• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Noen som kan låne meg /selge en 1" hullpunch?

Jærbrygg skrev:
Ok
Men du burde ikke lage noen hull før du har delene,slik at du er 100% sikker at det passer til slutt.

Kom også på det at du kan helt sikkert oppsøke et mekanisk verksted å spørre om di ikke kunne hjelpe deg med et hull,for dem tar det ikke mere en 5 minutter å lage.

Nei skjønte det nå. Jeg trodde det var mer eller mindre standarder på diverse dimensjoner med npt-gjenger og at puncher som heter f.eks 1" faktisk laget et 1" stort hull.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Da kan jeg iallefall bekrefte at hullpunchen til CO laget et hull hvor camco-elementet passet som fot i hose. Perfekt.
 
Sparker litt liv i denne med et beslektet spørsmål:

Dersom en 1" punch passer til det vi måler som ca 32mm (som egentlig da er 1-1/4 " gjenger), hva slags punch trenger jeg til elementer med 1-1/2" gjenger (ca 38mm målt med skyvelær)?

Antakelig er svaret 1-1/4" punch, men det blir jo ren gjetting og er vanskelig å måle riktig.


Som en digresjon kan jeg også bekrefte at en dunke jeg nettopp kjøpte med "pre drilled 1" threaded hole for heating element" passer perfekt til et camco element på 32mm (dvs 1-1/4 gjenger, eller det de tydeligvis kaller 1"). Da suger det bare litt at elementet jeg skal ha der er en size større :D
 
Når jeg måler gjengene til 38mm på sitt største må 48mm være altfor stort.
 
GuttormG skrev:
Som sagt, det finnes ingen slik rørgjenge.

Herregud hvor vanskelig går det an å bli...

Jeg har gjenger som måler 1 1/2". Hva en rørlegger kaller den dimensjonen er egentlig revnende likegyldig - rent bortsett fra at jeg er litt avhengig av nettopp det for å korrekt skaffe deler som passer.


GuttormG skrev:
Men deter da bare å lage et 38mm hull-hva er egentlig problemet?

I det ene tilfellet - ja. Et slikt element skal i veggen på en vanlig blichmann så der er det "bare" å lage passe hull med mutter og O-ring.

I det andre tilfellet skal elementet skrus i en eksisterende, gjenget åpning på 1" (Etter rørleggerspråket, dvs ca 32mm gjenger). Her trenger jeg overgangsmuffe med ytre 1" gjenger og indre "hva enn du nå kaller de gjengene jeg har" i andre enden. Dette er jeg mindre bekymret for. Selv om du hevder en slik dimensjon ikke finnes er det nettopp dette som brukes i det store flertallet av varmtvannstanker i USA så tipper jeg finner ut av det.
 
Sorry bare litt for dumt å diskutere om det jeg holder mellom hendene eksisterer eller ei. Da handler det med andre ord om trass.

Elementene er Rheem, hhv 3.8 og 3kw lwd
 
Javel... Du får oppdatere oss når du har funnet ut av disse nye gjengene da, så får de av oss som har drevet med gjenger, rør og slikt slikt i noenog20år lære litt...
 
Jeg vet ikke om det hjelper men jeg siterer det jeg fant likevel:

Today, all manufacturers of residential water heaters use only Screw-in style elements. This style provides for easy installation and serviceability because it screws into a spud welded directly on the tank of the water heater. The thread is a 1" (diameter) x 11-1/2 NPSM thread and is standard for all residential water heaters that use screw-in elements.

http://waterheatertimer.org/pdf/Select-water-heater-element.pdf
 
GuttormG skrev:
Javel... Du får oppdatere oss når du har funnet ut av disse nye gjengene da, så får de av oss som har drevet med gjenger, rør og slikt slikt i noenog20år lære litt...

Jeg bare forteller deg hva skyvelæret sier. Gjengene er 38mm som sagt - målt - og det er et faktum enten det passer ditt verdensbilde eller ei. Hvorfor diskuterer vi dette?

Bjarte, takker, men den informasjonen hjelper meg ikke.
 
Tilbake
Topp