NM 2010

Alle vinneroppskriftene vil bli lagt ut etterhvert, men vi ber om forståelse for at disse tingene kan ta litt tid. De vil komme som regulære forumposter, og kan finnesi underforumet for vinneroppskrifter.
 
Jeg brukte litt tid på å se på domerskjemaene på øllet jeg hadde sent inn i dag. Kjekt å få se dei og få sett om andre som har greie på det er enig i det jeg syns om øllet jeg har laget.

En ting jeg la merke til var at poengsummen jeg fikk i resultatlisten var lavere enn den laveste poengsummen på dommerskjemaene fra finalen. Dersom jeg ikke har misforstått noe så ser det ut til at poengene på LL010 som er mitt og står på 3 plass i lys lager, og LL004 som fikk 2 plass er forbyttet.
:jaha:
 
Fra dommerskjema finale LL004 (33+31+30)/3=31.33 LL010 (35+33+32)/3=33.33
Fra resultatliste LL004 33.33 og LL010 31.33
 
haha, kan tenke meg at det har gått veeeldig mye humle i dette brygget. Janh brukte jo 25 g humle per liter ferdig øl. Nå vet jeg ikke hvor stort dette brygget ble hos NØ, men det har nok gått med noen humlegårder, tenker jeg meg. :)

Artig nytt navn på brygget også!
 
Hører rykter om alvorlige mengder med humle i #500 også, så det blir vel gode muligheter for å handlet noen heftige humlebomber til høsten!

Jeg fikk smake en liten slurk av vinnerbrygget til Janh etter bedømmingen på NM, og jeg synes det var fantastisk godt!
Fant oppskriften på forumet her og har nå brygget den selv.
Farlig godt :)
 
Godt med humle i #500 også ja ;D. Herlig aroma, men ikke så mye bitterhet som man kunne tro. Spennende å se hvordan det blir når det er ferdig flasket og fatet.
 
Det stemmer, det ble endelig brygging. Det er ikke så lett å koordinere 2 Captains som også har mye annet å gjøre. Det er også mye å gjøre på gården disse dager, må prioritere at dyrene kommer på beite. Det er mye gjerde å etterse etter vinteren og jeg må også på jobb. Jeg kan anbefale Teppanyaki i Peking!
Tusen takk til Nøgne Ø. Det var en uforglemmelig dag. Utrolig hyggelige folk og en herlig lunch. Vi finpusset oppskriften, tilpasset den til anlegg og varelager. Jeg brukte litt Muscovadosukker, nå brukte vi bare demererasukker og jeg hadde både Carahell og T Fawcet Caramalt, nå ble det bare Caramalt. Jeg ble forespeilet ca 3000 liter med max maltmengde.
Jeg fikk gleden av å lempe maltsekker til knusingen, men det er jo en vanlig aktivitet for en bonde(å lempe sekker).
Vi (dvs Toa) mesket i 90 minutter på 62 grader, så overførte vi alt til lautertun. Nå har jeg også sett flysparge i praksis. Vørten ble overført til kokekar og vi stoppet ved ønsket OG. Jeg må ha en positiv innvirkning på anlegget for det ble nesten 5000 liter før kok. Jeg hadde sett for meg å spa ut mesken med spade, men det gikk heldigvis automatisk. Godt å se jordbruksutstyr brukt fornuftig! Kornskruer både til mølle og lautertun.
Vi kokte opp og tilsatte 10 kg Columbus i 90 minutter. 3,1 kg i 45 minutter og 4 kg Simcoe i 30. Alt ble overført til Whirlpool og vi dumpet 4kg Centennial og 10 kg Simcoe i karet.
Det skal tørrhumles i 2 omganger. 4 kg hver(=12 kg totalt) Columbus, Centennial og Simcoe. Totalt 12-14 dager. Etter 7-9 dager, 5 dager igjen tilsettes 1 kgx3(=3 kg totalt) av de samme 3 sortene. Totalt 57 kg humle. Og vi fikk hele 4700 liter etter koking! My biggest batch ever!!
Det har gått MYE humle på NØ i det siste. 2 DIPA’er, og to ”vanlige” IPA’e til gjæring. Jeg fikk smake på den andre DIPA’en, Batch #500 fra tanken. Den likte jeg.
Jeg fikk SMS fra Kjetil lørdag. Da hadde den kommet ned til 1015. Det blir vel tapping i begynnelsen av juni. Når og hvor den kommer i salg vet jeg ikke nå.
Det var en stooor opplevelse. Og veldig interessant og lærerikt for en Speidel-brygger å se ”hvordan det virkelig skal gjøres. Jeg er veldig ydmyk og takknemmelig for at jeg har fått være med på dette. Anbefales!
Jeg er spent på etiketten. Jeg har sett utkastet til Tor Jessen. Det var noe annet enn jeg hadde forestilt meg, men jeg synes den ble bra og understreker dobbeltheten med DIPA/2 Captains.

