Noen med ventilasjon kunskap her?

Hei. har et avtrekk som er på 1300w super nesten 1m3 i minutter. fungerer veldig bra, men bråker selfølgelig bra også. selve viften står ute men lurte på å montere en støyfelle.

Er det noen som vet hvordan disse er laget? Har lyst til å lage en etter mitt ønske, men finner ikke ut hvordan de er bygget opp.
 
Har litt ventilasjonsbakgrunn ja. 1 m3 pr minutt hørtes lite ut. En avtrekksventil på bad trekker fort ut det dobbelte. En kjøkkenvifte ofte 5 til 10 ganger dette. Hvis du i tillegg skal bygge en ekstra motstand i form av en lydfelle vil luftmengde synke ytterligere!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har en standard billig (brukt 250 kr) kjøkkenventilator, suger ca. 300m3/min på maks, bråker svært lite. Bruker den vanligvis på trinn 2 av 3, det er tilstrekkelig selv om jeg koker nokså hardt (2000w kontinuerlig i 30 l. kjele). Som lydfelle kan gjøres som nevnt over, evt lengre rør fra vifte og ut, med litt mindre inner-rør med masse småhull i de siste 20-30 cm, og gjerne ha dette pekende nedover pga kondens/regn/snø etc.
 
En liten feil fra min side den suger 890 l/min. er egentlig et lakkavsug. Men det spiller ingen rolle. den suger trekken feil vei i pipa værtfall.

Men da er har jeg noe å prøve ut.takk for svaret
 
kjøkkenventilatorer oppgis som oftest med m3/t og ikke m3/m.

En kjøkkenventilator på 300m3/min kapasitet er i stand til å ventilere et helt kontorbygg på 1800 kvadratmeter etter norske standarder.


Her er det noe muffins :p
 
Synes det virker mye uansett tror min kjøkken vifte er 300m3/t men avsug i bryggerommet er 890 liter/minuttet vil ikke det da si at avtekket o bryggeromet er på 53.4m3 i timen? hadde dette stemt hadde jeg ikke kunnet fyre i vedovnen når jeg lager mat.
 
Tallet ditt ser riktig ut men om oppgitt spesifikasjon er den du får hjemme hos deg er noe annet.
Det er jo heller ikke alltid at det produsenter oppgir stemmer i virkeligheten.
 
Tilbake
Topp