Notty er min foretrukne Ale-gjær... robust, temperatur- og alkoholtolerant og jeg kan ikke huske at den noengang har gitt meg usmaker.Hva er deres erfaringer med gjæren? Jeg leser at den er ganske nøytral, men på reddit osv er det folk som er veldig uenig i denne påstanden og hevder at den produserer mye estere og lignende
hva slags øl bruker du den til? Jeg forstår det sånn at den kan være litt dårlig i forhold til humlesmak?Notty er min foretrukne Ale-gjær... robust, temperatur- og alkoholtolerant og jeg kan ikke huske at den noengang har gitt meg usmaker.
Jeg bruker den stort sett til Stout og en og annen Golden Ale. Brygger for det meste Nordtyske Lagere, men der er W34/70 husgjæren min.hva slags øl bruker du den til? Jeg forstår det sånn at den kan være litt dårlig i forhold til humlesmak?
Du fremmer vel ikke humle med sulfat på annen måte enn at du får mer vekt den "tørrheta" bitterhumla gir? Jeg tenker på det mer som en måte å dytte "rundheta" fra malt/maltsødme mer i bakrgunnen på enn som en måte å fremme humlekarakteren på.Opplever den som veldig nøytral, gir lite estere. Synes nesten den er for nøytral for alkoholsvake (4-6%) engelske ales, men er suveren for sterkere øl.
Humlekarakter vet jeg ikke om engelske ølstammer fremmer så mye, opplever at den må jeg styre med tilsetninger av CaSO4 og CaCl2. Overvekt av den første fremmer humle, overvekt av den andre fremmer maltkarakter.
Skal du lage IPA eller liknende ville jeg valgt en annen gjær.
Tja, kloridet i NEIPA er vel primært for å skape en rund/myk munnfølelse? Samt å mildne bitterheten fra humlen slik at man står igjen med mest mulig "juicyness". En overvekt av sulfat skal få frem den tørre,crispe bitterheten, noe som er ønskelig i West Coast IPA.Du fremmer vel ikke humle med sulfat på annen måte enn at du får mer vekt den "tørrheta" bitterhumla gir? Jeg tenker på det mer som en måte å dytte "rundheta" fra malt/maltsødme mer i bakrgunnen på enn som en måte å fremme humlekarakteren på.
Det står ofte at sulfat fremmer humlesmaken - men det trur jeg egentlig ikke det gjør, jfr. at man faktisk bruker en solid overvekt av klorid i det mest utprega humledrevne ølet av alle, nemlig NEIPA.
Kommer an på hvordan vannet ditt er i utgangspunktet.Jeg skal lage en slags west coast amber ale. AI foreslår dette på 25 liter, er det helt feil?
For en balansert, hoppet amber ale med 25 liter:
- CaSO₄: 6 gram
- CaCl₂: 4 gram
Dette vil gi en god balanse mellom hoppbitterhet og maltfylde, og fremheve både den juicy hopparomaen og den rike karamellsmaken.
Da ville jeg ikke brukt Nottingham som gjær.Jeg skal lage en slags west coast amber ale. AI foreslår dette på 25 liter, er det helt feil?
For en balansert, hoppet amber ale med 25 liter:
- CaSO₄: 6 gram
- CaCl₂: 4 gram
Dette vil gi en god balanse mellom hoppbitterhet og maltfylde, og fremheve både den juicy hopparomaen og den rike karamellsmaken.
Da er vi helt enigeTja, kloridet i NEIPA er vel primært for å skape en rund/myk munnfølelse? Samt å mildne bitterheten fra humlen slik at man står igjen med mest mulig "juicyness". En overvekt av sulfat skal få frem den tørre,crispe bitterheten, noe som er ønskelig i West Coast IPA.
Slik jeg har forstått det fremhever ikke sulfat/klorid noe i humlesmak, kun i opplevd bitterhet og munnfølelse. Så kan man leke seg med forholdet sulfat/klorid for å få frem porfilen man liker best. Jeg er tilhenger av den crispe, tørre bitterheten overvekt sulfat gir i de fleste øltyper, med unntak av stout og belgiske maltdrevne øl, der kjører jeg stort sett 1-1 eller 1-2 sulfat/klorid.