janh

PS. Kjetil ringte akkurat. Den hadde gjæret ned til 1010, noe som er usedvanlig lavt på NØ.
Han ville vite tørrhumlingsplanen.
 
Kjempespennende, Jahn  :skitbra:

Hva ble OG? Ble det brukt samme gjær som du brukte?

Gleder meg til å smake denne når den kommer i handel  :biersmile:
 
Jeg mener OG ble 1077. Jeg brukte WLP 001, på NØ brukte vi WLP 007.
Ja, det var virkelig stort å vinne NM. My 15 minutes of fame. Det var stor interesse fra lokalpresse og privatpersoner og bryggedagen på NØ som et klimaks. Dette i sterk kontrast til Dansk mesterskap og Skandinavisk hvor vi måtte vente i dagesvis for å få en resultatliste. "Våre" folk i Norbrygg er i en helt annen divisjon enn danskene. "Våre" folk står på for å fremme hjemmebryggingen og klarer å nå ut. Godt jobbet!

janh
 
Jeg synes også informasjon her i Norge i hjemmebryggermiljøet virker mer tilgjengelig enn det i Danmark. Men, det skal sies at jeg er verken dansk eller bor i Danmark, så min interesse å søke ut bryggeinfo i danmark er noe begrenset. Men, noe så stort som skandinavisk mesterskap i københavn hadde etter det jeg fikk inntrykk av, forferdelig lite informasjon og dekning.

Stor skryt til Norbrygg og alle bryggere i dette landet som deler hjertelig med informasjon, erfaring o.l.
Til neste år må vi vise skandinavia at Norge står i spissen av ØL!  :biersmile:
 
Må bare spørre..
Er vinneren av årets hjemmebrygger, og den som skal brygges hos NØ en kloning????
ikke for å ta fra noen æren eller noe... men hørtes bare rart ut. Sorry om jeg har misforstått... :)
 
Kyrre D K skrev:
Må bare spørre..
Er vinneren av årets hjemmebrygger, og den som skal brygges hos NØ en kloning????
ikke for å ta fra noen æren eller noe... men hørtes bare rart ut. Sorry om jeg har misforstått... :)

Ikke klon.
Jeg vil heller si at den er inspirert av amerikanske Double IPA's generelt.
En nydelig sak, jeg er så heldig å ha smakt den!
 
Danskene har ikke noen hjemmebryggerforening, kun et forum, sikkert derfor ikke ting fungerer som i S og N. Og så har de Foreningen Danske Øldommere (eller noe liknende). FDØ organiserer DM i hjemmebrygging, og også SkM.
 
Kyrre D K skrev:
Er det satt noen dato for NM 2011?? Greit å vite noen mnd på forhånd, slik at man ikke går på samme smell som ifjor  :)

Det jobbes med 9. evt. 2. april. Blir sannsynligvis avklart ganske kjapt.
 
Foreløpig har vi booket 9. april på Betong (Studentersamfunnet Chateau Neuf) i Oslo. Vi må bare få noen småting på plass, men det ordner seg nok. Mer info følger senere.
 

Similar threads

Tilbake
Topp