NEIPA - Hvor mye bitterhet gir (så mye) tørrhumling?

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Prøvde å finne en tråd med dette temaet uten å lykkes så jeg oppretter en ny.

Jeg har så langt i bryggerkarrieren vært en konservativ humlebruker. Hadde planlagt å begynne å prøve å brygge noe med mer humle, men inspirert av Bryggselv sin NEIPA- konkurranse tenkte jeg å like gjerne hoppe på glattisen og prøve å brygge noe med mye humle. Spørsmålet til tråden finnes det vel egentlig ikke ett svar på, men håper allikevel at noen med erfaring kan gi noen omtrentlige estimat. Har satt sammen en oppskrift ut fra en idé jeg fikk som per nå har nå 8-9 gram tørrhumle per liter vørt med gjennomsnittlig alfa på ca9,5. Hva kan man regne med å oppleve denne bitterheten som i IBU?
 
Prøvde å finne en tråd med dette temaet uten å lykkes så jeg oppretter en ny.

Jeg har så langt i bryggerkarrieren vært en konservativ humlebruker. Hadde planlagt å begynne å prøve å brygge noe med mer humle, men inspirert av Bryggselv sin NEIPA- konkurranse tenkte jeg å like gjerne hoppe på glattisen og prøve å brygge noe med mye humle. Spørsmålet til tråden finnes det vel egentlig ikke ett svar på, men håper allikevel at noen med erfaring kan gi noen omtrentlige estimat. Har satt sammen en oppskrift ut fra en idé jeg fikk som per nå har nå 8-9 gram tørrhumle per liter vørt med gjennomsnittlig alfa på ca9,5. Hva kan man regne med å oppleve denne bitterheten som i IBU?
Tja, konsensus er vel at det er 0... Trenger temp på over 70° (eller 80°?) for å isomere humla (få bitterhet)
 
Tja, konsensus er vel at det er 0... Trenger temp på over 70° (eller 80°?) for å isomere humla (få bitterhet)
Jeg har tørrhumla litt, og opplever jo noe bitterhet av dette selv om den estimeres til 0. Hvis jeg tørrhumler med f.eks rundt 1g/L, som jeg har gjort en del ganger på brygg med en IBU på rundt 20 tallet, ville jeg tippet tørrhumlingen drar opplevelsen av IBU med en rundt 3 poeng. Men jeg antar jo ikke at nesten 10 gangeren med tørrhumle også skulle dra opp opplevelsen av bitterhet like mye, altså 30 IBU?
 
Tørrhumling påvirker bitterhet på to måter. Det gir bitterhet, men så vidt jeg forstår, så reduserer det bitterheten fra den isomeriserte alfasyra. Du får altså en annen form for bitterhet.
 
Tørrhumling påvirker bitterhet på to måter. Det gir bitterhet, men så vidt jeg forstår, så reduserer det bitterheten fra den isomeriserte alfasyra. Du får altså en annen form for bitterhet.
Etter å ha prøvd å forstå artikkelen jeg linket til over, skjønner jeg det kraftig forenklet slik at for et øl med lav andel isomert alfasyre vil IBU fra tørrhumlingen være høy, men den vil også være "snillere" med smaksløkene. For et øl med høy andel isomert alfasyre kan IBU falle noe. Er det noen som har sagt at brygging skal være enkelt? :(
 
NEIPAen jeg har på tegnebrettet har i utgangspunktet 4stk 15min tilsetninger som skulle gi ca 25 IBU, også regna jeg med at tørrhumlingen skulle dra det litt opp som var bakgrunnen for opprettelsen av tråden (noe den antagelig også ville gjort om jeg hopper til konklusjoner basert på artikkelen). Er fristet til å flytte disse til 30 min WP som skal gi 8,8IBU og se hva som skjer …
 
For hva det er verdt, så har jeg opplevd at wp-tilsetninger kan gi betydelig bitterhet. Og som du sier; det skal ikke være enkelt, dette vi driver med, for om du har seine tilsetninger i kok, og så legger inn WP, så vil bitterheten fra de seine tilsetningene også øke.

Jeg brygga noen NEIPA'er i fjor, nok til at jeg egentlig blei nokså lei dem, men dette skjemaet fra den siste var hva jeg landa på som en grei måte å få noe som var bittert nok, men ikke plagsomt bittert:

15 gr Idaho @ 60 (15 IBU)
85 gr Idaho @ wp 68/20
100 gr El Dorado @ wp 68/20
25 gr Idaho @ dryhop 3. dag
25 gr El Dorado @ dryhop 3. dag
25 gr Idaho @ dryhop 6. dag
25 gr El Dorado @ dryhop 6. dag

60-minutterstilsetningen har du jo rimelig kontroll på bidraget fra. WP under 70 grader skal i teorien ikke gi isomerisering av alfasyre, og så bruker jeg "bare" 4 gr/l til tørrhumling. 300 gram til sammen til et brygg på 28 liter i kjelen etter nedkjøling.

Jeg ser i notatene mine at jeg har anslått dette til å ha gitt en opplevelse av ca 30 IBU. Men det er jo et mildt sagt tvilsomt tall.

OBS! Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale denne humlekombinasjonen. Tror det var et poeng å få brukt opp det jeg hadde av Idaho:).
 
Tilbake
Topp