Ny hobby, starter derfor med ølbrygging :)

Hei alle sammen, nettopp meldt meg inn i Norbrygg, holder for tiden på å sette opp et bryggeri. Vi er en gjeng på 5 stykker som deler på kostnadene av anlegget.

Anlegget består av 3 stk kjeler på 155-166 liter, 3 stk propanbrennere på 50Kw hver, pumpe, røropplegg med tri-clover koblinger. Anlegget settes opp med en siemens PLS med 4" touch skjerm med muligheter for å lagre oppskrifter. PLS'en skal i hovedsak benyttes til å kjøre 2-3 PID controllere, samt timer og alarmfunksjon.

Er snart ferdig med å lage "bordet" alt sammen skal stå på og har i dag testet litt for å se hvordan plasserin av brenner ble i forhold til kjele, her trengs det litt testing fant jeg ut. Bordet ble varmt selv med bare 5-10% effekt på brenneren.

Lagt med noen bilder på hvordan jeg ser for meg anlegget når det er ferdig bygget. Fikk nettopp ledig et næringsmiddellokale jeg har leid ut også, perfekt for brygging. 280M2 med tre fryse/kjølerom :)
Starter stort fra bunnen av :p

Ironien er jo at dette er helt nytt for oss og ingen av oss har egentlig noe særlig peiling på øl annet enn å drikke det :p Lurer derfor på om det er noen her inne som kunne tenke seg å vise oss litt rundt dette på anlegget vårt når vi er ferdig bygget.

Lars-Einar
 

Vedlegg

  • BREWERY2.jpg
    BREWERY2.jpg
    728,5 KB · Sett: 497
  • BREWERY6.jpg
    BREWERY6.jpg
    826,7 KB · Sett: 452
Jeg elsker folk som hopper i det med begge beina, men dette er kanskje litt i meste laget.
Jeg vil anbefale dere å stoppe all videre konstruksjon, kjøpe inn et sett med ferdige 30 liters kjeler og starte brygging i liten skala. Dere vil lære en hel masse som vil spare dere for store kostnader og bortkastet tid før konstruksjonen kan fortsette.
30 liters oppsettet vil dere uansett få behov for når dere skal leke dere med oppskrifter i fremtiden.
Beklager den litt tvære tilbakemeldingen, men jeg sier det fordi jeg ønsker at dere skal lykkes, og ikke gå dritt lei før dere har fått satt det første brygget.
Velkommen skal dere være i bryggemiljøet :)
 
Jeg elsker folk som hopper i det med begge beina, men dette er kanskje litt i meste laget.
Jeg vil anbefale dere å stoppe all videre konstruksjon, kjøpe inn et sett med ferdige 30 liters kjeler og starte brygging i liten skala. Dere vil lære en hel masse som vil spare dere for store kostnader og bortkastet tid før konstruksjonen kan fortsette.
30 liters oppsettet vil dere uansett få behov for når dere skal leke dere med oppskrifter i fremtiden.
Beklager den litt tvære tilbakemeldingen, men jeg sier det fordi jeg ønsker at dere skal lykkes, og ikke gå dritt lei før dere har fått satt det første brygget.
Velkommen skal dere være i bryggemiljøet :)
Gledesdreper . Her er det folk med ambisjoner. Då må dei få støtte.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Om en lærer mens en tømmer ut 150liter øl om gangen så er det forsåvidt greit. Men en skal lære på investeringssiden også, finne ut hva en bør ha, hva en egentlig ikke trenger osv. Der tror jeg at lærdom fra mindre bryggerier har verdi. Uansett tror jeg at Lars Einar og hans kumpaner kommer til å få det artig. Ikke glem å "teche" opp gjæringen også, den er viktigst for å lage godt øl. Lykke til :)
 
Det er støtte jeg gir dem... Jeg ønsker at de skal lykkes, og da gir jeg dem etter min personlige mening et godt råd.
Det er min meining også. Har nokre i nærheten som starter på 100 liter direkte. Oss starta på 25 og syntes det var lurt. Men eg ville aldrig stoppe desse som starter på 100 liter og seie det var for riski.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
virker noe ambisiøst, men kult da.
kanskje ok å lære å sykle før man melder seg på tour de france, men go for it.
misunner næringsmiddel lokalet deres da, siden jeg kunne tenkt meg å hatt et slikt sted.
kunne utnyttet utdanningen å lagd pølser og diverse mat, og produsert øl.
 
