge utenom og bruke denne vørteren i gjæringskaret, men igjen, det er ikke disse de har som ment kundegruppe.
Kan sikkert bruke andre ølsett også.

Men igjen.. ølbrygger entusiastene brygger ikke mye ølsett...

Jeg står på mitt; denne er rettet mot de med over gjennomsnittlig lønn som vil skryte til naboen på neste hagefest.
 
Seks dager, bare ekstrakt, ingen koking, servering rett fra gjæringskaret = skeptisk

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Seks dager, bare ekstrakt, ingen koking, servering rett fra gjæringskaret = skeptisk

Tja nå er det jo konisk gjæringskar, og dessuten så er det jo en beholder i bunn under konen som gjæren etter sigende faller ned i. Den beholderen fjernes på 6 dagen.

Fra produktkatalogen:
“The tank cone is polished
to a mirror finish in order to
enable better settling of yeast
and haze particles into the
sediment bottle”

Forut før gjæringen så oppnår vørteren en pasteuriserings-temperatur på 75 °C og det bør være nok til å knekke det meste. Pasteuriseringen hos Tine skjer vel på samme temperatur og det knekker da alt av lumskheter i meieriproduktene.

Så om Williamwarn har kontroll på bakterieveksten, og får fjernet gjæren før servering skulle det vel ikke være noe i veien for at resultatet kan bli overraskende bra øl?
 
Erfaringsmessig tar det litt lengre tid å lage virkelig godt øl. Jeg er skeptisk til hvor godt man faktisk får fjernet gjæren, tidsperspektivet er veldig kort, og når man ikke koker vil man ikke få skikkelig utfelling av break-materiale. Jeg sier ikke at ølet ikke kan bli greit drikkbart, men jeg tror ikke man vil få øl som er av de besye med dette systemet. Det finnes få snarveier til virkelig godt øl. For all del, folk må bruke pengene til det de vil, og som temperaturstyrt gjæringskar virer det bra, men jeg ville aldri kjøpt det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tja jeg skal ikke lovprise noe jeg ikke har verken testet eller smakt resultatet av men jeg antar likevel at resultatet av bryggingen kan bli meget bra.
Det vi har sett er jo reklamemateriell som sikkert er utarbeidet av markedsgruppen hos williamswarn, og det er jo slett ikke sikkert markedsgruppen har mest fokus på det brygge-tekniske, kanskje mer nærliggende å tro at fokusen er på selling-points og da høres det jo så mye bedre ut med øl på 7 dager. Det er sikkert ingenting i veien for å la gjæren arbeide i dobbelt så lang tid altså 14 dager. 
Tilogmed humle kan jo tilsettes etter egne ønsker så inntil jeg får sjansen til å prøvesmake skal jeg ikke dømme produktet nord og ned.
 
Sånn generelt er jeg skeptisk til noe som lover «raskt øl». Da har sannsynligvis markedsavdelingen tatt for mye ansvar for produktet.

Det som, utvilsomt, er bra med dette systemet er at det har veldig fokus på gjæringstemperatur og -prosess. Der skiller det seg fra det meste annet av nybegynnerutstyr.

Derimot er jeg usikker på om de klarer å kontrollere karbnering og skumming godt nok. En ting er at de karbonerer under gjæringa, som sikkert kan fungere fint, men de bruker også dette trykket til å servere med. Hvordan de får det til å fungere er jeg litt mer usikker på.
 
gustavf skrev:
Sånn generelt er jeg skeptisk til noe som lover «raskt øl». Da har sannsynligvis markedsavdelingen tatt for mye ansvar for produktet.

Det som, utvilsomt, er bra med dette systemet er at det har veldig fokus på gjæringstemperatur og -prosess. Der skiller det seg fra det meste annet av nybegynnerutstyr.

Derimot er jeg usikker på om de klarer å kontrollere karbnering og skumming godt nok. En ting er at de karbonerer under gjæringa, som sikkert kan fungere fint, men de bruker også dette trykket til å servere med. Hvordan de får det til å fungere er jeg litt mer usikker på.

"Once the beer is cold and clarified, it is ready to consume. However if we opened the beer tap and started pouring beer, as we emptied the tank over time, the tank pressure would start to decrease and the beer would become flat. This is because as the headspace becomes larger and the beer volume smaller, the CO2 in the beer moves into the headspace and the beer starts to lose its fizz. So what we need to do is maintain the pressure in the headspace as the level decreases, with an external source of CO2. Then the natural CO2 in the beer stays in the beer and it remains fully carbonated right until the last drop. So we use Soda Stream CO2 cylinder that is placed in the machine, to help push the beer out the beer tap and maintain the same pressure in the tank from first drop till last drop."

De beskriver også på siden hvordan man kan ta det videre til mer avansert brygging med steeping m.m.

Jeg ville ikke blitt sur om noen hadde gitt meg en slik; om den brukes som gjæring/serveringstank mens vørteren kokes utenom, er den sikkert knall.
Viss jeg hadde hatt 5000$ hadde jeg derimot heller brukt dem på noe annet, større tempreaturstyrte gjæringstanker, f.eks.
 
Største ulempen må vel være att den har kombinert gjering og serveringstank

hvis du først har en så er det jo greit å ha to-tre till så du slipper å gå tom for øl før du kan brygge igjen
 
De mener selv å ha løst problemet med kombinert gjæringskar/serverings-tank ved å polere innsiden slik at det ikke bygges opp gjærkaker langs veggene i den koniske tanken. Gjæren og sedimenter skal bunnfalle i oppsamlingskoppen under konen. Den blir nok testet snart så inntil den er testet av troverdig kilde får vi bare avvente å se.  Nei vet sannelig ikke om om jeg hadde sunket 5.000$ i en slik men om prøvesmakingen hadde overbevist og selgeren var veldig god så hvem vet :)
 
Ser ikke helt vitsen i å bryke sånne mengder penger for å lag ølsett. Om man hadde kombinert denne enheten med en Speidel Braumeister, så høres det ut som du kan få noe burkbart til den prisen...
But as it is, hell no!
 
StianE skrev:
Ser ikke helt vitsen i å bryke sånne mengder penger for å lag ølsett. Om man hadde kombinert denne enheten med en Speidel Braumeister, så høres det ut som du kan få noe burkbart til den prisen...
But as it is, hell no!

Trenger jo ikke akkurat kombinere den med en speidel, går jo fint å kombinere med et stor gryte på komfyren. Da kan du stort sett lage hva som helst av øl. Og smaken blir langt fra det som forbindes med ølsett.
 
arve.thue skrev:
Trenger jo ikke akkurat kombinere den med en speidel, går jo fint å kombinere med et stor gryte på komfyren. Da kan du stort sett lage hva som helst av øl. Og smaken blir langt fra det som forbindes med ølsett.
Det går ann, men et annet problem som kanske er det jeg syns er det værste er at du kun har plass til 1 ferdig øl... Og når det går tomt så må du vente 1uke+ for å få noen nytt på krana.
 
Tilbake
Topp