NM 2026, den store diskusjonstråden

NM er ferdig... lenge leve Årets Hjemmebrygger og Nordisk.
Ny fase, og nye oppgaver skal gjennomføres... men først litt statistikk.
Her er andel øl i hver Konkurranse-klasse (ikke øl-klasse) av totalt innsendte øl per år de siste ti årene.
Listen over de mest populære konkurranse-klassene har endret seg en del gjennom disse årene.
Er årets hjemmebrygger klar allerede?

Har ikke lest noen dommerskjema, men kan komme med noen kommentarer. Første øla man åpner, setter standarden. Om man går for høyt på første øl, risikerer man å "sprenge skalaen" med å gi full pott til vinneren. Det var et øl i fjor, (eller året før?), som fikk 150 av 150 i innledende, men likevel ikke vant finalen.

"Slakt" er alltid kjedelig, men før ølet er åpna har det 50 poeng. Deretter trekker man poeng ut ifra ulike kriterier. I en ideell verden burde man begynt på 0 og gått opp. Men da hadde det kanskje vært rart å ikke vinne med et øl som bare får positiv tilbakemelding.

I en flight skal man finne det/de beste øla som skal gå videre. Om det får 35 eller 45 kan være litt tilfeldig, avhengig av hvor man har lagt lista.

Det er ikke alle som har like stort smaksrepetoar, som gjør at man av og til kan lure på om de smaker på samme ølet som man har hjemme. Men i de flightene jeg har deltatt i, har det aldri vært i tvil på om det er riktig øl som går videre eller ikke.

Det er ikke alle som har like stort smaksrepetoar, som gjør at man av og til kan lure på om de smaker på samme ølet som man har hjemme.
Godt poeng, vil også nevne er par andre muligheter hvor det er stor forskjell mellom dømt øl og egen opplevelse.

Dommere nevner ofte at noe galt kan skje under gjæringen. Tapperutine er også ofte en kilde til infeksjon, jeg tror i ikke jeg har sett at det nevnes av noen dommere. Det kan være nyttig å videreformidle, spesielt når bryggere ikke kjenner igjen beskrivelsen/ infeksjon i ølet de har hjemme.

Jeg fikk beskrivelse som tropisk og mer neipa lignende i min Helles. Her må jeg rett og slett ha sendt inn feil øl. Aner ikke hvor vanlig dette er, men også en mulig feilkilde når det er mismatch mellom egen opplevelse og dommerbeskrivelsen.

Tilbake
Topp