Hei folkens, takker for tilbakemeldingene.
Ser det er en del som henger seg opp i at anlegget er forholdsvis stort, og den ser jeg. Grunnen til at vi bygger såpass stort er at vi benytter gamle varmtvannsberedere i rustrfritt, det er ingen som sier at det ikke er mulig å brygge små batcher på dette anlegget, det er jo selvfølgelig det som er tanken, starte med små batcher og heller øke når vi treffer et øl vi liker, for med dette anlegget så har vi muligheten til nettop det. Anlegget bygges slik at vi kan kjøre både små og store batcher.

Om en lærer mens en tømmer ut 150liter øl om gangen så er det forsåvidt greit. Men en skal lære på investeringssiden også, finne ut hva en bør ha, hva en egentlig ikke trenger osv. Der tror jeg at lærdom fra mindre bryggerier har verdi. Uansett tror jeg at Lars Einar og hans kumpaner kommer til å få det artig. Ikke glem å "teche" opp gjæringen også, den er viktigst for å lage godt øl. Lykke til :)
Her er planen å konvertere noen gamle vvs beredere til conical gjæringstanker, har drevet mye med sveising i rustfritt innen næringsmiddel så regner med at det ikke skal være det største problemet, så får vi se om det også blir montert kjøling direkte på dem, eller om vi benytter oss av temperaturregulerte rom til dem :)

virker noe ambisiøst, men kult da.
kanskje ok å lære å sykle før man melder seg på tour de france, men go for it.
misunner næringsmiddel lokalet deres da, siden jeg kunne tenkt meg å hatt et slikt sted.
kunne utnyttet utdanningen å lagd pølser og diverse mat, og produsert øl.

Biri, dette lokalet er ledig og til utleie, ligger 3 km sør for rudshøgda ;)

Lars-Einar
 
Meget bra! Skjønner jeg deg riktig er det ikke en "størrelse", men en kapasitet noe utover 30 liter. Så lenge man kan brygge små batcher ser jeg ingen grunn til å starte med 30 liter. Kjør på!
 
Hei folkens, takker for tilbakemeldingene.
Ser det er en del som henger seg opp i at anlegget er forholdsvis stort, og den ser jeg. Grunnen til at vi bygger såpass stort er at vi benytter gamle varmtvannsberedere i rustrfritt, det er ingen som sier at det ikke er mulig å brygge små batcher på dette anlegget, det er jo selvfølgelig det som er tanken, starte med små batcher og heller øke når vi treffer et øl vi liker, for med dette anlegget så har vi muligheten til nettop det. Anlegget bygges slik at vi kan kjøre både små og store batcher.

Her er planen å konvertere noen gamle vvs beredere til conical gjæringstanker, har drevet mye med sveising i rustfritt innen næringsmiddel så regner med at det ikke skal være det største problemet, så får vi se om det også blir montert kjøling direkte på dem, eller om vi benytter oss av temperaturregulerte rom til dem :)



Biri, dette lokalet er ledig og til utleie, ligger 3 km sør for rudshøgda ;)

Lars-Einar
kunne prøve å konkurere med gilde da, der jeg jobbet i 13 år.
men det var den kapitalen da.
hva var det som ble gjordt der før?
 
Lokalene er satt opp med tanke på kebabproduksjon, det er satt opp 3 ganske store kjøe-/fryserom, to produksjonsrom, krydderrom og blande/diverse rom. Dette er i ren sone, i uren sone er det garderobe, wc, kjøkken/pauserom, lager, og kontor. Kontoret er på ca 25-30 m2 og er i annen etasje. De som drev der fikk lokalene godkjent av mattilsynet.
 
Av ren nysgjerrighet.. Har dere kommet noe lenger med prosjektet? Spennende lesing, og jeg synes ikke det er for vågalt å gå for denne størrelsen når dere er fem stk..
 
Jeg er også interessert i hvordan det går og kan sikkert bidra med den lille erfaringen jeg har om det er noe, bor på Bekkelaget. Temp kontroll på gjæringen bør dere absolutt få orden på først som sist! Lykke til, no guts no glory!
 
Tilbake
Topp