En må blant annet ta hensyn til både ølmengde, logistikk og anonymitet. Men jeg har inntrykk av at 0,44-bokser har blitt minst like vanlig som 0,5 for hjemmebryggere, så det er nok et innspill NM-komiteen kan vurdere.
Jeg trur det er viktig å spesifisere hva vi mener med anonymitet, og hvorfor det er viktig.
Poenget kan ikke være å hindre direkte juks - noe jeg dessuten mener det er rimelig søkt å tru at noen skulle forsøke seg på. Alle flasker har jo et nummer som er individuelt, og som altså kan spores tilbake til en person. Ikke noe kan hindre meg i gi et par medsammensvorne dommere ei liste over de ølene jeg har sendt inn til NM, f.eks.. Men å tru at noen skulle gjøre noe sånt ... vel, da er man rimelig langt inne i konspi-land.
Derimot er det trøblete om noen f.eks. skulle bruke sjeldne flasker. Hvis jeg har dratt på meg et større opplag av grolschflasker med fliptopp, og konsekvent alltid sender inn øl på dem til konkurranser, er det en rimelig antakelse at øl på sånne flasker stammer fra meg. Og det gjør det vrient for dommere å være nøytrale - eller i det minste å ikke bli distrahert av at de veit hvem det er fra. Miljøet vårt er såpass lite at sånt antakelig fort sprer seg.
Jeg fyller flaskene mine så å si helt opp fordi jeg mener det begrenser risikoen for oksidasjon - og innser at det er problematisk, siden det antakelig ikke er så mange andre som gjør det. Nå har jeg begynt å prøve å unngå det gjennom å få til skum når jeg fyller de flaskene jeg tenker kan være aktuelt å sende inn, men jeg håper det ikke kommer krav om fyllingsgrad. Det ville begrense muligheten til et tiltak for å bedre ølkvaliteten som jeg mener det må være legitimt å bruke. Men jeg synes det er greit å nevne det - siden flere antakelig har tenkt på det
.
Men altså: Så lenge flasker ikke er spesielle, så lenge de ikke utgjør noe praktisk problem, og så lenge de har riktig volum, ser jeg ingen grunn til at de ikke skal være tillatte. Egentlig skal det vel ikke større endring til enn å senke kravet til minimumshøyde? Sier vi 230 mm (uten kork) vil de fleste vanlige flasketypene komme med. Bildet nedenfor viser tre flasker som i dag ikke er tillatt, men som vil bli det om vi gjør den endringa jeg foreslår.
Det kan være greit å spesifisere at flasker skal være brune, at de skal ha vanlig kronekork uten trykk, og at de ikke skal ha preging i glasset eller store inn- og utbuktninger (veit ikke om det finnes slike?). Det er begrensninger som det neppe kan oppfattes som særlig belastende å ta hensyn til, og de vil luke ut mye som ellers ville kunne vært grensetilfeller.
Hva dommerne mener er nødvenedig ut fra situasjonen de sitter i når de skal dømme, må sjølsagt tillegges mye vekt. Det er vanskelig å mene noe om det når man ikke har vært i den situasjonen. Men samtidig synes jeg det er rimelig om dommerne vurderer inn hensynet til bryggerne også.
De to til venstre er engelske aleflasker. Det finnes en mengde varianter på denne forma, på samme måten som det finnes en mengde varianter på de vanlige langhalsene som f.eks. Nøgne Ø bruker. Den til høyre er fra O'Hara, og er nøyaktig 248 mm høy - og altså ikke tillatt etter dagens regler.