NM i flaskekonkurranse 2020

Vi har i dag sendt ut e-post til lokale organisatorer og håper de kan komme i gang med dømming.

Forhåpentligvis vil vi finne nok dommere som kan dømme sammen til at vi får gjennomført innledende runde med to dommere på hver flight. Vi kan godta at enkelte flighter dømmes av kun en dommer, men forsøker å unngå dette. Vi vet at det er en del dommere som er samboere eller kollegaer, slik at det de uansett har omgang, så vi håper det kan bidra litt til å gjøre situasjonen enklere. Det vil også være nødvendig å gjøre lokale tilpasninger, basert på hvor mange dommere som er tilgjengelig osv.

Ellers må vi forholde oss til at vi ikke samler mer enn 5 personer og ellers holder avstand. Vi må regne med at det tar litt lenger tid enn vi hadde håpet å bli ferdig.
 
Dere får unnskylde meg om jeg spør om noe som tidligere er forklart noe sted.
Jeg er helt ny i dette med konkurranser men tok fart og meldte meg på NM nå mest for å få vurdert noen bidrag. Nå ble det jo typisk nok meget spesielle forhold med Korona situasjonen. Som om det ikke var spennende nok fra før. Ikke fordi jeg har noe som helst håp om noe plasseringer men fordi jeg jo er spent på proffe tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg videre.
Jeg lurer derfor på hvordan dette nå fungerer videre? Får man tilbakemeldinger på sitt øl etter smaking, og det fortløpende? Eller er det noe sted det oppdateres med noe info om man er videre etc? Plassering, dommerskjemaer osv? Jeg fant noe spor av noe slikt fra gammelt av her inne, men ingenting info om dette nå for 2020 så vidt jeg kan se da. Håper noen har litt info om dette og kan gi en liten forklaring til en litt spent og uvitende hjemmebrygger.
 
Dere får unnskylde meg om jeg spør om noe som tidligere er forklart noe sted.
Jeg er helt ny i dette med konkurranser men tok fart og meldte meg på NM nå mest for å få vurdert noen bidrag. Nå ble det jo typisk nok meget spesielle forhold med Korona situasjonen. Som om det ikke var spennende nok fra før. Ikke fordi jeg har noe som helst håp om noe plasseringer men fordi jeg jo er spent på proffe tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg videre.
Jeg lurer derfor på hvordan dette nå fungerer videre? Får man tilbakemeldinger på sitt øl etter smaking, og det fortløpende? Eller er det noe sted det oppdateres med noe info om man er videre etc? Plassering, dommerskjemaer osv? Jeg fant noe spor av noe slikt fra gammelt av her inne, men ingenting info om dette nå for 2020 så vidt jeg kan se da. Håper noen har litt info om dette og kan gi en liten forklaring til en litt spent og uvitende hjemmebrygger.
Kan ikke svare på dette med konkurranse og tilbakemedling, men du er jo en som bidrar og medlem, så vurdering av ølet ditt kan du få hele året :)

Evaluering av innsendt øl - Norbrygg
 
Kan ikke svare på dette med konkurranse og tilbakemedling, men du er jo en som bidrar og medlem, så vurdering av ølet ditt kan du få hele året :)

Evaluering av innsendt øl - Norbrygg
Takk. Jeg har faktisk sett den der tidligere men først etter både påmelding og innlevering til NMKan være jeg benytter meg av det på senere brygg. Men nå har jeg nå levert inn og har bare igjen nødvendig om jeg mot formodning skulle gå videre så jeg får bare vente i spenning skjønner jeg
 
Takk. Jeg har faktisk sett den der tidligere men først etter både påmelding og innlevering til NMKan være jeg benytter meg av det på senere brygg. Men nå har jeg nå levert inn og har bare igjen nødvendig om jeg mot formodning skulle gå videre så jeg får bare vente i spenning skjønner jeg
Det som skjer videre er at det dukker opp dommerskjemaer og plasseringer for de ulike klassene på Norbrygg-sidene. Du må bare følge med når det skjer for de klassene du har sendt inn øl i. Resultatene er anonymisert, så du må ha notert nummeret knyttet til innsendelsen. Dommerskjemaene inneholder vurderingene – og noen ganger konkrete tips om forbedringer. Vinnerne av hver klasse blir kontaktet, og bedt om å sende inn to øl til for bedømming i superfinalen.
 
Det som skjer videre er at det dukker opp dommerskjemaer og plasseringer for de ulike klassene på Norbrygg-sidene. Du må bare følge med når det skjer for de klassene du har sendt inn øl i. Resultatene er anonymisert, så du må ha notert nummeret knyttet til innsendelsen. Dommerskjemaene inneholder vurderingene – og noen ganger konkrete tips om forbedringer. Vinnerne av hver klasse blir kontaktet, og bedt om å sende inn to øl til for bedømming i superfinalen.
Herlig. Takk for oppdatering. Da får jeg bare fortsette å titte innom jevnt og trutt:)
 
Syns ansiktsuttrykket tl Arne tyder på at ølet er blitt "skunka" i sola:p.

