Nøgne Ø - Imperial Brown Ale og Imperial Stout

Starterstørrelsen vil avhenge av hvor mange gjærpakker/rør du tar utgangspunkt i og hvor gamle disse er. En starter på fem liter kan godt være riktig.
 
Puster liv i denne igjen . Jeg har kjøpt inn alle ingredienser til denne Imperial brown alen. Eneste som ikke stemmer er at gjæren er synonymt (håpe d går greit). Lurer på hvor mye vann jeg skal bruke.


Oppskrift:

19L (ferdig) All-grain

OG: 1.079 FG:1.021
IBU: 36    SRM:32
ABV: 7,5%

5,5 kg Maris Otter Pale
0,77kg Hvetemalt
0,77kg Munichmalt
0,45kg Caramalt
0,18kg Ambermalt
90g Brown malt
90g Chocolate malt

Alt fra Fawcett antar jeg. Meskes med 66C i 45 min og heves til 72C i 15 min, eller enstegs på 66C i en time.

9 AAU Chinook@90 min (21g ved 12% alfa eksempelvis)
11 AUU East Kent Goldings @5min (65g ved 4,75% alfa eksempelvis)
16 AUU Columbus @1min (45g @ 16% alfa eksempelvis)

90 min koking

WLP 007 Dry English Ale som gjær
Pitches og gjæres ved 20C.

Mvh

Ove
 
Lager denne i dag. Wish me luck  hehe

ps.. hvor mye har humletypen å si ? Jeg må bytte litt på humlene (glemte å kjøpe inn og bruker det jeg har)
har 20 gr Simcoe (11,9%)  som jeg tenkte å bruke som bitterhumle i stedet for Chinook 12%  omtrent samme Alpha mengde er fint. ?
Goldings har jeg i blomst, ikke pellets. Den er 6,5% Alpha.  skulle vært 4,75% pellets. Så den tenkte jeg å beholde mengden på (65g i 5 min)siden jeg bruker hel blomst.
Columbuse humlen derimot,,, 2 minutter med Challenger eller bare bruke EK Goldings ?

/John
 
Angående Colombus.
Sjekket litt i diverse bøker. I boka Brewing Classic Styles ligger Colombus ganske ensom i grafen under "herbal". EK er "floral and also spicy and grassy/earthy". Challenger er "spicy".
Jeg tolker det dithen, at det egentlig ikke er noen av dine bytter som er så veldig nær Colombus.
Så har du ikke vært forvirra før ble du det sikkert nå :jaha:
Kanskje bare kjøre elle melle .........
 
hmmm kjenner at jeg banner litt i kirken nå som jeg tukler med ett så godt øl...
Så herbal...
jaja

lagres i ca 6 mnd. spørs hva som sitter igjen etter lagring ! Jeg skriver nå ned alt så kan jeg endre til neste år. Dvs. Neste år, om jeg lager den igjen, så må det bli med riktig humle!
/J
 
Columbus kan ha en aroma i retning av ananas når den brukes sent. Med «herbal» tror jeg de sikter til marihuana, men den aromaen får du mest av når du stikker nesen rett i humleposen, ev. ved tørrhumling. Den er ganske unik, men Simcoe er vel nærmere enn de engelske typene du nevner. Derimot er Simcoe en snill og soft bitterhumle som ikke ligner noe særlig på Chinook.
 
Jeg har brygga denne brown alen....

Den er ferdig karbonert i dag og jeg hadde en liten prøve smak.
den smakte rett og slett brendt gummi, greit den skal lagres i 6 mnd, men den skal vel ikke uansett smake drit før lagring?
Lurer litt på om det er verdt å flaske og lagre eller om det bare er til å skylle rett i vasken. Rett før jeg begynner å grine  :'(
Har hatt 15 brygg nå å ingen infeksjon så langt, men en gang må jo være den første.....

edit: jeg traff OG og FG spot on, OG: 1.079 FG:1.021
 
Mitt forsøk på den NØ Imp. Brown Alen var også en av få øl jeg har brygget som jeg ikke synes ble noe bra i det hele tatt, om det er noen trøst. Har begynt å tvile på om oppskriften er representativ. Traff også helt på verdiene, men jeg endte opp med å helle den i do. Eneste ølen jeg noensinne hadde gjort det med.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Hei, jeg brygget denne som mitt første all-grain brygg. Smaket den ca 3-4 uker etter tapping på flaske og var veldig skuffet. Men lot den ligge i kjelleren noen måneder til. Det var det som skulle til, ble skikkelig bra rundt juletider (brygget i august). Fikk også brukbar poeng på vestbrygg sin juleøl konkurranse. Med andre ord: la den ligge!
 
Jeg flasket denne for 8 dager siden, og etter å ha lest siste 3 poster, måtte jeg "tjuvsmake" på det, så satte en flaske i kjøleskapet for en times tid siden. Jeg traff verdier passe bra, med OG = 78 og FG = 18.
Dette er noe av det beste jeg har brygget. Det kan bety tre ting:
1. Jeg har til nå brygget kun skrap.
2. Jeg har elendige smaksløker og/eller preferanser.
2. Jeg har naila den!
Min stemme går til nr. 3.
Den er supersmud i munnfølelse og meget balansert. Den skal nå gjemmes langt bort og glemmes i noen måneder.
 
Måtte teste mitt brygg opp mot originalen forrige helg. "Meddommer" og undertegnede var enige; nais n'smud og attpåtil uten den litt sure? aromaen originalen hadde. Sånn uten videre ser jeg ikke noe jeg ville endret med oppskriften dersom målet er en god imp. brown ale som attpåtil er lik originalen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Denne har jeg veldig lyst til å prøve meg på, men når jeg fører oppskriften inn i Beersmith får jeg noen heeeelt andre verdier. Noen andre som har opplevd noe slikt? Fargen blir mye lysere, så må kompansere med black patent, og OG blir betydelig høyere enn hva oppskriften tilsier. Hva i svarte gjør jeg galt her nå?!  :jaha:

Edit: Setter jeg den opp til 24 liter stemmer hvertfall OG.. Kjapt spørsmål: Er det jeg som roter nå, eller?
 
Litt pussig satt med samme problemstilling i går kveld. Slik blir min (tror jeg) som skal brygges i morgen. Innspill i siste liten mottas med takk...
 

Vedlegg

  • IBA.jpg
    IBA.jpg
    507,6 KB · Sett: 1.060
Du har vel for stor batch. Oppskriften fra BYO er beregnet til 19 liter, ikke 25 som du har.
Jeg fikk 21 liter i karet mitt:
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    154,6 KB · Sett: 1.044
Takk for svar, var litt usikker på det med vann megden og synes OG ble noe høyere enn jeg hadde tenkt, derfor ble den til slutt satt til 25L. Burde jeg endre på noe annet dersom jeg ønsker å opprettholde dette volumet og OG?
 
Jamil Z. skriver i boken Brewing Classic Styles at man skal endre kun basemalten dersom man skal endre OG. Skal man endre volum, må også spesialmalten økes/minkes i forhold. Forsto jeg deg riktig?
 
Tilbake
Topp