Nottingham tørrgjær

Null reaksjon i form av synlig i gjærlås eller i form av  at du målte samme SG etter to dager? Mange får helt hetta og tror gjæren skulker når gjærlåsen står stille, men dette er sjeldent tilfelle.

Gjærlåsen - er fortsatt nervøs for å lette på lokket. Gjærer godt nå. Det er kaldt i rommet, men gjærer godt så da lar jeg det stå til.

Tja, litt for lite erfaring med denne gjæra eigentleg, men sidan du treng raskt svar og eg antar at denne gjæra har nokolunde av dei same eigenskapane som andre engelske gjærtypar (vel, eg veit at det er store variasjonar i engelsk gjær) så: ønsker du eit relativt nøytralt preg frå gjæra, så vil du vel få dette med ein gjæringstemperatur på rundt 18 grader gi det. Høgare temperatur gir større preg frå gjæra.

Jeg har vært mest fornøyd ved gjæring på rundt 17,5°C.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Kommer litt ann på hva du ønsker å oppnå... Har brukt denne gjæren helt ned til 14 grader med godt resultat (veldig nøytral ved denne temperaturen). Hvis det er en engelsk pale ale du sikter etter hadde jeg lagt meg på 18 grader, Nottingham er etter min erfaring veldig avdempet og behagelig i det nabolaget.

Jeg har denne på 19 grader nå, hvilke resultat vil jeg oppnå med den tempen i forhold til 18 grader?

Har kjøpt meg en Fermentor King og har satt noen liter (11) med årets juleøl (bayer). Prøver meg med Notthingham gjær fra Lallemann til denne. Gøy å prøve noe nytt.
Trykkgjærer ikke, men satte temperaturen til 12 grader og tenkte å la den stå slik i 3 uker, for deretter å øke temperaturen noen dager før flasking..
Det gjærer, men jeg synes sg beveger seg fryktelig sakte nedover, et par poeng i døgnet.
Hvis jeg har forstått Nottingham riktig så starter den å gjære rakt og blir fort ferdig.

Så spm mitt er om jeg skal ha tålmodighet og vente, eller øke temperaturen for å få fortgang i gjæringen?

Har kjøpt meg en Fermentor King og har satt noen liter (11) med årets juleøl (bayer). Prøver meg med Notthingham gjær fra Lallemann til denne. Gøy å prøve noe nytt.
Trykkgjærer ikke, men satte temperaturen til 12 grader og tenkte å la den stå slik i 3 uker, for deretter å øke temperaturen noen dager før flasking..
Det gjærer, men jeg synes sg beveger seg fryktelig sakte nedover, et par poeng i døgnet.
Hvis jeg har forstått Nottingham riktig så starter den å gjære rakt og blir fort ferdig.

Så spm mitt er om jeg skal ha tålmodighet og vente, eller øke temperaturen for å få fortgang i gjæringen?
12 grader er lavt for en alegjær, sjøl om Nottingham skal klare å jobbe godt på så lave temperaturer. Lallemand sier jo at den skal kunne lage lagerlike øl på 9 dager ned mot 10 grader. Jeg har ingen erfaring med den, men det virker rimelig å prøve å sette opp temperaturen et par grader.

Du sier ikke hvor mange dager det har gått og hva SG er. Men min erfaring er at den jobber kjapt, men jeg har gjæret på 17-18 grader og da er den nådd FG på ca. 3 dager med 1.050 ish OG. Lavere temperatur vil gjøre at det tar lengre tid, men et par poeng om dagen høres galt ut om det er tidlig i prosessen. Gjæren starter først med å spise det enkle sukkeret, og da går det hurtig. Det er først når man kommer til lengre kjedede sukkertyper at det går saktere, så mot slutten av gjæring kan det være et par dager hvor et par poeng i døgnet er normalt. Forutsatt at du er i starten av gjæringsprosessen ville jeg ristet gjæren opp i suspensjon og satt opp temperatur et par grader.

Hvor mye gjær har du pitchet? Normalt må du øke mengden på lavere temperatur.

Lallemand har en fin kalkulator som forteller anbefalt mengde utfra bl.a. temperatur.

Den vil gjære på 12 ℃, men det vil gå sakte, du trenger mer gjær og smak-aroma blir undertrykket.

Jeg gjærer Nottingham stigende fra 14℃ - 21℃ ramping over 300 timer uten trykk, som gir en fin profil.

Hvor mye gjær har du pitchet? Normalt må du øke mengden på lavere temperatur.

Lallemand har en fin kalkulator som forteller anbefalt mengde utfra bl.a. temperatur.

Kalkulatoren var fin den, og sier 9,5 gram tørrgjær ved 12 grader, jeg rehydrerte 14 gram fordi jeg var usikker på den lave temperaturen :).
Har nå økt temperaturen, og aktiviteten bar tatt seg betydelig opp :).

Tilbake
Topp