• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Noen som har stiklinger / rhizom fra humleplanter til salgs?

Henger meg på denne tråden. Har bestilt Mittelfrue rizoner fra England. Ventes hit ca Desember. Det står at de skal plantes ut ? Er det noen som har erfaring med det?
 
Henger meg på denne tråden. Har bestilt Mittelfrue rizoner fra England. Ventes hit ca Desember. Det står at de skal plantes ut ? Er det noen som har erfaring med det?
Ingen svar det jeg.
Fikk de i posten i dag. Men er desverre på jobb enda en uke. Samboeren la dem i kjøleskapet. Er det noe jeg bør få samboeren til å gjøre før jeg kommer hjem ? Det står kanskje i pakken, men tok ikke sjangsen på å la henne åpne innpakningen.
 
Ingen svar det jeg.
Fikk de i posten i dag. Men er desverre på jobb enda en uke. Samboeren la dem i kjøleskapet. Er det noe jeg bør få samboeren til å gjøre før jeg kommer hjem ? Det står kanskje i pakken, men tok ikke sjangsen på å la henne åpne innpakningen.

La de ligge i kjøleskapet. Det går bra. De er nok pakket inn med mose og annet så næring og tilgang til fukt har de.
 
Ja det går nok bra. Får prøve å forberede plassen den skal plantes på i vinter. Legge litt lagvis med mask og litt blomsterjord kanskje. Blir spennende å se om den trives. Kjøpte Mittelfrue da den blir brukt en del. Står Cascade der fra før. Plantet i fjor fra stiklinger. Får sette Mittelfrue litt unna for ikke å blande de 2.
 
Alle rizhomene ( 7 stk) har jeg fått i posten fra England, og de har klart seg bra alle. Bortsett fra de som jeg tror jeg druknet, men før det så vokste de godt :)
Når fikk du de og når plantet du de ut ? Har fått nå, men er usikker på om jeg skal plante ut nå eller vente til våren.
 
Høres bra ut det Alexander! Frø kan forsåvidt sendes med brevpost så lenge det er tørt, koster vel 11,- eller no :) Så kjøper gjerne noen!
Gjerne gi lyd fra deg dersom det skjer noe, og hvis du klarer å bekrefte at det er hunnplante. Btw, noen som vet hvordan man ser det i tidlig fase?

Hei svarer her på et gamelt inlegg, å lurer på kos det gikk med humleplante frøa?
Bestilde sjøl på ebay nokre frø.. http://www.ebay.com/itm/321426132935?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
All kommersiell ølhumle er kloner (avleggere) av samme plante. Hvis du krysser planter eller sår frø, får du et avkom med andre egenskaper, og kanskje ikke egnet til brygging i det hele tatt.
 
All kommersiell ølhumle er kloner (avleggere) av samme plante. Hvis du krysser planter eller sår frø, får du et avkom med andre egenskaper, og kanskje ikke egnet til brygging i det hele tatt.
Ja leste her på forumet , etter å ha bestildt, så for satse på avleggere heller :)
Men sår nå frøa for moro når dei kommer og..
 
Sist redigert:
Hannplanter gjør ikke at planter ikke får kongler, det blir bare frø i tillegg. de kan være litt irriterende i noen bryggeoppsett, men til gjengjeld blir muligens konglene litt større også. Usikker på hvordan det påvirker oljeproduksjon etc. Frøene dukker opp inne i konglene.
 
Jeg har to Cascade-planter i hagen min som fortjener bedre plass.

Gir de bort i bytte mot det jeg betalte for de.
400kr.

Drammen
 
Tilbake
Topp