NM 06 LL1 - Norsk Pils - Joakim Ruud

Simonsen skrev:
BTTjelta skrev:
Litt høy fg  for pils

Ja, den så jeg ikke i farten. Men etter en måned? Hvilken og hvor mye gjær brukte du?

SG er 1.020
Plan er å ettergjære før kunstig karbonering på fat.

Burde vært under 1.010. Så hvor mye gjær brukte du og hvor lenge har den stått. Du for den ikke lengre ned når du setter den på fat.

Mvh

Rune
 
Hydrometeret viser feil så det riktige nå, er SG 1.011.
Brygget 12/4 , tisatte oksygen i vørter. Gjær 125ml Wyeast 2035.
Tappet på ny gjærdunk 14/5 og har stått i kjøleskap 10gr hele tiden.

Synes dette ser bra ut, :)
 
hvor lang til går det normalt før denne begynner å gjære?
kokte denne i går, men har ikke begynt enda 
 
jmek1 skrev:
hvor lang til går det normalt før denne begynner å gjære?
kokte denne i går, men har ikke begynt enda

Lagerøl hat typisk dobbelt så lang lag time som ale. Hvor mye gjær brukte du og hvordan oksygenerte du?
 
Hmm høres bra ut
Ble det bra og hvordan gikk det med de dere flasket ? Er flasking på meg evt , blir den litt gyllen i fargen ?
Mvh
Rune
 
Ble det bra og hvordan gikk det med de dere flasket ? Er flasking på meg evt , blir den litt gyllen i fargen ?

Det ble veldig bra! Fargen er nok gyllen ja. Typisk pils farge, men ikke av den lyseste sorten liksom  ;)

De vi flasket ble nok et lite hakk bedre i smak enn de på fat. Hva dette skyldes vet ikke jeg, men det kan bare være innbilning også...  :attevar:
 
Hei og takk for svar:)

Skal sette i gang med dette brygget i helgen og er supert med denne ekstra infoen  , brukte dere carbonisering-pastiller eller sukkerlake?
Ville du tilsatt mer av feks. cara eller munich for å få enda litt mer farge på den? Og sist ;) var dere fornøyd med gjæren?

mvh
Rune
 
Brukte sukkerlake på de flaskene, men det går nok fint med pastiller og. Ville egentlig ikke gjort de store forandringene siden vi var veldig fornøyd me det meste, men vil du ha fargen til å bli litt mørkere er nok ikke det en dum ide. Veldig fornøyd med gjæren ja. Satte starter på 2 liter med 3 rør wlp 830. Tilsatte gjæren på 9-10 grader og gjæret på 10 grader i 4 uker. FG 1010! Spot on  :) Var veldig bra etter faktisk bare 14 dager på fat!
 
Nam , er litt usikker på starter men . Vet ikke om jeg klarer å vente på starter , vurderer å bare kjøpe fire rør å slenge oppi. Slang du alt opp i eller dekanterte den?
Rune
 
Jeg dekanterte den. Går sikkert fint me 4-5 rør og, men blir litt dyrere. Ser på Mrmalty at du bør ha 4 rør til 20 liter og 5 til 25 liter...
 
Hei

Ble tørrgjær på meg på denne da de var tom for fersk. Ble fermentis w 34\70 og etter 3 uker var den nede på 1006, håper den blir bra . Smakte litt søtt foreløpig
Rune
 
Runel77 skrev:
Hei

Ble tørrgjær på meg på denne da de var tom for fersk. Ble fermentis w 34\70 og etter 3 uker var den nede på 1006, håper den blir bra . Smakte litt søtt foreløpig
Rune

Spent på den tørrgjæren - gi rapport.
 
Runel77 skrev:
Hei

Ble tørrgjær på meg på denne da de var tom for fersk. Ble fermentis w 34\70 og etter 3 uker var den nede på 1006, håper den blir bra . Smakte litt søtt foreløpig
Rune
Hvordan ble denne?
Har selv satt en 50L Batch med samme gjær og venter spent....
 
Har prøvd jeg også med tørrgjær. Den ble grei nok, men vil la den stå litt til. Ikke søt i det hele, men litt underlig ettersmak, muligens humlen? Jeg tror jeg blir fornøyd, men må nok lage den igjen.
 
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...t=0&numshow=100&namesearch=bots&brewersearch=

Her er oppskriften min. Denne ble brygget på Onsdag, så hvordan den ble gjenstår å se... :biersmile:

Hei
Brygget denne for snart 14 dager siden, min første lager.
Den har stått og gjæret på ca.11grader - OG er nede i 1010 fra 1052.
Gjæren har bunnfalt i gjæringskaret, og overflaten er klar.

Kan jeg anta at ølet er ferdig til å flaskes, eller skal det stå i 3 uker uansett?

KOsl
 
Tilbake
Topp