Huff, jeg klarer visst å vri denne tråden godt bort fra opprinnelig tema og tittel; men en liten oppsumméring håper jeg dere tolererer:
Fikk fermentere 7 dager, så til filtrering, hvor jeg brukte to metoder. Den ene var å filtrere gjennom et (kokt for sterilsiering) ryggstykke av en hvit penskjorte. Dette var nok noe vel tett i veven, så sake'n ble helt klar, med et svakt gult skjær. Denne metoden ga dårlig utbytte, da altfor mye væske ble igjen uten å trekke gjennom. Presset ut endel mer; men gikk endel tapt der.
Den andre metoden var vanlig (kokt) dørslag; men det ble for grovt, så her ble sake'n helt hvit, med så mye tørrstoff at den ikke skiller seg men forblir melkehvit.
Så til smaken. Tenkte at det kunne være godt med et friskt preg på smaken, så gikk ørlite grann over det anbefalte av sitronsyre. Feil valg. Den er for syrlig efter min smak; men er fremdeles drikkendes.
Totalt utbytte ble ca 2l, ga en god opplevelse og er allerede prøvet til et hyggelig utvalg med sashimi. Alkoholstyrke er ikke konstatert, da "OG" jo ikke lar seg måle i massen som på det tidspunktet jo kun er å regne som fuktig ris. Det omdannes til sørpekonsistensen først senere i prosessen. Frister det til gjentagelse? Jepp - definitivt! Andres erfaringer tas fremdeles med takknemlighet imot - her er det mye å lære.
KAMPAI!
Morten M