Noen som har prøvd pale ale med kun pilsner malt?

Testet forresten å drikke et av mine tørrere øl ved "kjellerkald" istedenfor "kjøleskapskald" temperatur, og da kom smakene mye mer fram og tørrheten ble mindre påtrengende. Serveringstemperatur har MYE å si for hvordan øl smaker.

Sist redigert:
Enig i temp. Mye karbonering på "tynt" øl er som regel heller ikke noen god ide. Som sagt tidligere så er ikke tynt og tørt det samme. En engelsk mild er i grunn ganske tynn, men ikke tørr. En 7-8 % saison kan være ekstrem tørr, men nødvendigvis ikke tynn. Som og nevnt tidligere så har valg av mesketemperatur og gjærtype en del og si når en brygger ned hovedsakelig basemalt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du har laget sukkerlake med 8,5 gram sukker pr liter, og du har brukt 10 ml av det så har du fått 0,085 gram sukker i hver flaske. Det er jo utrolig lite.

Nei, jeg skriver hva jeg har karbonert med. Kan selvfølgelig regne ut har gjort dette en stund. Det jeg lurer på er om høy karbonering kan bidra til tynn munnfølelse og om 8,5-9 pr literkan bidra til det? Er i feilsøkingsmodus for å se hva som er årsaken til det

Det spørs jo hvor sterk Lake du lager. Så lenge du ikke vet hvor mye sukker det er i 10 ml så går det ikke an å gi noe svar på det. Doserer du med sprøyte?

Da har du 0,34 gram sukker pr ml. 10 ml gir da 3,4 gram pr flaske. Hvis det er halvlitere blir det 6,8 gram pr liter. Hvis der er 0,33 flasker blir det 10,3 gram pr liter

Kikket i notatene og jeg brukte opp hele laken på 22 iterne jeg flasket. Dvs 187 gram fordelt på 22 liter og 44 halvlitere.12,5 ml pr flaske får jeg da

187 gram på 22 liter gir 8.5 gram/liter, noe som bør gi kraftig karboneringsnivå, så det forklarer nok hvorfor du har kraftig karboneringsnivå i flaskene ;)
Belgiske øl og weissbier har gjerne 7-8-9 g/liter
de fleste "vanlige øl" har 6-7 g/liter, og stouts, barleywines har 4-5 g/liter...

ish

Dette er bare en tommelfingerregel da

Sist redigert:
Mener du at svaret mitt ikke var bra? Jeg svarte på spørsmålet ditt og kom med mer informasjon som er til hjelp for deg og for andre i samme situasjon.

Vet ikke om det er dagsform eller hva det er, men nå begynner denne virkelig å komme seg. Mye bedre kropp og fruktigheten har også blitt renere, humla kommer bedre frem. Kan ha vært så enkelt som modning her, tentkre ikke på det i det hele tatt

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Ja ren pilsner dme. Kjøpte sånn svær pose på 22 kg fra bryggselv så går for det meste i denne nå :p

IBu rundt 32-34. OG 1,046-48. FG 1,008-9

40 GR cent på 15, 40 GR på 5 min. 50 GR citra på flameout og samme ved tørrhumling

Tilbake
Topp