Null futt i Bryggselv sin Yuleale

Brygget dobbelt Yuleale sett på Speidelen og lagde en råtass av en gjærstarter men når jeg poppet en flaske for P teste nå var denne helt flat....

Alen gjæret som forventet og dersom vi ikke fu&@et opp når vi stakk om til sukkerlaken (mange kokker osv) med 6 gram per liter så har noe gått galt. Kan gjæren ha flokkulert for godt for kaka i bunn var fast og fin?

Annet? Gahr, oppskriftens far, kanskje?
 
Tja. Hvilken gjær brukte du? Hvor lwnge lot du det gjære? Hvor lenge har det stått til karbonering? Hvilken temperatur har du karbonert ved? Er korkene tette? Ting kan ofte ta tid...
 
Gahr skrev:
Tja. Hvilken gjær brukte du? Hvor lwnge lot du det gjære? Hvor lenge har det stått til karbonering? Hvilken temperatur har du karbonert ved? Er korkene tette? Ting kan ofte ta tid...

Wlp0002, 13 dager på tank (20 grader), 16 dager karbonering ved 20 grader også har de stått 4 dager på 8 grader før jeg måtte teste... Har brukt samme korkemaskin og korker før og en IPA vi brygget samtidig karbonerte fint....

Eneste jeg kan tenke meg er om vi bommet på sukker (alle trodde at osv). Skal flaske en ny runde med samme ale på søndag så mulig jeg spretter korkene på gammel batch og har i sukker og rekorker... Hvis så - tar jeg bare sukker på hver flaske eller tømmer i kar med lake?
 
Hvis du allerede har tilsatt 6 g/l trenger du ikke mer sukker. Tipper det bare er gjæren din som er litt "sliten" og trenger mer tid i romtemperatur. Det er alltid lurt å sjekke CO2-innholdet før man ev. setter flaskene kaldt.
 
Ett spørsmål til.... Hvis bare halvparten av flaskene har fått sukkerlake - må jeg også ha på (litt) nytt sukker på de som har karbonert eller vil de klare seg uten? Og i så fall - hvor mye sukker trenger de?
 
Tilbake
Topp