Litt seriøs kommentar: Jeg synes det er stor forskjell på hvordan øl smaker i friluft og inne. Det er bedre ute av en eller annen grunn. Så det er jo bra at ølet blir testa ute.
Jeg er helt enig, har prøvd å leite på nettet etter andre med samme erfaring, men det var lite å finne så glad du nevner det. Det ser ikke ut til at det har noe særlig med vinden å gjøre, men heller det at vi er mennesker, og vi skaper relasjoner til våre sanser. Det jeg har klart å grave opp av informasjon rundt temaet er at inne, hvor det er fylt med lukter vi kjenner og dermed "dimmer ned" fordi det er kjente lukter, som også gjør at sansene er mindre "på vakt", når vi kommer ut er vi mer årvåkne og det gjør at man plukker opp mer, også fra ølet.
 
Ikke alt, vel? Noe øl smaker best foran et flammende peisbål.
Her åpner det seg for flere spørsmål, det første må være, finnes det peisbål som ikke er flammende? Glør kanskje? Det neste må være, hva om bålet var utenfor istedenfor peisen, ville den smakt enda bedre?
 
Resultatene er anonymisert, så du må ha notert nummeret knyttet til innsendelsen.

Årets resultatlister skal inneholde navn og øl. Det synes jeg er minimum for resultatlister for en konkurranse, selv om noen som arrangerer hjemmebryggerkonkurranser mener det bør publiseres anonyme resultatlister.

Ettersom mye ble litt uplanlagt i forbindelse med årets NM, kan det bli litt fram og tilbake med resultatlistene.
 
Vi har tatt en liten prat om offentliggjøring av resultater i dag, og kommer til å offentliggjøre alle resultatene samlet en gang etter 17. mai.

Dømminga i år ble litt annerledes, så vi kommer til å bruke litt tid på å sikre at resultatene er riktige, samle sammen dommerskjemaer og ellers sikre at listene er riktige, samtidig som de siste dømmestedene gjør ferdige sine finaler.
 
Syns ansiktsuttrykket tl Arne tyder på at ølet er blitt "skunka" i sola:p.

Litt seriøs kommentar: Jeg synes det er stor forskjell på hvordan øl smaker i friluft og inne. Det er bedre ute -av en eller annen grunn. Så det er jo bra at ølet blir testa ute.

Mmh -- kan hende at ølet smaker bedre ute, for all del de av typen "utepils", men utedømming synes jeg er litt på kanten. Så å si alle krav vi stiller til dømmingslokaler (temperatur, stillhet, nøytral lukt, ingen trekk, færrest mulig distraksjoner) er vanskelig å oppfylle ute, synes jeg.
 
Syns ansiktsuttrykket tl Arne tyder på at ølet er blitt "skunka" i sola:p.

Litt seriøs kommentar: Jeg synes det er stor forskjell på hvordan øl smaker i friluft og inne. Det er bedre ute -av en eller annen grunn. Så det er jo bra at ølet blir testa ute.
Mmh -- kan hende at ølet smaker bedre ute, for all del de av typen "utepils", men utedømming synes jeg er litt på kanten. Så å si alle krav vi stiller til dømmingslokaler (temperatur, stillhet, nøytral lukt, ingen trekk, færrest mulig distraksjoner) er vanskelig å oppfylle ute, synes jeg.

Jo, du har nok rett. Jeg er klar over hvor påvirkelige smaksopplevelser er av både andre sanseinntrykk, minner og mentale tilstander. Så jeg skal ikke prøve å argumentere for friluftsdømming. Hvis naboene pluselig fyrer opp grillen midt i en flight, kan det fort bli galt.

Vi som bor på landet, er jo litt herda, da. Ølopplvelsen min blir ikke særlig påvirka av at lokale bønder kjører gjødeselsprederne sine forbi utafor her:p.
 
Mmh -- kan hende at ølet smaker bedre ute, for all del de av typen "utepils", men utedømming synes jeg er litt på kanten. Så å si alle krav vi stiller til dømmingslokaler (temperatur, stillhet, nøytral lukt, ingen trekk, færrest mulig distraksjoner) er vanskelig å oppfylle ute, synes jeg.

Det var et forsøk for å se om det fungerte, samt at det var en veldig fin ettermiddag. Jeg vil ikke anbefale det, men jeg synes vi fikk gjennomført ei bra dømming og er ganske sikker på at det ikke påvirket resultatet.
 
Tilbake
Topp