Nøgne Ø IPA - (alt)for høy FG

Til brygging bruker jeg en førstetrinn regulator, helt standard dykkerutstyr (dette er den delen av pusteventil som blir skrudd på tanken). Fant meg en gammel draktslange, kutta den og satte inn en rørstuss. Så har jeg luftestein påkobla slange fra denne. Dette for å kunne ta av og koke både luftestein og slangen som kommer i kontakt med vørteren. Jeg får da 9,3 Bar ut fra førstetrinnet, regulerer bare ved å strupe på hovedventilen på tanken.
Tenkte å sette på en filterregulator på oppsettet, men har ikke kommet så langt. Bare ca ett år siden jeg begynte med dette opplegget... med filterregulator vil jeg få trykket langt lenger ned slik ast jeg kunne montere et flowmeter som jeg har liggende.
Har egen kompressor, så har god kontroll på rensing av luften. Den går gjennom flere væskeutskillere og bl.a. kullfilter.
 
Har som nevnt tidligere alt jeg trenger i huset. Og helt sikker på at flere her har dykkerutstyr. I alle fall for meg, langt billigere enn O2
 
Har en 15*200bar som jeg bruker til å blåse rent utstyret med i stedet for kompressoren som bråker så fælt :) Har en 2kg O2 tank, så jeg bruker naturligvis den i stedet for filtrert luft i vørteren. Alt av slanger og motstrømskjøler får seg en blås... selv om jeg ikke helt skjønner hva dette har med NØ IPA og gjøre :)
 
... siden tråden har sporet helt av... er det noen av dykkerne her som kan selge meg en liten Pony-bottle?
 
Gammel tråd, men husker du hvordan ble ølet til slutt? Har selv brygget dette settet nå, og etter en uke gjæring virker det som den er stuck på rundt 1.024. OG ble litt høy, ca. 1.080 (oppskriften sier 1.074) Tok en smakstest nå, og det var voldsomt søtt... Er det håp?
 
Gammel tråd, men husker du hvordan ble ølet til slutt? Har selv brygget dette settet nå, og etter en uke gjæring virker det som den er stuck på rundt 1.024. OG ble litt høy, ca. 1.080 (oppskriften sier 1.074) Tok en smakstest nå, og det var voldsomt søtt... Er det håp?
Jeg husker at ølet ble helt hinsides godt. Det er nesten så jeg husker det som at det er det beste ølet jeg har brygget. Men det kan kanskje ha noe å gjøre med at det var det første brygget ;)

Jeg kom aldri lenger ned enn 1.023 på dette brygget. Men brygget samme øl igjen både desember 2015 (OG 1.075, FG 1.016) og januar 2016 (OG 1.074, FG 1.015). De ble forøvrig langt i fra så gode som den aller første Ø IPA'n.
Begge ble forøvrig mesket på 65C, motfor det første som ble mesket på 68C i henhold til daværende oppskrift. På denne oppskriften blir det for lite forgjærbart sukker ved mesking på så høyt som 68C.

En annen faktor for god utgjæring var at jeg på dette tidspunktet hadde begynt å bygge opp gjær. Og dette er nok det desidert viktigste punktet uansett når man brygger: God gjærkultur. Frisk gjær og nok gjærceller er avgjørende for ren og god utgjæring og velsmakende sluttprodukt.

Det er altfor lite informasjon om bryggeprosessen og gjær i spørsmålet ditt til å svare på noe konkret, så håper du iallfall kan få noen pekepinner basert på mine erfaringer.
 
Tilbake
Topp