• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ny bryggebutikk

Status
Stengt for ytterligere svar.
Så lenge man kan sannsynliggjøre at man vil overstige en omsetning over 50.000 kr kan man forhåndsregistreres. http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...egistrering-og-tilbakegaende-avgiftsoppgjor/

Helt riktig man kan ikke medta mva på faktura før grensen er passert. Men etter at krone nummer 50.000 er rundet vil man etter registrering være nødt til å fakturere alle som har handlet fra og med krone 50.000 for mva på handelen. Tror du hadde vært relativt irritert om du hadde gjort et godt kjøp er med 10.000 kr for eksempel og det en stund etterpå dumpet ned en ekstrafaktura på 2.500 kr for mva på beløpet. DA spiller mva plutselig en rolle for privatpersoner også.


Dersom første salget her skulle vært på 50.001 kr må butikk først fakturere 50.001 kr for varer uten mva, deretter må man når registrering er på plass etterfakturere mva på 12.500,25 kr. Det skal selvsagt ikke med på første fakturaen, men etterfaktureres. Så tar det et par uker før man får ordnet registreringen, plutselig har man en god del fornøyde kunder som får etterfakturert mva...

Men nok om det, ordne opp i nettbutikken slik at vi faktisk kan se hva vi skal betale for varene.
Dersom det står 10 inkl mva, er det 8 man skal betale er ikke godt nok. Da skal det stå 8.
 
Hadde annet ærende i Bergen, og kjørte fra Ålesund i dag.
I kveld har jeg avlagt Rune et besøk som resulterte i stor handel og full bil hjem.

Et særdeles godt inntrykk fikk jeg av Rune som person, og det er ingen tvil om at han er seriøs i det han driver med.
I tillegg fikk jeg mange gode råd, og hyggelige priser.

Mine beste anbefalinger.

mvh Bent
 
Ser at det er gjort forandringer på portoberegningene nå. Ikke fullt så dyrt med ting som veier lite men fremdeles ikke riktig. Det mest utrolige er vel at man kan bestille så mange kilo man bare vil og bare måtte betale max 125 kr i porto, før var det max 550 kr. Håper det ordner seg snart...
 
Ronny Aarseth skrev:
Ser at det er gjort forandringer på portoberegningene nå. Ikke fullt så dyrt med ting som veier lite men fremdeles ikke riktig. Det mest utrolige er vel at man kan bestille så mange kilo man bare vil og bare måtte betale max 125 kr i porto, før var det max 550 kr. Håper det ordner seg snart...

Etter mitt førstegangsmøte i dag, som var entydig positivt, tror jeg vi skal fokusere på det positive her.
Som de fleste har fått med seg går pils malten for kr 350 for 50 kg, og pale mm for 250,- for 25 kg.
Humlen er også billig, tørrgjæra likeså.

B
 
Ronny Aarseth skrev:
Ser at det er gjort forandringer på portoberegningene nå. Ikke fullt så dyrt med ting som veier lite men fremdeles ikke riktig. Det mest utrolige er vel at man kan bestille så mange kilo man bare vil og bare måtte betale max 125 kr i porto, før var det max 550 kr. Håper det ordner seg snart...

Det med Max pris er feil

Pris på små ting er riktig. Ikke gali pris å betale 20 kr i frakt for 100 gram humle.
 
bulleland skrev:
Ronny Aarseth skrev:
Ser at det er gjort forandringer på portoberegningene nå. Ikke fullt så dyrt med ting som veier lite men fremdeles ikke riktig. Det mest utrolige er vel at man kan bestille så mange kilo man bare vil og bare måtte betale max 125 kr i porto, før var det max 550 kr. Håper det ordner seg snart...

Etter mitt førstegangsmøte i dag, som var entydig positivt, tror jeg vi skal fokusere på det positive her.
Som de fleste har fått med seg går pils malten for kr 350 for 50 kg, og pale mm for 250,- for 25 kg.
Humlen er også billig, tørrgjæra likeså.

Det er vel og bra ;) I og med at jeg bor langt unna så er jeg avhengig av å bestille på post. venter egentlig bare på at det blir rettet opp i. Syns slike ting bør være på plass da nettbutikken ellers ser veldig fin ut!

B
 
Rutof skrev:
Ronny Aarseth skrev:
Ser at det er gjort forandringer på portoberegningene nå. Ikke fullt så dyrt med ting som veier lite men fremdeles ikke riktig. Det mest utrolige er vel at man kan bestille så mange kilo man bare vil og bare måtte betale max 125 kr i porto, før var det max 550 kr. Håper det ordner seg snart...

