Nok gjær til karbonering?

Har en Trapist-clone som gikk fra 1090 til 1025. Skulle vært lavere. Satte den til coldcrash for noen dager siden, men har ikke fått flasket enda. Har blitt stukket om 1 gang. Er litt redd fpr at det skal være litt lite og død gjær. Har en annen belgier som har stått 6 dager på dunk. Kan jeg bruke litt av krausen der og blande inn i flaskekaret mitt sammen med karboneringssukkeret?
 
Har en Trapist-clone som gikk fra 1090 til 1025. Skulle vært lavere. Satte den til coldcrash for noen dager siden, men har ikke fått flasket enda. Har blitt stukket om 1 gang. Er litt redd fpr at det skal være litt lite og død gjær. Har en annen belgier som har stått 6 dager på dunk. Kan jeg bruke litt av krausen der og blande inn i flaskekaret mitt sammen med karboneringssukkeret?

Virker som en smart strategi. Jeg hadde et helvete med å få karbonert en Golden Ale en gang.
 
Dvs ser at det ikke er noe oppå øllet i dunken, så må vel i tilfelle ta fra bunnen. Den skal uansett stikkes om snart, og da kan jeg vel ta litt fra bunnfallet? Der skal det vel være litt gjær.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Hvis det ikke er samme sort gjær hadde jeg heller brukt vanlig karboneringsgjær.
Spiser den du tilsetter noe av restsukkeret så kan du kanskje få for mye co2.
 
Har en Trapist-clone som gikk fra 1090 til 1025. Skulle vært lavere. Satte den til coldcrash for noen dager siden, men har ikke fått flasket enda. Har blitt stukket om 1 gang. Er litt redd fpr at det skal være litt lite og død gjær. Har en annen belgier som har stått 6 dager på dunk. Kan jeg bruke litt av krausen der og blande inn i flaskekaret mitt sammen med karboneringssukkeret?
Tror ikke det er nødvendig å tilsette noe, det er all grunn til å tro at den vil karbonere som vanlig når du tilsetter sukker ved flasking.
 
Etter at en batch med øl ikke karbonerte (S04, 10% ABV, laaaang gjæringstid) så tilsetter jeg nå karboneringsgjær i alt jeg flasker. Iallefall hvis jeg har hodet med meg, da. Hender jeg glemmer det. Utrolig surt når en batch ikke karbonerer. Bruker 1/5 pakke CBC1 på ~20 liter.
 
Virker som en smart strategi. Jeg hadde et helvete med å få karbonert en Golden Ale en gang.

Hei, beklager! Det der må du ikke finne på. Jeg leste litt kjapt. Hiv gjæren fra det andre brygget oppi, ja - men for å prøve å få igang gjæringen igjen. Karbonerer du med det der, kan det gå veldig galt.
 
Litt for sent å gjøre noe nå... 21 liter står til karbonering på badegulvet.
Brukte Belgian strong ale yeast på originalbrygget som ble coldcrashet. Den dunken jeg hadde stående hadde Mangrove Jack's M41. Etter å ha stukket om sistnevnte, tol jeg en del av trub/gjær over i flaskebøtten. Tempen var over 23 gr, så det var ganske flytende.
Håper det ikke er skjedd noe galt....

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Det går som reger bra.
Men en liten forsikring kan du jo lage til.
Etter karbonering når du setter flaskene kaldt så tar du av en flaske som
du pakker inn for eksplosjon.
Sett denne varmt på egnet sted (og ikke glem å følge med hvordan det går med den).
 
Hei, beklager! Det der må du ikke finne på. Jeg leste litt kjapt. Hiv gjæren fra det andre brygget oppi, ja - men for å prøve å få igang gjæringen igjen. Karbonerer du med det der, kan det gå veldig galt.
Skjønte ikke helt hva du mente her....


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Er vel ikke så lett å stoppe karboneringen i rett tid heller, kanskje?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Men frykter du slikt så setter du det til karbonering og tar høyde for eksplosjon.

Det jeg først tenkte på var at karboneringen gikk greit og allt virket ok.
Så hender det også at ting tar lengre tid enn man først trodde,
mao gjæren var ikke helt ferdig med å spise.
Dette vil da gå mye raskere i den ene flaska som står varmt.
Og så lenge denne er ok så vil det som står kaldt også være ok.
-Men det går som regel bra.
 
Det jeg mente, var - som de andre antyder - at du risikerer flaskebomber. Du har bare hatt 71% utgjæring på det brygget der, og det er langt under hva belgisk gjær bruker å få til. Så du må regne med at det er mye gjærbart sukker igjen i ølet ditt. Jeg vil tro at du kan kjenne søtsmak i det?

Belgisk gjær oppfører seg ofte rart, og kan jobbe veldig lenge med å gjøre gjæringa ferdig. Jeg har en "Duvel" gående nå, som jeg satte 5.april, og den gjærer fremdeles, selv om den var nede på 1.006 (fra 1.072) for et par dager siden. 12.april var den på 1.016. (Gjæren er WLP550). Den bare nekter å gi seg, men det går uhyre treigt.

Samtidig som disse gjærene kan være veldig seige til å jobbe, kan noen av dem også lett stoppe opp. Det er nok det som har skjedd med din - eller du har rett og slett vært litt kjapp til å tro at den hadde stoppet. Så det å hive oppi frisk krausen fra et annet belgisk brygg, er en god ide. Jeg vil gjette på at den våkner til live, og rir videre mot solnedgangen:).
 
Ble visst nok gjær og sukker.... Etter 2 dagers karbonering ville ølet ut av flaska rett etter åpning.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tenkte å ta opp igjen denne tråden. Det ble flaskebomber, ja! Det røk med 4 stk før eg oppdaga det. Begynte å slippe av trykket på flaskene ved å lette ørlite på korkene. Har gjort dette 6-8 ganger nå, men er i tvil om at eg noen gang vil komme i mål til et akseptabelt karboneringsnivå.
Noen synspunkter?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Beste framgangsmåte jeg kan tenke her er å kjøle ned flaskene så langt det går før de fryser over. De skal tåle ihvertfall -1 grader. Åpne så en flaske. Hvis den ikke skummer over så er det bare å la den stå åpen til den får varmet seg opp en del. Da vil CO2en sive ut av ølet på en nogenlunde kontrollert måte. Når det er fornuftig å sette på korka igjen er litt vanskelig å si, her er det bare å prøve seg fram.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp