Jeg var med på skrive reglene som gjelder nå, og de var jo ment som ei solid oppmykning av reglene som krevde at alle bidrag ble levert på bjørnunger. Det har det jo også blitt, selv om det alltid er grunn til å se på reglene på nytt.
Anonymitet
Dette handler lite om å sikre at en brygger er anonym, men mest av alt om å skjule at flere øl kommer fra samme brygger, kjenne igjen øl på tvers av bedømmingsrunder og sikre at dommerne er sikre på at de ikke forskjellsbehandler basert på inntrykk de får fra emballasjen.
Flaskevolum (boksvolum)
Avhengig av antall dommere, hvor erfarne dommerne er og hvor tett det er mellom de beste ølene, så varierer det hvor mye øl som trengs i bedømminga. To erfarne dommere trenger ikke mange centiliter for å fastslå at et infisert øl ikke skal videre fra innledende runder. En veldig tett finale, med øl som tilnærmer seg stilene på litt ulik måte, ofte vil kreve mange runder med smaking før dommerne lander på en riktig poengsum. Ofte vil også en finale ha tre eller fire dommere.
Jeg var med å dømme to finaler i år, der det var vanskelig å kåre en vinner i begge. Vi var tre dommere begge gangene, og brukte mye tid på å diskutere større og mindre avvik i de beste ølene. Vi skjenker gjerne en halv desiliter ved første smaking og har da igjen en desiliter igjen til den siste og avgjørende diskusjonen om hvem som skal bli norgesmester. En desiliter er ikke spesielt mye øl å ha tilgjengelig til den diskusjonen.
Det kan være verdt å vurdere om bokser på 0,44 liter er nok. Forskjellen til 0,5 liter er ikke spesielt stor, men det kan hende at ei slik endring er nok til at vi ikke lenger kan kjøre bedømminger med 4 dommere i hvert panel. Jeg synes det er verdt å vurdere om disse boksene kan godtas i NM.
Farge på bokser
Her tror jeg at de fleste er enige i at hvite bokser er OK. Jeg er litt mer usikker på andre farger (se anonymitet over).
Høyde på flasker
Det er sannsynligvis fornuftig å fjerne dette kravet. Logistikken er mest avhengig av bredde på flaskene, så kan plasseres normalt i esker.
Godta flere flasker/bokser med mindre volum
Jeg kan ikke gjenta dette ofte nok: For arrangørene handler NM først og fremst om logistikk. Flasker telles, kontrolltelles, sjekkes mot lister, kontrollsjekkes mot lister, pakkes i esker og på paller, fraktes rundt i hele landet og ender til slutt opp på et bord med dommere. Alt som kompliserer dette, øker sannsynligheta for at noe feiler og at et øl ikke blir bedømt.
Det er, selvfølgelig, mulig å innføre ei slik fleksibilitet, men jeg tror ikke det er lurt. I tillegg til økt kompleksitet, så blir det også flere flasker å håndtere. Allerede er det rundt 800-1000 flasker som skal pakkes ut og sorteres, og den jobben er i seg selv stor nok.