Noen spm ang brygging av cider med eplejuice fra butikken

Hei, er helt ny innen brygging og har en cidersats stående som har stått og gjæret i noen dager og det er nå 90 sek mellom bobblene.

Litt info om satsen:

23.august kl 15.00
- 1 liter vatn kokte opp og tilsatte 1kg sokker, blanda ut og kjølte ner t 30 grader
- Heiv sokkervatne oppi stampen og fyllte på 21 liter me Lerums eplejuice
- Tilsatte 24 timers turbo gjær og gjærnæring fra Europris og blanda godt
* OG 1065
- Satte på lokk og gjærlås
* Lufttemp 18 grader

24.august kl 15.00
* Etter 24 timer va det stor aktivitet i gjærlåsen, bobbla nokså konstant
* SG 1020
- Kokte opp 1.5 liter vatn og tilsatte 2 kg sokker
 blanda ut og kjølte ner til 30 grader.
- Tilsatte sokkervatne og blanda godt
* SG 1050
- Satte på lokk og gjærlås
* 2 timer etter bobbla konstant i gjærlåsen

25.august kl 15.00
* 8-15 sek mellom bobblene
* Lufttemp 16 grader

26.august kl 18.00
*90sek mellom boblene
*lufttemp 15 grader
*SG 1005

Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå? Synest satsen har gjæret veldig fort og hadde nå reknet med iallefall en uke før det kom til dette stadiet her..
Planen var og vente til det var 90sek mellom bobblene, flaske cideren, tilsette sukker til den er passelig søt til min gane, sette de i kjelleren hvor det er litt kaldere 8-10 grader og kjenne på flaskene når de er blidt harde og så varmebehandle og kjøle ned igjen i kjøleskap.

Har ikke smakt på satsen enda synest den ser litt grumsete ut så er usikker på om jeg må vente før jeg kan flaske, er 10cm på toppen av satsen som er tydlig klarere en det som er under.

Går det an å la cideren stå og klarne til lagring etter varmebehandling?

Er helt sikkert masse jeg har gjort feil, men går det alikevell an å få noelunde cider ut av dette her?  :)

24 timer turbogjær er kanskje ikke optimal gjær til cider eller øl.
men jeg ville latt dette stå i kjøleskapet en ukes tid til før jeg hadde flasket med karboneringsukker.
latt det karbonere en uke på flasker og så varmebehandlet (unødvendig etter min mening, men men)
ville så satt det i kjøleskapet til modning.

Hvor lenge kan satsen stå til klarning og at det alikevel er nok gjær igjen til naturlig karbonering? Må den stå kaldt eller kan den stå i eit rom med rundt 15 grader?

Her er noen bilder av hvordan satsen ser ut nå.. hadde en liten prøvesmak og tror faktisk ikke den blir så verst når den får stå litt til og få søte den opp littegran.

det vill uansett være nok gjær til naturlig karbonering 2 uker er ihvertfall null problem.
etter at jeg begynte å gjære i kjøleskap, lar jeg øllet gjære seg ferdig i løpet av 2 uker, så senker jeg temperature til ca 5 grader i 2-3 dager, får så å tappe på fat og flasker for naturlig karbonering, og med helt klart øl, så karboneres det naturlig i løpet av en uke i romtemperatur for så å lagres kjølig etterpå.
Edit.. ser ut som det blir god eplecider det der.
tenkte å prøve lignende en gang selv. :)

Takker for innput :)

Da lar jeg satsen stå eit par uker å klarne før jeg tapper over på ren dunk søter den litt opp og flasker den. Får vel ta og flytte den ned i kjelleren hvor det er litt kaldere så forsinkes vel gjæreprosessen litt også.

Er mitt første brygg dette her så får starte med cider siden det er det jeg liker best, får vare håpe den blir noelunde drikkende  :namnam:

klarner raskere hvis det er litt kjølig ja,
til karbonering brukes 6-8 gram farin pr liter cider. og lar det gjære ut. hvis du vill ha restsødme i den, anbefales å lese tidligere inlegg på forumet her anngående det.
også en god ide å la lokket være på hele tiden så cideren ikke oksyderer eller får en infeksjon. :)

Tilbake
Topp