Det med Max pris er feil

Pris på små ting er riktig. Ikke gali pris å betale 20 kr i frakt for 100 gram humle.
får opp dette om jeg prøver å legge til malt:
Frakt basert på vekt
Frakt ut fra vekten på varen
208,00 kg                                                                 
Kr125,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  eller dette om jeg legger til 20 pakker safale us-05  : Frakt basert på vekt
Frakt ut fra vekten på varen
4,00 kg
Kr125

Er det virkelig bare meg som får opp disse portosatsene? I så fall så er det vel bare mitt problem men syns det er viktig å påpeke om selger tror det ikke er no galt.
 
Nei, jeg stussa også på den lave portoprisen på sekker med malt.
125,- i frakt er veldige billig selv for en sekk vel?  Jeg antok det måtte være feil.
 
Blei vel for dyrt å sende en sekk med malt for 125 kr. 20 pakker safale us-05,(ca 300 gram vel med forpakning?) blir fremdeles beregna som 4 kg men koster nå plutselig 155 kr i porto i porto i stedet for 125. Da er det mulig å endre i hvert fall, forhåpentligvis til det riktige snart ;)
 
Ohoy 8) Prisen på tørrgjær er rettet, da skal det snart bestilles ;) Hadde vært veldig bra om humla også vart forandra til 100 gram på frakt og ikke 200 gram som det er nå :)
 
Jeg gleder meg til Broderen er hjemme fra Mexicogulfen, slik at jeg kan "true" ham til å godta å kjøre innom å hente med varer for meg etter at han har feira jul like nordenfor Bergen før han kommer ned til Haugalandet igjen.

Så lørdag får jeg trua ham til å godta henting.
Søndag bestilling :D
(Har gissel.... Min første egenkomponerte Stout, og det vil han jo ha med seg oppover i Jula og mer etterpå.... )
 
Trødne skrev:
Men nok om det, ordne opp i nettbutikken slik at vi faktisk kan se hva vi skal betale for varene.
Dersom det står 10 inkl mva, er det 8 man skal betale er ikke godt nok. Da skal det stå 8.
Prisen skal (bør?) være det samme uansett, men det bør stå at firmaet/varen ikke er mva-pliktig.
Hvis Rutof planlegger å sitte igjen med samme avanse (i prosent) både før og etter bedriften er mva-registrert, så koster varen 10 kroner uansett om den faktureres med eller uten mva.
Grunnen til dette er at varen har en høyere kostpris når den kjøpes inn og videreselges i et firma som ikke er mva-registrert fordi han uansett må betale mva til leverandøren.
Før registrering:
innkjøpspris kr 8.- (6,40+ mva)
påslag kr. 2,- (25%)
Pris til kunde: kr. 10.-
Etter registrering:
innkjøpspris kr 6,40
påslag kr. 1,60 (25%)
Mva 2,-
Pris til kunde: kr. 10.-
På det salget som gjør at omsetningen overstiger 50.000.- så faktureres varen som før, men med påskrift om at faktura vil bli kreditert og fakturert på nytt med MVA etter registrering. Da får kunden en kreditnota på kr. 10, og en ny faktura på kr 8.- + mva kr. 2.- som da den våkne leser allerede har funnet ut er nøyaktig samme beløp. Ingenting ekstra å betale, og slikt liker vi!
Det er også greit å notere seg for bedriftens eier at hvis det ble gjort et innkjøp fra leverandør på f. eks. to pakker gjær (til 12,80 + mva 3,20), og omsetningen passerer 50.000.- når den siste pakken videreselges, så har du også krav på fradrag på inngående mva på den ene pakken.

Jeg har vært igjennom dette i egen (hobby-)bedrift, fører regnskap selv og hatt god hjelp av en øltørst svoger som er statsautorisert revisor. Når det gjaldt mva-registrering så fikk jeg ikke godkjent forhåndsregistrering av MVA, men for å sikre at jeg fikk fradrag for all inngående MVA fra starten av (jeg kjøpte et par paller bensindrevne boremaskiner fra Kina), så fikk jeg to tips som begge er litt i 'gråsonen' men som gjør nytten:
1. Hvis man er sikker på at man når beløpsgrensen innen ganske kort tid, så lat som om du er mva-registrert fra dag én og fakturer med Mva. Når grensen er nådd så ta med all omsetning/innkjøp på første mva-oppgave. Dette er selvfølgelig ikke lov, men den eneste som "tjener" på dette er staten som får inn noen ekstra mva-kroner. Straff for å betale mere i skatt bør være minimal :)
2. Fakturer hele stabelen med boremaskiner til han som skulle ha bare én, få firmaet mva-registrert og så kreditere 9 maskiner. Jeg valgte denne  :angel:

Erlend H.
 
I eksemplet ovenfor har jeg regnet med 25% mva, regner med at mva for gjær (mat?) er lavere.
Erlend.
 
Knall service her  ;)

Blir satt et brygg med malt fra hobbybryggeren as we speak og den var meget bra kvernet. Svarer på mail i løpet av minutter  :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp