Noen spm vedr brygging med Speidel 20; 2015 mod.

TomS

 
Hei.
Er nå den "heldige" eier av en klinka-ny Speidel 20L. Kjøpte i samme moment en Kölsch fra Bryggselv. I oppskriften står det at jeg skal meske på følgende måte: Mesking i 15 min. på 55 C, 45 min. på 66 C, 5 min. på 77 C.

Hva gjør man? Varmer man vannet opp til 55 grader, for så å legge i maltet, eller legger man i maltet før tempen har kommet opp til 55 grader? Setter man således alle de øvrige meskestegene på 0 min?

I bruksanvisningen til Speidel ligger det en oppskrift som sier at man skal hive i maltet ved 38 grader. Ser også av alle de ferdig programmerte oppskriftene på selve Speidelen, også viser en start på 38 grader.

Hvis noen andre også har en 2015 mod Speidel, og har laget en " Speidel for Dummies"; så er det bare å legge den ut :)
 
Tror ikke det spiller så stor rolle, men det er nok enklest å gjøre det før vannet blir for varmt. Jeg pleier å gjøre det på 40 grader.
 
Hvorfor er det enklere å gjøre det før vannet blir for varmt? Testes Speideln i sted, og satte mesketemp på 55 grader. Når tempen kom opp på 55, begynte Speidelen og pipe, og jeg fikk beskjed på displayet at jeg skulle putte i maltet.
 
Man skal jo putte oppi maltrøret og tilhørende deler. Bedre å gjøre det når vannet holder 40 grader kontra mesketemperatur. Så kan man fikle litt nedi vannet uten å brenne seg.
 
Når du er i edit mode på en oppskrift kan du sette mashing temp øverst (over "1. Step"). Default er 38C. Når du starter programmet (via "brewstart" på hodemenyn) kommer den til å pipe og si "fyll i malt" når 38C er nådd. Trykk fortsett og den forsetter med step 1, 2...N.
 
Man skal jo putte oppi maltrøret og tilhørende deler. Bedre å gjøre det når vannet holder 40 grader kontra mesketemperatur. Så kan man fikle litt nedi vannet uten å brenne seg.

Etter ca 15 brygg med speidelen har jeg aldri hatt behov for å stikke noen deler av kroppen ned i vannet når jeg plasserer maltrøret med tilbehør i speidelen for å gjøre klar til innmesk.
 
Tilbake
Topp