Nøgne Ø goes Japan

Pål T

Norbrygg-medlem
Nøgne Ø skal som første bryggeri i Europa, sette igang brygging av sake, ifølge NRK Sørlandet fredag 27.3.09
http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6544558

Har nettopp smakt Dobbel IPA-samarbeidet med Japan, så kan bare skrive under på at det funker bra så langt og at vi er spent på saken!

Fra "Norske ølbrev" nr 2, 27/JAN/2010 :

Samtidig har bryggeriet denne uken påbegynt det som skal bli Europas første kommersielle brygging av Sake

Jeg veit ikke hvor lang tid det tar å brygge sake, men noen kan sikkert regne seg fram til når det kan forventes for salg når det ble brygget i uke 4.

De har vel ikke begynt å brygge sake ennå, men har i alle fall tappe Red Horizon, brygget med sake-gjær, på flasker. Et meget spennende brygg!

Dalaker skrev:
Fra "Norske ølbrev" nr 2, 27/JAN/2010 :
Samtidig har bryggeriet denne uken påbegynt det som skal bli Europas første kommersielle brygging av Sake
Jeg veit ikke hvor lang tid det tar å brygge sake, men noen kan sikkert regne seg fram til når det kan forventes for salg når det ble brygget i uke 4.

Mulig at de ikke har begynt å brygge enda, men da er enten Norske Ølbrev feilinformert, eller så har de lagt inn en veldig fri tolkning av hva "påbegynt [..] brygging av Sake" betyr. Kanskje de har pågynt forberedelsene til brygging, at det er det som menes? Virker rart. Det er nå uansett uke 4 2010 det er snakk om, ikke 2009.

Joda, bryggingen av sake er i gang, men kun på forsøksstadiet. Masse å lære og å finne ut av selv om Kjetil har tatt utdannelse i Japan. Tror ikke vi skal regne med å se noe ferdig produkt på denne siden av sommeren.

Hilsen den ene halvdelen av Norske ølbrev. ;)

Toppers - takk for svar.

Noen andre som har noe å bringe uti Sake-bryggingens edle kunst?

Erfaringer med Koji-Kin herfra og anbefalt fremgangsmåte, valg av ris, gjær eller annet?

MVH

Morten M

Morten K. Agerup Myhr skrev:
Erfaringer med Koji-Kin herfra og anbefalt fremgangsmåte, valg av ris, gjær eller annet?

Takk for innspill, alle sammen.  Jeg glemte jo linken til innlegget jeg refererte til:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2781.0.html
Andre som har forsøkt seg og har erfaringer/kunnskap å dele?

Har mitt første forsøk stående nå og det skal filtréres, pasteuriséres (gjør nok det med litt av batch'en for å observére forskjellene) og flaskes neste helg.  _Dersom_ det slutter å gjære innen den tid - det plopper fremdeles ganske friskt efter 5 dager, så aktiviteten er på topp.

Blir nok en ørliten runde med innkjøp av Salma, kamskjell og annet småsnafs til prøvesmakingen!  :sikle

MM

Huff, jeg klarer visst å vri denne tråden godt bort fra opprinnelig tema og tittel; men en liten oppsumméring håper jeg dere tolererer:

Fikk fermentere 7 dager, så til filtrering, hvor jeg brukte to metoder.  Den ene var å filtrere gjennom et (kokt for sterilsiering) ryggstykke av en hvit penskjorte.  Dette var nok noe vel tett i veven, så sake'n ble helt klar, med et svakt gult skjær.  Denne metoden ga dårlig utbytte, da altfor mye væske ble igjen uten å trekke gjennom.  Presset ut endel mer; men gikk endel tapt der.

Den andre metoden var vanlig (kokt) dørslag; men det ble for grovt, så her ble sake'n helt hvit, med så mye tørrstoff at den ikke skiller seg men forblir melkehvit.

Så til smaken.  Tenkte at det kunne være godt med et friskt preg på smaken, så gikk ørlite grann over det anbefalte av sitronsyre.  Feil valg.  Den er for syrlig efter min smak; men er fremdeles drikkendes.

Totalt utbytte ble ca 2l, ga en god opplevelse og er allerede prøvet til et hyggelig utvalg med sashimi.  Alkoholstyrke er ikke konstatert, da "OG" jo ikke lar seg måle i massen som på det tidspunktet jo kun er å regne som fuktig ris.  Det omdannes til sørpekonsistensen først senere i prosessen. Frister det til gjentagelse?  Jepp - definitivt!  Andres erfaringer tas fremdeles med takknemlighet imot - her er det mye å lære.

KAMPAI!

Morten M

Jeg var heldig å få smake sake på hjemmebryggedagen hos Nøgne Ø. Jeg har aldri smakt sake før, så jeg har lite å sammenligne med.. Men jeg syntes den var god! Overraskende frisk og fruktig.

Tilbake
Topp