Neste brygg??

ChristopherB

Norbrygg-medlem
Hei! Ønsker input/forslag på neste brygging. Har til nå brygget punk ipa clone , lucky Jack , hoppy joe , belgisk wit , nø saison og nø blonde:) vil gjerne ha forslag på en knall god neste oppskrift. Juleølet er på gang også!

Spent på å høre fra dere!!

Nå har du jo brygga en del etter oppskrift, så hvorfor ikke prøve å lage sin egen? :D Det syns ihvertfall jeg er veldig artig!

Ja det kunne jo vært spennende det , føler jeg er vel fersk enda! , men har du noen bra sider hvor man kan lese om komponere eget øl?

Du kan jo begynne med å velge en sjanger du har lyst å prøve, sjekke typiske oppskrifter der, og tweake de i f.eks. BeerSmith mot det du ønsker å oppnå.

Jeg bruker Brewers Friend, så gjør jeg vel egentlig som andreas_mb her, og finner et mangfold av oppskrifter, ser hva som går igjen hos alle og lager en mellomting :) Les gjerne om typeriktige framgangsmåter på byo.com f.eks. så kommer du langt. Det er mye mer tilfredsstillende å lage et godt øl selv, enn det er å lage et godt øl etter noen andres oppskrift ;) Ellers er SMaSH et fint sted å begynne for å bli kjent med forskjellige humletyper.

Det finnes mange gode "style guide lines" på nett, som f. eks på sidene til "Brew your own". Jeg er også veldig fersk, men de gangene jeg har laget oppskrifter selv har jeg gjerne lest meg opp på typen øl jeg ønsker å brygge, og så satt sammen noe jeg tror kan bli bra på bakgrunn av det. Her er f. eks. en artikkel om American Pale Ale:

https://byo.com/stories/issue/item/1759-american-pale-ale-style-profile

Dersom man ønsker et øl av denne typen så bør det fint være mulig å stable noe på bena etter å ha lest denne :)

Og som nevnt over får man mye innspill bare av å lese oppskrifter.

Jeg bruker Brewers Friend, så gjør jeg vel egentlig som andreas_mb her, og finner et mangfold av oppskrifter, ser hva som går igjen hos alle og lager en mellomting :) Les gjerne om typeriktige framgangsmåter på byo.com f.eks. så kommer du langt. Det er mye mer tilfredsstillende å lage et godt øl selv, enn det er å lage et godt øl etter noen andres oppskrift ;) Ellers er SMaSH et fint sted å begynne for å bli kjent med forskjellige humletyper.

Du kom meg i forkjøpet med tanke på Brew your own ;)

Angående å bli kjent med humletyper så kan man fint også brygge single hop øl for å gjøre det ;) Jeg tenkte brygge en serie med single hop pale ales for å teste en del forskjellige humler fremover :D

Mye gode svar og jeg skal definitivt sette meg litt mer inn i å designe sin egen øl :)

Ønsker fortsatt noen tips på knallgode oppskrifter på kanskje typer av øl jeg ikke har satt enda :)

Jeg har kun laget etter egne/tilpassede oppskrifter. Bruk Brewers Friend, da får du i alle fall noen grenseverdier å forholde deg til på SRM, IBU, OG, FG og Alk%. Hvis jeg tar andres oppskrifter så legges også de inn så jeg får oppskriften slik jeg er vant til.

Det fins en bok som heter "Designing great beers", den kan absolutt anbefales for å lære og komponere egne oppskrifter! Skal du prøve en knallgod ferdig oppskrift bør du sjekke ut "Hop Sanatorium IPA", det er rett og slett en av de beste IPA'er jeg har smakt!

Jeg brygger kun egenkomponerte oppskrifter. Jeg vil anbefale deg å kjøpe beersmith, her kan du få tweaket programvaren til å passe ditt brygge oppsett perfekt. Noe av det enkleste å brygge er jo APA og IPA siden det er så mye humle å skjule feilene bak. Det forutsetter at du bruker humler som passer sammen.

Jeg synes at det å komponere egne oppskrifter er halve moroa. Gøy å komponere og ikke minst drikke et øl som du selv har designet.

Slenger meg på @kintii. Det å lage egne oppskrifter er over halve moroa og ikke minst en god mulighet til å prøve seg fram med ingredienser.
Bruk Beersmith eller et lignende program og prøv deg fram.

Tilbake
Topp