Nordmark planlegger ventilasjon

Jeg leser mange tråder rundt omkring, alle med litt diverse info om det å bygge et bryggeri innendørs med god ventilasjon. Det finnes mange meninger rundt dette, mange tall å holde orden på og noe utstyr man også trenger å ha full kontroll på. Derfor tenker jeg det er på høy tid at jeg prøver å samle litt av den informasjonen og utstyret jeg har kommet over her i denne tråden og høre hva andre folk har av erfaringer rundt ventilasjon.

Planen min er foreløpig en stor hette med spirorør montert inntil en kanalvifte opp mot en lamellventil. Grunnen til det er å kunne ha automatisk lukking på ventilen når vifta ikke går for å hindre kondens i rørene.

Foreløbig utstyrsliste
Hette:
Rustfri avtrekkshette - Fordi bling er kult.
Kanalvifte: Systemair - k125m - Disse kan man også få med trinnløs regulator for å regulere luftmengden den kan suge ut og da samtidig kontrollere støynivået.
Spirorør: 100/125ø Galvanisert metall(ikke bøyelige for å unngå turbulens og økt luftmotstand). På siden ligger det også tilleggsutstyr som rør med 45/90 graders bøy.
Ventil på yttervegg: Lamellventil - Hindrer kald luft i å trenge inn.

Rommet som dette skal monteres i, er cirka 3x6 meter med standard takhøyde. Lengden på spirorørene blir cirka 3.5 meter fra hette til ventil, med en 90 graders knekk før yttervegg.

Formlene for hvor mange kubikkmeter med luft dette kan dra i timen har jeg ikke snøring på! Finnes det noen ventilasjonskompetente medlemmer her inne? :)
 
Rommet ditt er 43,2 kubikmeter gitt en takhøyde på 240cm. Vifta drar 187 kubikk i timen. Så du vil skifte ut lufta i rommet 4.34 ganger i timen, ish. Men du trenger bare flytte lufta som er ved kokekjelen.

Så kan du regne på hvor mye damp i kubikkmeter som blir frigjort av koken i timen/minuttet gitt avkoket ditt. Og så plusser du på noen prosenter.
 
Vet ikke om du synes det er ot, men i morgen begynner jeg å lage skap/hundehus i mitt nye
mini kokerom. Jeg er kommet frem til at jeg må holde dampen adskilt med vegg og tak fra resten av rommet.
Ønsker at innluft tas utenfra og går i kanal til bunn av skapet.
Gjør det slik for å ikke få et kaldt rom.
 
Vet ikke om du synes det er ot, men i morgen begynner jeg å lage skap/hundehus i mitt nye
mini kokerom. Jeg er kommet frem til at jeg må holde dampen adskilt med vegg og tak fra resten av rommet.
Ønsker at innluft tas utenfra og går i kanal til bunn av skapet.
Gjør det slik for å ikke få et kaldt rom.
Absolutt ikke off-topic! Hold oss oppdatert. :)
 
Rommet ditt er 43,2 kubikmeter gitt en takhøyde på 240cm. Vifta drar 187 kubikk i timen. Så du vil skifte ut lufta i rommet 4.34 ganger i timen, ish. Men du trenger bare flytte lufta som er ved kokekjelen.

Så kan du regne på hvor mye damp i kubikkmeter som blir frigjort av koken i timen/minuttet gitt avkoket ditt. Og så plusser du på noen prosenter.
Sikkert lurt å kjøre ventilasjon en stund etterpå også, for å fjerne evt. Kondens som har satt seg på flater i rommet..
 
