Hei, er helt ny innen brygging og har en cidersats stående som har stått og gjæret i noen dager og det er nå 90 sek mellom bobblene.
Litt info om satsen:
23.august kl 15.00
- 1 liter vatn kokte opp og tilsatte 1kg sokker, blanda ut og kjølte ner t 30 grader
- Heiv sokkervatne oppi stampen og fyllte på 21 liter me Lerums eplejuice
- Tilsatte 24 timers turbo gjær og gjærnæring fra Europris og blanda godt
* OG 1065
- Satte på lokk og gjærlås
* Lufttemp 18 grader
24.august kl 15.00
* Etter 24 timer va det stor aktivitet i gjærlåsen, bobbla nokså konstant
* SG 1020
- Kokte opp 1.5 liter vatn og tilsatte 2 kg sokker
blanda ut og kjølte ner til 30 grader.
- Tilsatte sokkervatne og blanda godt
* SG 1050
* 2 timer etter bobbla konstant i gjærlåsen
25.august kl 15.00
* 8-15 sek mellom bobblene
* Lufttemp 16 grader
26.august kl 18.00
*90sek mellom boblene
*lufttemp 15 grader
*SG 1005
Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå? Synest satsen har gjæret veldig fort og hadde nå reknet med iallefall en uke før det kom til dette stadiet her..
Planen var og vente til det var 90sek mellom bobblene, flaske cideren, tilsette sukker til den er passelig søt til min gane, sette de i kjelleren hvor det er litt kaldere 8-10 grader og kjenne på flaskene når de er blidt harde og så varmebehandle og kjøle ned igjen i kjøleskap.
Har ikke smakt på satsen enda synest den ser litt grumsete ut så er usikker på om jeg må vente før jeg kan flaske, er 10cm på toppen av satsen som er tydlig klarere en det som er under.
Går det an å la cideren stå og klarne til lagring etter varmebehandling?
Er helt sikkert masse jeg har gjort feil, men går det alikevell an å få noelunde cider ut av dette her?
Litt info om satsen:
23.august kl 15.00
- 1 liter vatn kokte opp og tilsatte 1kg sokker, blanda ut og kjølte ner t 30 grader
- Heiv sokkervatne oppi stampen og fyllte på 21 liter me Lerums eplejuice
- Tilsatte 24 timers turbo gjær og gjærnæring fra Europris og blanda godt
* OG 1065
* Lufttemp 18 grader
24.august kl 15.00
* Etter 24 timer va det stor aktivitet i gjærlåsen, bobbla nokså konstant
* SG 1020
- Kokte opp 1.5 liter vatn og tilsatte 2 kg sokker
blanda ut og kjølte ner til 30 grader.
- Tilsatte sokkervatne og blanda godt
* SG 1050
* 2 timer etter bobbla konstant i gjærlåsen
25.august kl 15.00
* 8-15 sek mellom bobblene
* Lufttemp 16 grader
26.august kl 18.00
*90sek mellom boblene
*lufttemp 15 grader
*SG 1005
Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå? Synest satsen har gjæret veldig fort og hadde nå reknet med iallefall en uke før det kom til dette stadiet her..
Planen var og vente til det var 90sek mellom bobblene, flaske cideren, tilsette sukker til den er passelig søt til min gane, sette de i kjelleren hvor det er litt kaldere 8-10 grader og kjenne på flaskene når de er blidt harde og så varmebehandle og kjøle ned igjen i kjøleskap.
Har ikke smakt på satsen enda synest den ser litt grumsete ut så er usikker på om jeg må vente før jeg kan flaske, er 10cm på toppen av satsen som er tydlig klarere en det som er under.
Går det an å la cideren stå og klarne til lagring etter varmebehandling?
Er helt sikkert masse jeg har gjort feil, men går det alikevell an å få noelunde cider ut av dette her?