Noen spørsmål før første brygg. Amerikans pale ale "Gahr-edition"

gle1

Norbrygg-medlem
Tenkte å sette mitt første brygg imorgen. APA "Gahr-edition" fra bryggselv. Leste igjennom oppskriften nå og stusset på noen ting.

Fikk jeg 2 rør med WLP001 California Ale. Men på røret står det at 1 rør holder til 22liter(5 gallon). Trenger jeg begge rørene da? Det blir nok ikke laget noen gjærstarter på det brygget, så er det noe annet jeg må tenke på da?

I oppskriften står det at man skal varme opp 25 liter vann til mesk, og målet er et kokevolum på 28liter. Hvis man ikke skal skylle, skal man da meske med 35 liter?

Bruk begge rørene. Kun bruk av et rør vil gi for lite gjærceller. Det som står på rørene stemmer desverre ikke når man faktorer inn celler som har dødd siden produksjonsdato m.m.

Sjekk ut gjærkalkulatoren på www.mrmalty.com

Det er vel vanleg å rekne at malten bind opp 1 l/kg. Eg veit ikkje kor mykje malt du skal bruke. Elles er det mest vanleg å bruke 2,5 - 3 liter pr. kg malt i mesken. Kvifor skal du ikkje skole?

Det er vel vanleg å rekne at malten bind opp 1 l/kg. Eg veit ikkje kor mykje malt du skal bruke. Elles er det mest vanleg å bruke 2,5 - 3 liter pr. kg malt i mesken. Kvifor skal du ikkje skole?
Kommer nok til å skylle. Ser jeg formulerte spørsmålet fra litt feil vinkel. Men det var bare for å bekrefte det jeg trodde.

Jeg har laget denne et par ganger og mesket da med 20 liter. Vannmengdene kommer vel an på hvilket oppsett du brygger med. Jeg hadde begynt med feks 3 liter/kg og heller hatt i litt mer hvis det blir for tykt. Forøvrig brukte jeg en tørrgjær til denne i stedet, da jeg ikke har utstyr til starter enda.

Edit: brukte US05 forresten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Du bør også varme opp vannet til ca 5 grader over mesketemp (finnes masse kalkulatorer på nettet). Det som står i oppskriften om "et par grader" stemmer ikke under noen omstendighet. Ikke at det er veldig kritisk om mesketempen blir litt lav, men da slipper du i alle fall panikk når du finner ut at den er for lav.

Synest for øvrig det er en uting at de selger med WLP-001 til folk som skal sette sitt første brygg, det er betraktelig enkelere å forholde seg til tørrgjærekvivalenten (US-05), da slipper man starter og får nok friske celler til en god gjæring. Det går nok fint med 2 rør 001 også, og de første bryggene pleier vel uansett å ende opp med noe mindre volum enn forutsatt.

Tilbake
Topp