Er ikke ventilasjonsekspert, men 187m3/h synes jeg er lite forutsatt at du ikke har en damphette som står rett over kjelen. Dersom du bygger et avtrekk plassert litt høyere slik at du får god arbeidshøyde rundt kjelene ville jeg ha gått for minst det dobbelte. Du bør også tenke på hvor friskluften til rommet kommer/tas fra.
 
du bør absolutt vurdere å kjøpe en vifte med EC teknologi, da trenger du ikke bruke en klønete trafostyring (nei du bør ikke bruke "dimmer" på vanlige ac vifter, da får du høy støy og during i motor).

denne er motsvarende https://makitech.no/systemair-k125-ec-kanalvifte-o125mm-16956?search=k 125 ec

se på salg sidene så ligger det faktisk 2 st vifter av forskjellige størrelser der, inkludert er og potentiometer styring ;)

husk og att du må tilføre like mye luft inn i rommet som du tar ut, ellers så ender du opp med overtrykk eller undertrykk, det ønsker du ikke.
 
du bør absolutt vurdere å kjøpe en vifte med EC teknologi, da trenger du ikke bruke en klønete trafostyring (nei du bør ikke bruke "dimmer" på vanlige ac vifter, da får du høy støy og during i motor).

denne er motsvarende https://makitech.no/systemair-k125-ec-kanalvifte-o125mm-16956?search=k 125 ec

se på salg sidene så ligger det faktisk 2 st vifter av forskjellige størrelser der, inkludert er og potentiometer styring ;)

husk og att du må tilføre like mye luft inn i rommet som du tar ut, ellers så ender du opp med overtrykk eller undertrykk, det ønsker du ikke.
Jeg har sett på disse viftene, men de er nok hakket for dyrt for budsjettet mitt. Men fortell meg gjerne mer om EC-teknologi, dette vet jeg ingenting om. :)

Når det gjelder luft inn i rommet så har jeg en vanlig ventil på andre siden av rommet som er montert på yttervegg, pluss mulighet til å åpne dører både her og der.
 
Jeg har sett på disse viftene, men de er nok hakket for dyrt for budsjettet mitt. Men fortell meg gjerne mer om EC-teknologi, dette vet jeg ingenting om. :)

Når det gjelder luft inn i rommet så har jeg en vanlig ventil på andre siden av rommet som er montert på yttervegg, pluss mulighet til å åpne dører både her og der.

i det store så kan vi si att EC har kun fordeler mot AC motorer.
det koster mindre å regulere viftene
du har høgere effektivitet (spesielt når du trinnet dem ned)
motorene er mindre
motor inneholder styringskort før motor, isteden for ekstern styring. med andre ord mindre kabling og færre komponenter

det er derfor en AC motor er billigere enn EC, før du må kjøpe en ekstern styring ved siden av å denne koster fort 1500-2000
 
IMG_0408.JPG IMG_0409.JPG
Da er hundehuset testkjørt, men bare med vann i kjelen.
4l avdamping på en time ga ikke merkbar fukt i rommet.
Det skal ikke mye til før jeg merker den, merker høyere fuktighet hvis jeg vasker gulvet.
Fungerte ok, men flytter kanskje uttaket for innlufta høyere opp på veggen.
Kjelen blir mye nedkjølt (utvendig) nede.
Et "problem" var mer drypping fra ventilatorristene enn det jeg får på kjøkkenet.
Men dråpene renner ned på bakvegg av baderomsplater, så det er bare å legge inn et handkle
eller tørke opp til slutt.
Temperaturen (i rommet, ikke hundehuset) gikk opp en halv grad i løpet av en time, fornøyd med det:)

-Hadde lokket på under oppkok. Det tok bare noen få sekunder fra vinduet (egentlig en glasshylle fra et kjøleskap)
gikk fra å være helt klart til det var helt neddugget. Ventilatoren var ikke satt på da. Men det gikk ikke så mye lengre tid før det ble klart igjen.
Ventilatoren er en Røroshetta på 800m3/time. Tallet 800 er rett, hva benevnelsen er tipping.
5 nivåinstillinger, brukte den først på 2 men gikk opp til 3 da det begynte å dryppe fra ristene.
Lite ventilatorstøy, men så bråker også Caso 3500 mye.

Det aller meste er laget av hva andre kaster.
At det f eks er bruk fem ulike sorter baderomsplater bryr ikke dampen seg om. Ikke jeg heller:)
 
Tilbake
Topp