1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

NM 2010

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av Dag, 4 Jan 2010.

1. OlavE

OlavE
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gratulerer så mykje Janh! :skaal2:

2. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gratulerer så mye Janh, dette beviser at man kan lage godt øl med en Speidel  :skitbra:

3. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Gratulerer Janh!

Gleder meg til Nøgne Ø selger dette.

4. Beant

Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

http://www.varden.no/nyheter/jan-halvor-lager-norges-beste-ol-1.5015761

5. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

6. Yngwie

Yngwie
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

Lurer jo litt på hvordan Nøgne Ø vil takle dette. Så vidt jeg skjønner på JanH's tidligere innlegg så er det brygget etter oppskriften til Pliny the Elder fra amerikanske Russian River Brewing. Hvis det er brukt identisk oppskrift så vil det nok være litt problematisk. Hvis det er en oppskrift med inspirasjon derfra blir det kanskje noe annet.

7. janh

janh
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppskriften stod i 'Zymurgy'. Jeg har forandret den på noen områder.

janh
    Fremdeles i Kongens By

8. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du snakket med NøgneØ, og blitt enig om når den skal brygges?

9. janh

janh
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har kontakt med Kjetil. Jeg håper jeg kommer hjem i kveld og jeg sender over dokumentasjonen ASAP.

10. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

11. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk! Jeg fant enda en i samme sleng. Det har vært god dekning av mesterskapet i mediene i år. Artig at alle blir 'norgesmester' i avisenes syn, de liker nok å bruke de største ord de såvidt får bruke. ;D Uansett så er det positivt for hobbyen og jeg vil gjerne rette en stor takk til alle vinnere og andre hjemmebryggere som stiller for mediene!

12. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Kult å kalle seg verdensmester da, det vil gjerne jeg hvis jeg vinner en gang  ;D

13. HelNor

HelNor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hu hei!
    Detta var første gangen jeg stakk innom NM i himkok - og det var jo skitartig! Veldig bra arrangement. Som fersking har jeg ikke bastante oppfatninger om bedømming e.l., men kun en liten betraktning litt på sida:
    Nå var det mange engasjerte innlegg her, og jeg har ikke finlest alle, men det må da være noen andre som reagerte på plastglassa vi som publikum fikk utdelt?? Kanskje luktesansen min er litt skrudd, men når jeg stakk nesa oppi lukta jeg kun ekkel acryl og ingen deilig øl..! Akkurat den typen engangsbeger syns jeg er fæl å drikke av, unner vel ikke bryggene rettferdighet :noway: Til og med det klassiske tannlegeglasset er bedre å drikke av... (til gjengjeld er de enda styggere, jepp).

Ellers kun en enestående opplevelse å være på besøk på NM!

14. Sigmund

Sigmund
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan ikke si jeg direkte kjente lukten av acryl, men er ellers enig: plastglass er usexy greier, og gir meg "dårlige vibrasjoner" på seriøse ølarrangementer (men jeg skjønner jo at de er praktiske). Kan man kanskje legge på prisen for publikum til neste år, og opplyse at dette inkluderer et stilig prøveglass (à la det fra Danske Ølentusiaster), som gjesten får beholde - evt. kan levere inn igjen og få panten tilbake for?

15. Riis'en

Riis'en
    Expand Collapse
    Dommer

Vi snakka om det før årets NM men fikk litt knapp tid for bestilling ol. Vi kommer deffinitivt til å skaffe det til neste år.

16. Steinarja

Steinarja
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da blir det jo enda en god grunn til å stille :skitbra:

17. Brede

Brede
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Skikkelig glass slik som i Danmark er konge, fikk prøve de i Esbjerg i høst på messe og fungerte supert. Og så er det jo en liten samleverdi i disse :ilike:

18. Yngwie

Yngwie
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

De danske er litt for små. Fram til 2007 eller 2008 brukte de noen som er et hakk større, det gir mye bedre plass til aromaen. Formen er imidlertid helt knall, og bruker ofte den gamle typen når jeg har ølsmakinger hjemme.

19. Huub

Huub
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Også jeg ble 'norgesmester'  ;) i følge lokalavisa Vigga. Fikk et helt blad med fine bilder og bra reklame for hjemmebrygging og spesial øl i generelt  :biersmile:

20. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Er oppskrifta på Internation Pale Ale (andreplass i ublikums favoritt) tilgjengelig noe sted?

Del denne siden