"Nødvendig" utstyr til BB30

Morn! Kjøpte meg en BB30 v3 ifjor sommer, bare rukket å sette ett brygg på den til nå, pga flytting og div annet, men tenkte å ta den hyppigere ibruk nå fra sommeren av da ting har roet seg.
Det første brygget (Påskeøl) ble ganske bra, til tross for å brygge alene på nytt utstyr og uten noe særlig forkunnskap.

Men tenkte å kjøpe no utstyr for å gjøre prosessen litt enklere, og lurte på hva som faktisk er nødvendig.
Tenkte å kjøpe en pumpe for å få sirkuleringen under meskingen til å gå av seg selv, da det strengt tatt er litt styr å sirkulere med et litersmål over lengre tid. Er BB magnetpumpa fra Ølbrygging.no bra nok?

Noen andre forslag til utstyr som kan gjøre hverdagen med BB30 hakket mer enkelt?
 
Den pumpa fungerer veldig fint. Å montere på klemringskoblinger og hageslangekobling på kjøleren vil også gjøre det enklere på bryggedagen. Alt dette har de på olbrygging.no. Bordkorker er mye bedre enn håndkorker, vet ikke hvilken du har.

Siden termostaten/temperaturmåleren er litt rar på BB30, så vil jeg anbefale å kjøpe isolasjonskappe, og skru av varmeelementet under meskingen. Da slipper du å løpe frem og tilbake å måle temperatur å justere opp å ned.
 
Jeg ser ikke poenget med å sirkulere under meskingen. Rør litt fra tid til annen. Du må stort sett passe den pumpa likevel, fordi den lett går tett. Og det er en dings til å holde styr på, og ofte blir det søl av det. Min er havnet i skuffen:).

Skaff et liggeunderlag og en gammel sovepose så du får isolert kjelen ordentlig, og kan få mer stabil temperatur under meskingen.
 
Jeg våger og følge opp denne tråden da jeg har eksakt samme spørsmål.

Vi kjøper vår første BB30 nå og lurer på hva vi "må" ha for og brygge.
Vi har alt av gjæringskar osv, så tenker kun ifht bryggeprosessen.
Er dette sånn ca det som er essensielt ved siden av BB30:
- Termometer (til og måle i mesken).
- Ph strips
- En form for isolering rundt bryggeren? (liggeunderlag)
- Koblinger og slange til kjøleren

Noe mer dere vil anbefale som essensielt "need to have" ved første brygg?
 
Har du pH strips, må du også ha noe for å justere pH dersom den er feil.
PH strips regner jeg derfor ikke som et 'must'

Så flott, da kam vi sikkert stryke det fra listen :)

Er det "stor" verdi og hente ved og investere penger i en av disse vannkokerne som tar 15-18L (Grainfather eller BB)?
Tar vel litt tid og varme så mye vann man trenger til skylling, og de kan brukes til sous-vide.
 
Så flott, da kam vi sikkert stryke det fra listen :)

Er det "stor" verdi og hente ved og investere penger i en av disse vannkokerne som tar 15-18L (Grainfather eller BB)?
Tar vel litt tid og varme så mye vann man trenger til skylling, og de kan brukes til sous-vide.
Har du en stor kjele 12-15l og en mindre på rundt 5l så har du trolig nok til å koke til skylling. Det holder hvertfall for meg. Setter til oppkok på komfyren når jeg begynner sirkulering etter mesking. Varmt og godt når tiden er inne .
 
Et godt og raskt termometer er gull, da det fort blir mye manuell justering. Jeg bruker Thermapen.
Hurtigkoblinger på slanger og krane/pumpe kanskje?
 
Jeg foretrekker å ha klær på meg når jeg brygger. :)
Hehe, det gjør egentlig jeg også ;)

Vi har lagt inn en bestilling nå:
BB30 v3
Koblinger og slange til spiralkjølen
Ekstra termometer til meskemåling
2 ølsett (siden vi er nygebynnere)

Så håper vi på en god og morsom start, for da baller det fort på seg!
 
Kjøpte denne https://www.vidaxl.no/p/50175/vannkokervinvarmer-25-l , har ikke fått testet den enda så kan ikke si om den er god.
Men billig var den.

Testet den i går. Den likner jo BB30 nesten på en prikk, sikkert samme leverandør. Uansett, det var meeget behagelig å sette den på varme ved mesking, for så å tappe ut i kasseroller for skylling. Opplevde dog at tempen var ca 4-5 grader over det som står på termostat, men jeg ventet bare et minutt eller to for å få tempen ned til riktig skylletemp. Er veldig fornøyd med kjøpet ihvertfall.
 
Du kan bare skylle med kaldt vann, merker ingen forskjell:)
Liggeunderlag er ikke et must, men hjelper veldig for jevn mesketemperatur samt du kommer raskere til kok.
 
Jeg hadde mitt første brygg på denne idag.
Totalinntrykket er jo veldig bra, men opplevde litt problemer med og holde korrekt temperatur.
Dvs,
- Displayet viser jo litt feil temp som dere jo alle er klar over(ihvertfall 3-5grader feil hos meg ifht side og topp).
- Når jeg når korrekt temp og skrur ned litt på effekt, så kan den fungere fint i 5min, og så plutdelig faller den litt(feks stopper kokingen litt opp).
- I meskeperioden opplever jeg at det er ekstremt nødvendig og sirkulere(gjorde det mellom hvert 5-10min), ellers blir øverste del av mesken veldig tørr og for "kald".

Er det jeg som er nybegynner og altfor opptatt av og gjøre alt ifht oppskrift, eller er sirkulasjon alfa omega for og holde korrekt temp?
 
Glemte og nevne det, men liggeunderlag har jeg allerede.
Men prøver vel et par brygg til før jeg evt kjøpet pumpe.
Så får jeg det sikkert i fingrene som du sier :)
 
Vil bare legge til følge opp tråden med at jeg idag gjorde mitt første brygg meg varmekappe og innkjøpt pumpe.
Og i dagens brygg opplevde vi dønn stabil temperatur på hele meskeperioden når vi sirkulerte kontinuerlig, fordelte ca 50/50 innenfor og utenfor meskerøret hele tiden og da målte vi 65grader både i topp og bunn. Kan selvfølgelig være vi var kjempeheldige og at alt går til helv*** neste gang, men vi får se.
Jeg er ihvertfall kjempehappy med mitt oppsett nå, og vil gjerne takke for gode innspill herfra :)
 
Mulig de allerede har fikset dette på v3, men på min v2 har jeg ihvertfall "måttet" sette på nye føtter under maltrøret for å få det litt lengere unna vermelementet, samt få bedre sirkulasjon i bunnen. Brukte skapknotter i rustfritt stål fra Clas Ohlson.

Har 66 brygg på min nå og eneste jeg har endret på utover dette er å slenge et liggeunderlag rundt, samt koble på en pantrypumpe (99,- på Biltema) som i hovedsak sirkulerer utenfor meskerøret. Har også mekka til en "hatt" til å lede bort dampen under koking, men det er kun fordi jeg brygger på et vindusløst bad ;)

Lykke til videre!
 
Tilbake
Topp